کد خبر: 40680
A

مدیران 6 کانال تلگرامی به 6 ماه حبس محکوم شدند

مدیر امور حقوقی و انتظامی سازمان بورس و اوراق بهادار از شکایت این سازمان علیه ۶ کانال تلگرامی متخلف و محکومیت هریک از مدیران آنها به ۶ ماه حبس خبر داد.

مدیران 6 کانال تلگرامی به 6 ماه حبس محکوم شدند

به گزارش سایت دیده بان ایران به نقل از سنا، «محمدعلی شیری زاده»، مدیر امور حقوقی و انتظامی سازمان بورس و اوراق بهادار، گفت: بر اساس ماده ۲۸ قانون بازار اوراق بهادار، تاسیس نهادهای مالی موضوع این قانون، منوط به ثبت آنها نزد سازمان است و چون این کانال های تلگرامی بدون اخذ مجوز از سازمان بورس و اوراق بهادار فعالیت می کردند، از آنها شکایت کردیم.

کانال ها باید مجوز بگیرند

وی افزود: بر اساس قانون، نهادهای مالی حتما باید مجوز بگیرند و نزد سازمان ثبت شوند تا بتوانند فعالیت هایی از قبیل مشاوره سرمایه گذاری انجام دهند.

مدیر امور حقوقی و انتظامی سازمان بورس و اوراق بهادار ادامه داد: در بندهای ۱۶ و ۲۱ ماده یک قانون مذکور هم آمده است که مشاوره سرمایه گذاری چیست و تعریف نهاد مالی چیست؛ علاوه بر این، از بند ٦ ماده ۷ هم این چنین برمی آید که اینها در واقع فعالیت هایی هستند که مستلزم اخذ مجوزند و باید از سازمان مجوز دریافت کنند.

شیری زاده همچنین تصریح کرد: بر اساس بند یک ماده ۴۹ کسانی که بدون اخذ مجوز از سازمان فعالیت نهادهای مالی را انجام دهند، فعل آنها جرم تلقی می شود و سازمان هم به موجب ماده ۵۲ موظف است این موضوع را در دادگاه پی گیری و از متخلفین شکایت کند.

جزییات شکایت

وی اظهار کرد: ما بر اساس همان ماده ۵۲ به این وظیفه قانونی عمل و این شکایت را مطرح کردیم که این ۶ کانال تلگرامی، فعالیت های نهادهای مالی را انجام می دهند و در این کانال ها تخلفات دیگری از قبیل انتشار شایعات، ایجاد هیجانات کاذب برای خرید و فروش سهام و سیگنال فروشی نیز وجود دارد.

مدیر امور حقوقی و انتظامی سازمان بورس و اوراق بهادار با بیان اینکه این موارد را هم در گزارش آورده بودیم و دادگاه آن را در آراء منعکس کرده است، گفت: به هر حال رای اینها الان صادر شده و مدیران هر کدام از این کانال ها به تحمل ۶ ماه حبس محکوم شدند.

ضررکنندگان شکایت کنند

شیری زاده تاکید کرد: موضوع شکایت سازمان بورس و اوراق بهادار از این ۶ کانال تلگرامی متخلف از حیث انجام فعالیت های بدون مجوز این کانال ها است و این مانع از شکایت زیان دیدگانی که از طریق این کانال ها اطلاعات اشتباه دریافت کرده اند، نخواهد بود و می توانند تحت عناوین جرایم عمومی شکایت کنند و موضوع حائز عنوان اعتبار امر مختومه نیست.

به گفته مدیر امور حقوقی و انتظامی سازمان بورس و اوراق بهادار، پی گیری های سازمان بورس و اوراق بهادار صرفا در همان حوزه قانون بازار است؛ لذا ذینفعان این پرونده ها هم که متضرر شده اند، می توانند تحت عناوینی از قبیل کلاهبرداری، مجددا از این کانال ها شکایت کیفری کنند.

شکایت از سایر کانال ها متخلف

شیری زاده خاطرنشان کرد: ما از حیث این که این ۶ کانال تلگرامی فعال در حوزه بازار سرمایه، قانون بازار اوراق بهادار را نقض کردند، پیگیری و از آنها شکایت کردیم؛ البته شکایت هایی علیه کانال های دیگری را هم به جریان انداخته ایم که بعد از صدور رای در روزهای آتی در خصوص آن اطلاع رسانی خواهیم کرد.

مدیر امور حقوقی و انتظامی سازمان بورس و اوراق بهادار در پایان از فعالان بازار سرمایه و هموطنان درخواست کرد که چنانچه شکایتی از هرگونه فعالیت مجرمانه یا هر نوع ناهنجاری مرتبط با بازار سرمایه دارند از طریق سامانه سمتا شکایت خود را ثبت کنند تا موضوع به مراجع قانونی منعکس شود.

گفتنی است لینک مستقیم سامانه سمتا، در سایت سازمان بورس و اوراق بهادار با نام سامانه شکایات قابل دسترسی برای همگان است، برای دسترسی به این آدرس می توانید به لینکhttps://shekayat.seo.ir/UserPanel.aspx مراجعه کنید.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر