کد خبر: 40643
A

عضو کمیسیون کشاورزی: عرضه گندم در بورس، فشار مالی دولت را کاهش می‌دهد

عرضه محصولات کشاورزی در قالب سیاست قیمت تضمینی در بورس کالای ایران توانسته است تا حد زیادی اعتماد و رضایت کشاورزان را جلب کند به طوری که تجربه موفق معامله ذرت و جو به صورت قیمت تضمینی در سال های اخیر کشاورزان را ترغیب کرد تا محصول خود را به بورس کالا تحویل داده و سریع تر به پول خود دست پیدا کنند؛ موضوعی که علاوه بر پرداخت سریع مطالبات کشاورزان می‌تواند فشار مالی دولت را تا حدود زیادی کاهش دهد.

عضو کمیسیون کشاورزی: عرضه گندم در بورس، فشار مالی دولت را کاهش می‌دهد

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران، عباس پاپی زاده، عضو کمیسیون کشاورزی مجلس گفت: جایگزینی نظام خرید تضمینی با قیمت تضمینی محصولات کشاورزی و عرضه گندم در بورس کالا مزایای زیادی دارد به طوری که ضمن ایجاد شفافیت و حذف واسطه‌های غیر ضرور، باعث کاهش بار مالی دولت شده و در افزایش سود کشاورزان موثر است این در حالی است که همکاری دولت در اجرای وعده‌ها می‌تواند موفقیت این طرح را دو چندان کند.

وی  با اشاره به روش‌های خرید گندم در کشور گفت: در حال حاضر محصولات کشاورزی  با دو روش خرید تضمینی و قیمت تضمینی از کشاورزان خریداری می شود که البته هر کدام از آن ها شرایط ویژه‌ای دارد به طوری که در روش خرید تضمینی دولت قیمتی را در آغاز فصل برداشت اعلام می‌کند و پس از آن محصول را از کشاورز خریداری و وجوه را به کشاورز می‌پردازد.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس ادامه داد: در این روش به دلیل حجم نقدینگی مورد نیاز (برای خرید گندم 10 هزار میلیارد تومان هزینه می‌شود) دولت مطالبات کشاورزان را با تاخیر پرداخت می کند چرا که تأمین این حجم نقدینگی به سختی تامین می شود که این روش گله مندی کشاورزان را به دنبال داشته است.

وی به روش قیمت تضمینی اشاره و بیان کرد: در این روش از طریق بورس کالا قیمت پایه‌ برای محصول گندم در نظر گرفته می‌شود و کشاورزان با ارائه گندم خود به بورس کالا ظرف چند روز می‌توانند وجوه خود را دریافت کنند ، در این روش مابه‌التفاوت قیمت کشف شده در بورس با خرید تضمینی از سوی دولت پرداخت می‌شود. در این روش دولت کمتر از معادل نرخ خرید تضمینی، هزینه به گندم‌کاران را پرداخت می‌کند و بار سنگین مالی از دوش دولت برداشته می شود.

پاپی‌زاده با بیان اینکه دولت باید سهم خود را به گندم‌کاران در عرضه این محصول در بورس کالا پرداخت کند، تصریح کرد: عرضه گندم در بورس کالا روش خوبی است و باعث کاهش نگرانی کشاورزان و رفع دغدغه های آنها می‌شود که در این میان دولت نیز برای موفقیت این طرح باید در پرداخت مابه التفاوت قیمت ها حمایت‌های لازم را انجام دهد.

این نماینده مجلس بیان کرد: در حال حاضر دولت فروش 4750 میلیارد تومان اوراق برای پرداخت به کشاورزان،پرداخت بیمه محصولات کشاورزی و پرداخت مطالبات برق وزارت نیرو در نظر گرفته است که به نظر می رسد این میزان از منابع کفاف مطالبات کشاورزان را ندهد  به همین دلیل بهتر است دولت تا پیش از فصل خرید منابع لازم را برای پرداخت مطالبات کشاورزان فراهم کند.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر