کد خبر: 41759
A

آیا شبکه اجتماعی «ایتا» جایگزین تلگرام می‌شود؟

پیام رسان بومی ایتا کاملاً شبیه به شبکه اجتماعی تلگرام بوده و دارای امکانات ساخت گروه و کانال و... است و به عبارتی برنامه‌ای سبک و امن محسوب می‌شودو از تلگرام الگوبرداری شده و همان محیط و با همان امکانات را به صورت مهندسی معکوس طراحی و راه‌اندازی شده است.

آیا شبکه اجتماعی «ایتا» جایگزین تلگرام می‌شود؟

دیده بان ایران- «بهمن ماه قبل بود که خبری از قول مرتضی موسویان رئیس مرکز رسانه‌های دیجیتال منتشر شد مبنی بر اینکه پیام رسان بومی با امکانات مشابه تلگرام با قابلیت‌های مناسب برای کسب و کارهای اینترنتی در کشور راه‌اندازی شده است. به گفته موسویان این پیام رسان یک مهندسی معکوس دقیق از تلگرام به شمار می‌رود. کد‌نویسی نمونه داخلی تلگرام در ایران انجام و در آن از جدیدترین و برترین تکنولوژی‌ها استفاده شده است و پیام رسان داخلی قرار است به صورت مستقل، امکانات تلگرام را در بستری بومی عرضه کند». بعد از انتشار این خبر روزنامه «ایران» به سراغ محسن غفاری مدیر این پیام رسان بومی (ایتا) رفت تا درباره علت جذب نشدن کاربران به پیام رسان‌های بومی و همچنین وجه تمایز این پیام رسان با سایر پیام رسان‌های بومی و... بیشتر بداند.

شبکه‌ای مشابه تلگرام

نخستین سؤالی که پیش می‌آید این است که وجه تمایز این پیام رسان بومی با دیگر پیام رسان‌های بومی داخلی چیست؟ غفاری با بیان اینکه ظاهر و توانمندی سرورها در فضای ابری نامحدود، دو وجه تمایز عمده این پیام رسان است، گفت: این پیام رسان بومی کاملاً شبیه به شبکه اجتماعی تلگرام بوده و دارای امکانات ساخت گروه و کانال و... است و به عبارتی برنامه‌ای سبک و امن محسوب می‌شود. به‌عبارتی ما از تلگرام الگوبرداری کرده و همان محیط و با همان امکانات را به صورت مهندسی معکوس طراحی و راه‌اندازی کرده‌ایم. وقتی کاربر به محیطی مانند تلگرام که کار کردن با آن بسیار راحت است، عادت کرده دیگر به سختی می‌تواند به محیط‌های پیچیده‌ای که اکثر پیام رسان‌های بومی دارند، عادت کند. وقتی محیط ناشناس باشد و کاربر برای ارسال پیام، عکس و فیلم دچار مشکل شود، آن پیام رسان را ترک می‌کند از این‌رو ما دقیقاً شبیه به محیط تلگرام را طراحی کردیم.

غفاری درباره دیگر وجه تمایز این پیام رسان بومی گفت: پیام رسان بومی ما دارای سروری شبیه به تلگرام است و قابلیت بزرگ شدن دارد. این پیام رسان اکنون با 5 سرور راه‌اندازی شده است و می‌توان از نظر سخت افزاری تعداد سرورها را تا عدد هزار ارتقا داد. به این ترتیب اکنون این پیام رسان ظرفیت خدمات‌رسانی به 5 میلیون کاربر را دارد و اگر از نظر مالی از سوی بخش خصوصی حمایت شویم می‌توانیم با ارتقای سرورها میزان ظرفیت کاربران خود را نیز افزایش دهیم.

وی یکی از مزیت‌های این پیام رسان بومی را انتقال راحت کاربران کانال‌های کسب و کارها از تلگرام به این پیام رسان بومی اعلام کرد و افزود: شرکت‌ها و سازمان‌هایی که روی تلگرام کانال دارند و فعالیت اقتصادی و تبلیغاتی انجام می‌دهند می‌توانند با کمترین تغییرات به‌پیام رسان ما انتقال یابند. حتی اگر کانال آنها دارای شناسه شامد باشد نیز می‌توانند همان کانال را با همان نام و نشان و نوع فعالیت در پیام رسان ما برای آینده کاری خود رزرو کنند.

غفاری با بیان اینکه وقتی تلگرام مسدود شد فعالان کسب و کارها متضرر شدند، گفت: البته این بار چون بحث مسدودسازی به دلایل امنیتی بود، رفع فیلتر شد ولی فکر کنید اگر خارج از کشور این شبکه را برای همیشه برای ایرانی‌ها مسدود کنند، چه اتفاقی برای اقتصاد ما خواهد افتاد. همه دولتمردان می‌دانند که خطر بزرگی در کمین فعالیت‌های اقتصادی و امنیتی در تلگرام است. آنها می‌دانند که دو سرمایه‌گذار بزرگ امریکایی در تلگرام سرمایه‌گذاری کلانی کرده‌اند و چون فعالیت‌های اقتصادی زیادی در تلگرام انجام می‌شود، ممکن است دستور به مسدود شدن این پیام رسان خارجی برای ایرانیان بدهند تا اقتصاد کشور را دچار مخاطره کند دقیقاً همان اتفاقی که برای اپ‌های ایرانی در گوگل پلی و اپ استور افتاد و با فشارهای امریکا اپ‌های ایرانی را حذف کردند از این‌رو باید کاربران را آرام آرام به سمت پیام رسان‌های بومی سوق داد.

این مدیر پیام رسان بومی در پاسخ به سؤال دیگری مبنی بر اینکه یکی از انتقادهایی که به دولت وارد می‌شود این است که زیرساخت کافی در کشور برای پیام رسان‌های بومی وجود ندارد نظر شما چیست؟ گفت: در بحث زیرساختی، تنها پهنای باند به دولت ارتباط دارد ودولت باید پهنای باند بیشتری به پیام رسان‌های بومی اختصاص دهد وگرنه در تمام جهان عرف این است که خود پیام رسان‌ها زیرساخت‌های خود(راه‌اندازی سرور) را فراهم کنند و تنها شبکه‌های اجتماعی کوچک از سرورهای ابری مانند آمازون و... استفاده می‌کنند بنابراین منطقی بود که ما نیز به‌عنوان پیام رسان بومی عرف جهانی را رعایت کنیم.

حرکت نرم برای جذب کاربران

محسن غفاری درباره جذب نشدن کاربران به پیام رسان‌های بومی در زمان فیلترینگ تلگرام نیز گفت: در کل با بحث فیلترینگ موافق نیستیم. ما نمی‌خواهیم شبکه‌های خارجی مسدود شوند تا مردم از پیام‌رسان‌های بومی استفاده کنند. اگر هم در آن مقطع کاربران جذب پیام رسان‌های داخلی نشدند، بحث فنی نبود. بحث فنی با نیروی انسانی خوب ایرانی که در دنیا حرفی برای گفتن در‌ آی تی دارد، حل شدنی است. بحث این بود که هدف از فیلتر، امنیتی بود نه کوچ کاربران از تلگرام به پیام رسانی‌های بومی. وقتی هدف تعیین شود باید زیرساخت آن را نیز آماده کرد. زیرساخت آن فرهنگسازی، اعتمادسازی و حرکت نرم و آهسته و بدون هیجان به سمت پیام رسان‌های بومی است؛ اتفاقی که در کوچ کاربران از وایبر به تلگرام افتاد.

غفاری در پاسخ به این سؤال که مردم به پیام رسان‌های بومی اعتماد ندارند، چگونه باید اعتمادسازی شود، گفت: بله عده‌ای معتقد هستند که هر نهاد امنیتی می‌تواند به اطلاعات دسترسی پیدا کند ولی باید گفت اکنون دیگر این امکان وجود ندارد، چرا که صاحبان شبکه‌ها می‌دانند که در این زمینه قانون وجود دارد و به استناد قانون می‌توانند به نهاد‌های امنیتی اعلام کنند که شما باید حکم قضایی داشته باشید تا بتوانید به اطلاعات برخی کاربران خاطی دست پیدا کنید. این اتفاق بارها در کافه بازار رخ داده است و نهادهای امنیتی به‌دنبال اطلاعات کاربران بودند ولی مدیران این کافه مقاومت کردند و اجازه ندادند، چرا که قانون در کشور وجود دارد. صاحبان شبکه‌ها می‌دانند که بدون حکم قضایی نباید اطلاعات کاربران را در اختیار کسی بگذارند. از سوی دیگر مردم باید بدانند که استفاده از شبکه‌های داخلی به نفع خود خانواده‌ها و کسب وکارها است. واقعاً اگر کسی در شبکه‌های خارجی از فردی کلاهبرداری کند و خلافی صورت بگیرد آن فرد می‌تواند شکایت کند ولی در کشور امکان پیگیری شکایت حتی با حکم قضایی وجود ندارد تا فرد احقاق حق کند.

نبود حامی مالی خصوصی

محسن غفاری در پاسخ به این سؤال که آیا مرکز رسانه‌های دیجیتال از پیام رسان شما حمایت مالی می‌کند؟ گفت: نه تنها مرکز رسانه‌های دیجیتالی، بلکه هیچ نهاد دولتی از ما حمایت نمی‌کند و دوست هم نداریم که دولتی‌ها حامی مالی ما باشند. ما حتی به حمایت مالی اپراتوری نیز جواب منفی دادیم. ما دوست داریم سرمایه‌گذار خصوصی وارد گود شود. مرکز رسانه‌های دیجیتال نیز تنها از ما حمایت معنوی کرده و علیرغم میل ما فعالیت پیام رسان ما را رسانه‌ای کرد. هدف موسویان از رسانه‌ای کردن این موضوع، این بود که بگوید پیام‌رسانی نیز با قابلیت‌های تلگرام وجود دارد و می‌توان از آن استفاده کرد. ما می‌خواهیم خود کاربر ما را انتخاب کند و معتقدیم که باید چراغ خاموش و نرم حرکت کرد تا خود کاربر قابلیت‌های ما را ببیند و اگر تمایل داشت ما را انتخاب کند و دوست نداریم با اجبار باشد چون این کار جواب نمی‌دهد. ما به آسانی به اینجا نرسیدیم و با تیم 16 نفره نزدیک به 3 سال روی شبکه خود کار کردیم و حتی یکبار شکست خوردیم و دوباره بلند شدیم. ما قصد تبلیغات و برند‌سازی هم نداشتیم چرا که فضا بسیار هیجانی است و در این فضا تبلیغ کردن باعث می‌شود تا کاربران در استفاده از آن جبهه بگیرند.

این مدیر پیام رسان بومی در ادامه به مشکل نبود حامی مالی از سوی بخش خصوصی اشاره کرد و گفت: ما با توان مالی خود کار را شروع کرده و به اینجا رساندیم. برای داشتن سرمایه و ادامه کار و بخصوص بزرگ کردن پیام رسان نیاز به پول داریم. یا باید پیام رسان را پولی کرد که اگر این کار را انجام دهیم از آنجایی که شبکه‌ای مانند تلگرام رایگان است کسی دیگر پولی برای دانلود پیام رسان نمی‌پردازد از سوی دیگر سرمایه‌گذار خصوصی وجود ندارد چرا که سرمایه‌گذار ترجیح می‌دهد پول خود را در جایی سرمایه‌گذاری کند که دارای ریسک کمتر وسود بیشتری باشد. از این‌رو چشم‌انداز اقتصادی پیام رسان‌های بومی روشن نیست و امیدی به بزرگ شدن آنها نمی‌رود.

مدیر این پیام رسان بومی درباره آینده پیام رسان خود نیز گفت: ما دراین پیام رسان به‌دنبال جهانی‌سازی هستیم حداقل می‌خواهیم کشورهای منطقه از آن استفاده کنند، چرا که دولتمردان کشورهای دیگر هم می‌دانند که باید از شبکه‌های انحصاری مانند تلگرام خارج شد ولی نمی‌دانند چه کنند چون جایگزینی ندارند ولی ما می‌دانیم که می‌توانیم جایگزین خوبی برای تلگرام باشیم.

منبع: ایران آنلاین

 

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر