کد خبر: 41631
A
دیده بان ایران بررسی می کند؛

9 عامل افزایش دهنده قیمت دلار در سال 1397

اینکه چرا قیمت دلار افزایش پیدا کرد و متاثر از چه عواملی است موضوعی است که کارشناسان اقتصادی به علل و عوامل کوتاه مدت و میان مدت تاثیر گذار بر افزایش نرخ ارز پرداخته اند. اما در سال جدید چه نیروهای بر نرخ دلار تاثیر می گذارند 9 عامل افزایش نرخ ارز را می توان برشمرد

9 عامل افزایش دهنده قیمت دلار در سال 1397

دیده بان ایران – سعید سیف : دلار این روزها تب کرده و نوسان نرخ آن زیاد شده است قبل از این که وضعیت کنونی بازار ارز را بیشتر باز کنیم، بهتر است سوال مهم فوق را که در شرایط کنونی زیاد مطرح می شود، مرور کنیم. این که آیا افزایش نرخ دلار برای صادرات کشور خوب است یا بد؟ در ادبیات اقتصادی، دیدگاه کلی وجود دارد که افزایش نرخ دلار نه تنها منفی نبوده، بلکه به این دلیل که می تواند به افزایش صادرات کشور منجر شود، مثبت نیز می تواند باشد. با این حال، عمده مسئله بر سر امکان افزایش صادرات است. مطالعه گذشته اقتصاد ایران نشان می دهد که تحولات و جهش های نرخ ارز لزوماً به افزایش صادرات منجر نشده است. با این حال نگاهی به ترکیب واردات، می تواند نگرانی های اخیر اقتصاداز  وضعیت نرخ ارز را تاحدی توضیح دهد. آمارهای گمرکی از ترکیب واردات کالاها در سال 95 بیانگر این نکته است که کالاهای واسطه ای که در جریان تولید به کار گرفته می شوند، حدود 65 درصد واردات کل کشور از نظر ارزش را به خود اختصاص می دهند. بعد از آن کالاهای سرمایه ای با سهم قریب به 20 درصد قرار دارند. بنابراین در مجموع می توان گفت حدود 85 درصد واردات کشور مربوط به تولید می شود و برای همین می توان نتیجه گرفت در صورت تداوم این تنش ها، این موضوع می تواند به معنای افزایش هزینه تولید تلقی شود که خود را در تقویت بنیادین تورم نشان خواهد داد.

اما اینکه چرا قیمت دلار افزایش پیدا کرد و متاثر از چه عواملی است موضوعی است که کارشناسان اقتصادی به  علل و عوامل کوتاه مدت و میان مدت تاثیر گذار بر افزایش نرخ ارز پرداخته اند.

اما در سال جدید چه نیروهای بر نرخ دلار تاثیر می گذارند.در ذیل 9 عامل افزایش نرخ ارز را می توان برشمرد:

1- افزایش خطر بازگشت تحریم ها

2- افزایش خروج سرمایه از ایران

3- افزایش تقاضای وارداتی

4- پایین بودن نرخ سود بانکی نسبت به سایر بازارها

5- احتمال افزایش نسبی سرعت رشد پول

6- استمرار و تشدید بحران شبکه بانکی

7 – احتمال افزایش نرخ تورم

8- تشدید معضل عدم ارتباط شبکه بانکی کشور با بانک های بین المللی

9- گسترش نظام چند نرخی ارز در کشور

 

 

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

  • ناشناس

    برو بمیر بابا
    نویسنده یا معتاد است یا عقب مانده ذهنی
    یا کثافت پاک کن گندهای دولت تحقیر و دروغ یا همه با هم

ارسال نظر