کد خبر: 40413
A

حقوق کارمندان در سال 97 چگونه افزایش پیدا می‌کند؟

تعیین تکلیف حقوق کارکنان دولت در سال 97، به موضوع چالشی میان نمایندگان مجلس تعیین شد اما در نهایت تصویب شد که حقوق کارکنان دولت حداکثر تا 20 درصد افزایش داشته باشد. همچنین خانه ملتی‌ها افزایش حقوق مقامات در سال ۹۷ را ممنوع کردند البته قضات و اعضای هیات علمی از این قانون مستثنی شدند.

حقوق کارمندان در سال 97 چگونه افزایش پیدا می‌کند؟

در جلسه علنی امروز محلس شورای اسلامی تکلیف حقوق کارکنان دولت بعداز کش‌مکش‌های بسیار مشخص شد.

 
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران؛ هنگام بررسی جز الحاقی 1 و 2 و تبصره 12 نمایندگان به منظور ارائه پیشنهادهای خود در جایگاه و مقابل هیات رئیسه مجلس تجمع کردند و در این راستا پیشنهادهای مختلفی را ارائه کردند، اما اکثر آنها مغایر با برنامه ششم بود و علی لاریجانی که ریاست جلسه را برعهده داشت با طرح آن مخالفت کرد.
 
پیشنهادهای مغایر با برنامه ششم
 
احمد امیرآبادی اما اولین نماینده ای بود که فرصت ارائه پیشنهاد پیدا کرد. پیشنهاد او در خصوص افزایش به صورت متوسط 300 هزار تومانی حقوق کارکنان دولت بود. 
نادر قاضی پور که به این پیشنهاد انتقاد داشت در مخالفت با آن تاکید کرد: تو به کارگران رای ندادی و می گویی به اینها رای بدهیم؟ آقای امیرآبادی موضعت را مشخص کن! چرا دولت را وادار می کنید که کار خلاف کند. من انتظار دارم آقای امیرآبادی عزیز پیشنهادش را پس بگیرد.
 
لاریجانی، موضوع مطرح شده از سوی قاضی پور را صحیح دانست و گفت: این پیشنهاد برخلاف برنامه است.
 
رییس مجلس خاطرنشان کرد: خیلی از این پیشنهادها برخلاف برنامه است، کمیسیون می تواند پیشنهاد خلاف برنامه ارائه کند اما ما نمی توانیم. بنابراین پیشنهاد می کنم بند الحاقی 1 و 2 به کمیسیون ارجاع شود.
 
در این حین تجمع نمایندگان در هیات رئیسه به حدی زیاد بود که لاریجانی گفت: بلند حرف می زنید من حرف خودم را هم نمی فهمم چه برسد به دیگران!
 
علی لاریجانی به دلیل آنچه محدودیت صحن علنی برای طرح پیشنهادهای خلاف قانون برنامه عنوان کرد، ارجاع دو بند الحاقی 1 و 2 تبصره 12 را به کمیسیون تلفیق به رای گذاشت اما ارجاع به کمیسیون رای نیاورد.
 
در ادامه بررسی پیشنهادهای نمایندگان قسیم عثمانی پیشنهادی را ارائه کرد. او در توضیح این پیشنهاد خود گفت: فاصله حقوق ها را باید کم کنیم اما نباید کاری کنیم اعضای هیات علمی و قضات انگیزه خود را از دست دهند بنابراین مبلغ ثابتی را که دولت تعیین می کند به حقوق کارکنان دولت افزایش دهیم.
 
علی لاریجانی اما این پیشنهاد را نیز خلاف قانون برنامه عنوان کرد.
 
ارجاع به کمیسیون تلفیق برای بار دوم رای نیاورد
 
پیشنهاد حذف کل این دو بند مطرح بود اما رییس مجلس گفت که با حذف آن دردی دوا نمی شود.الان با عجله تصمیم می گیرید و بعد مشکل ایجاد می شود ما راحت نمی‌توانیم در مجلس تصمیم بگیریم. بنابراین برای بار دوم ارجاع این دو بند الحاقی به کمیسیون تلفیق را به رای گذاشته شد که باز هم نمایندگان آن را رد کردند.
 
بعد از دو بار رد ارجاع این دو بند به کمیسیون تلفیق از سوی نمایندگان مجلس، پیشنهاد حذف مطرح شد. 
 
نوبخت رییس کمیسیون بهداشت در مخالفت با حذف دو بند الحاقی 1 و 2 تبصره 12،  ابتدا به شعر خوانی پرداخت  و گفت: «گنه کرد در بلخ آهنگری به شوشتر زدند گردن مسگری » که با تایید نمایندگان و صدای «به به» آنها مواجه شد.
 
نوبخت ادامه داد: روح کمیسیون بهداشت از این موارد مطرح شده خبری نداشت و ما برای چه تشکیل شدیم. ما نمی خواهیم مارک بی عدالتی به مجلس دهم بخورد. آقایانی که بحث بی عدالتی را مطرح کردند بدانند که بیشتر از هر زمان دیگری نیاز به آرامش در کشور داریم. تکلیف تمام برنامه ها روشن است. به ماده 28 قانون برنامه ششم توجه کنیم ما نمی توانیم نظر چند ماه قبلمان را نقض کنیم. 
 
وی با دفاع از حقوق قضات و دانشگاهیان، تاکید کرد: دو هفته قبل در جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی نسبت به این مصوبه نگرانی داشتند و به شما پیام دادند. قضات نباید آب در دلشان هم بخورد. تمام قدرت موشکی و دفاعی ما از دانشگاهها است. بنابراین خواهش می کنم که به حذف این بند رای دهید.
 
رییس کمیسیون بهداشت یادآور شد:  کمیسیون تلفیق می گوید مسایل سطح خیابان را دیدیم و می خواهیم به آنها پیام دهیم. اما آنها کی به حقوق کارکنان دولت اشاره کردند. آنها می گویند 3 هزار میلیارد پول این مملکت خورده شده کجا رفته است؟ آنها نگران پول خود در موسسات مالی هستند.
 
لاریجانی خطاب به امیرآبادی:آیین نامه را رییس باید رعایت کند و ما می فهمیم
 
بعد از ارائه پیشنهاد حذف از سوی نوبخت، علیرضا رحیمی وقت پیدا کرد که در مخالفت با حذف آن سخنرانی کند، اما اعلام کرد که موافق حذف است و تنها اعلام کرد که بند 5 ماده 153 آیین نامه داخلی مورد توجه قرار نگرفته که علی لاریجانی این موضوع را وارد ندانست. او خواست وقت خود را به علی مطهری که مخالف حذف این دو بند بود بدهد اما امیرآبادی به سمت صندلی علی لاریجانی رفت و اعتراض کرد که مطهری نمی تواند به جای رحیمی سخنرانی کند.
 
علی لاریجانی خطاب به او گفت: روی صندلیتان بنشینید. آیین نامه را رییس باید رعایت کند و ما می فهمیم.
 
در نهایت محمد دهقان به عنوان مخالف سخنرانی کرد و بعد از سخنرانی او علی لاریجانی تنفس اعلام کرد.
 
حقوق کارکنان دولت، جلسه را غیر علنی کرد
 
آغاز جلسه بعد از ظهر مجلس شورای اسلامی برای دقایقی به منظور بررسی حقوق کارکنان دولت غیر علنی شد و خبرنگاران تنها به رای گیری پیشنهادی در خصوص دو بند الحاقی 1 و 2 تبصره 12 رسیدند.
 
حقوق کارکنان دولت حداکثر تا 20 درصد افزایش می یابد
 
اما در نهایت براساس بندهای الحاقی 1 و 2 ؛ دولت مکلف شد  حقوق و مزایای مستمر گروه های مختلف حقوق‌بگیر شاغل دستگاه‌های اجرایی موضوع ماده 5 قانون مدیریت خدمات کشوری و ماده 29 قانون برنامه ششم توسعه و اعضای هیات علمی و قضات را به صورت پلکانی نزولی به گونه ای افزایش دهد که طبقات پایین‌تر افزایش بیشتری داشته باشند. حداکثر میزان افزایش 20 درصد خواهد بود و مقامات موضوع 71 قانون مدیریت خدمات کشوری شامل روسای قوا، معاونان رئیس جمهور، اعضای شورای نگهبان، وزرا، معاونان وزرا، نمایندگان مجلس، سفرا، مدیران عامل و اعضای هیات مدیره و روسای دستگاه‌های اجرایی موضوع ماده 5 قانون مدیریت خدمات کشوری، استانداران و شهرداران، مراکز استان‌ها و اعضای شورای اسلامی شهر مراکز استان‌ها در سال 97 مشمول افزایش حقوق نمی‌شوند.

اعتمادآنلاین| شیرین جمشیدیان

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر