کد خبر: 42116
A

نقدینگی موجود سیل ویرانگری است که هر بازاری را نابود می کند

عضو فراکسیون امید مجلس گفت: نقدینگی موجود در بازار مانند سیل ویرانگری است که به هر بازاری وارد شود، آن را نابود می‌کند.

نقدینگی موجود سیل ویرانگری است که هر بازاری را نابود می کند
به گزارش سایت دیده بان ایران؛ محمدقسیم عثمانی در خصوص التهابات اخیر بازار ارز اظهار داشت: انتظار جامعه این بود که ارزش ارز بیش از قیمت فعلی آن است و قیمت ارز به سمت ارزش واقعی آن حرکت می‌کند و اصلاحاتی در نظام ارزی کشور ایجاد خواهد شد، لذا نقدینگی‌ به این بخش وارد شد.

نماینده مردم بوکان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: کارشناسان دولتی و غیردولتی و حتی رسانه‌ها این مفهوم را بین مردم جا انداخته بودند که قیمت ارز غلط تعیین شده و در حال حرکت به سوی قیمت واقعی خود است؛ این امر موجب شد که مردم پس‌اندازهای خود را وارد بازار کنند.

 این اقتصاددان مجلس افزود: در بازار مسکن و یا بازار بورس چنین انتظاراتی وجود ندارد، راه ورود نقدینگی به تولید نیز بسته است، لذا نقدینگی وارد بازار ارز می‌شود؛ دولت نیز به موقع تقاضاها را پاسخ نداد و این امر موجب نوسانات شدید در بازار ارز شد.

عثمانی تصریح کرد: این حجم نقدینگی به هر بازاری که وارد شود، مخرب و ویرانگر است و بستر مناسب برای سرمایه‌گذاری آن فراهم نشده است و مانند سیل به هر بازاری وارد شود، آن را نابود می‌کند.

 وی گفت: امروز اگر تولیدکنندگان نیز چاره داشتند، منابع خود را می‌فروختند و تبدیل به ارز می‌کردند، زمانی که تولید سودآوری ندارد، نرخ بازدهی تولید کمتر از نرخ سود بانکی است و تولیدکننده حتی نمی‌تواند با بازدهی خود، پوشش هزینه‌های بانکی‌اش را بدهد، به طور طبیعی نقدینگی به سمت بازار تولید حرکت نکرده و به سمت بازارهای کاذب مثل بازارهای ارز می‌رود.

 نماینده مردم بوکان در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: در سال حمایت از کالای ایرانی، اولین اقدام دولت باید در راستای اصلاح نرخ ارز صورت می‌گرفت، این امر موجب رونق صادرات و جلوگیری از واردات می‌شد. با رسیدن ارز به نرخ واقعی، صادرکنندگان تشویق شده و واردات کاهش می‌یافت؛ اما این کار باید با اراده دولت انجام می‌شد، ولی نوسانات بازار ارز دولت را مستأصل کرد و موجب افزایش لجام‌گسیخته نرخ ارز شد که این نوسانات، نتیجه‌ای در قالب افزایش صادرات و کاهش واردات نخواهد داشت، زیرا فعالان اقتصادی نمی‌توانند آینده را پیش‌بینی کنند و به همین دلیل سرمایه‌گذاری امکان‌پذیر نیست./مهر

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر