کد خبر: 42150
A
نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در گفت و گو با دیده بان ایران مدعی شد:

دولت در این مدت از تفاوت نرخ ارز و فروش نفت درآمد خوبی کسب کرده است/ دولت ارز کافی در اختیار داشت با تزریق آن به بازار می توانست از نوسانات ارز جلوگیری کند

موسوی لارگانی در رابطه با گمانه زنی های اخیر مبنی بر این که دلالان سلیمانیه، دبی و هرات نررخ دلار را بالا می برند، تصریح کرد: این که بگوییم دلالان خارجی در تعیین نرخ ارز کشور نقش ندارند دروغی بیش نیست ولی بنده معتقدم همین دلالانی که در داخل کشور فعالیت می کنند از دلالان خارجی در تعیین نرخ ارز موثرترهستند. از طرفی در دست خود مردم یک میلیارد دلار ارز وجود دارد که برای حل این مسئله یکی از راهکارهای اتخاذ شده این است که بانک ها سپرده های ارزی مردم را قبول کنند.

دولت در این مدت از تفاوت نرخ ارز و فروش نفت درآمد خوبی کسب کرده است/ دولت ارز کافی در اختیار داشت با تزریق آن به بازار می توانست از نوسانات ارز جلوگیری کند
 

دیده بان ایران: با وجود این که دو روز از تک نرخی کردن دلار  توسط معاون اول رئیس جمهور می گذرد اما هنوز هم دلار به بازار تزریق نشده است. از طرفی سیف،، رئیس کل بانک مرکزی، نیز اعلام کرد که درحال حاضر ذخایر ارزی کشور تامین است و ظرف چند روزه آتی ارز به میزان لازم به بازار تامین می شود. 

 

در رابطه با این موضوع و وضعیت آینده بازار ارز سید ناصر موسوی لارگانی، نائب رئیس اول کمیسیون اقتصادی، به خبرنگار دیده بان ایران گفت: ما امیدواریم تصمیم که دولت اتخاذ کرده است در اسرع وقت و به صورت قاطعانه به آن عمل نماید و هرچه سریعتر ارز را به بازار تزریق کند. با این کار اعتماد مردم نسب به دولت بیشتر می شود ولی اگر دولت از تصمیم و مصوبه خود بازگردد قطعا کنترل بازار ارز از تصمیمات آینده برای آن غیر ممکن خواهد شد. لذا در همین راستا لازم است در اسرع زمان دلار در اختیار صرافی ها برای متقاضیان عرضه شود. 

 

نماینده مردم فلاورجان در پاسخ به این سوال که تک نرخی کردن نرخ ارز می تواند راهکار مناسب و همچنین پاسخگوی شرایط فعلی اقتصاد ایران باشد، بیان کرد: اگر دلار تک نرخی شده و ما هیچ ارز دیگری در کشور نداشته باشیم به طوری که حتی اگر بخواهیم برای دارو، درمان و دانشجو و... بخواهیم اسثتنایی قائل شویم، نباید نرخ ارز شکسته شود بلکه باید از راه های دیگری به این استثناها کمک کنند. اما اگر برای واردات کالاهایی نظیر دارو نرخ ارز را مطابق 3300 تومانی که در بودجه به تصویب رسیده است، اعمال کنند و برای سایر کارها نرخ ارز را همان 4200 تومان در نظر بگیرند قطعا ویژه خواری و رانت خواری ایجاد خواهد شد که همین امر مولد فساد اقتصادی در کشور و همچنین زمینه ساز دونرخی و چند نرخی شدن ارز خواهد بود.

 

موسوی لارگانی در رابطه با گمانه زنی های اخیر مبنی بر این که دلالان سلیمانیه، دبی و هرات نررخ دلار را بالا می برند، تصریح کرد: این که بگوییم دلالان خارجی در تعیین نرخ ارز کشور نقش ندارند دوروغی بیش نیست ولی بنده معتقدم همین دلالانی که در داخل کشور فعالیت می کنندبسیار موثرتر از دلالان خارجی در تعیین نرخ ارز هستند. از طرفی در دست خود مردم یک میلیارد دلار ارز وجود دارد که برای حل این مسئله یکی از راهکارهای اتخاذ شده این است که بانک ها سپرده های ارزی مردم را قبول کنند. 

 

وی ادامه داد: همچنین بانک ها پذیرفته اند در زمان درخواست مردم،  اصل ارز را در اخیار آن ها قرار دهند و هم سود آن را که بین 1 درصد تا 6.7 درصد عنوان شده است که همین موضوع از طریق زیر نویس صداو سیما به مردم اطلاع داده شده و می شود. 

 

موسوی همچنین افزود: بنده معتقدم اگر این عرضه به گردش و چرخه بانک وارد شود و در واقع در خزانه پول ملی ما وارد شود، می تواند نا به سامانی های اقتصادی را تا حدودی برطرف کند. از طرفی بانک مرکزی نیز نقش تاثیر گذاری در کاهش یا افزایش نرخ ارز را دارد. در این مدت نیز ارز به میزان کافی در اختیار دولت بود که اگر به بازار تزریق می شود از نوسانات امروزه بازار ارز جلوگیری می شد اما این کار را انجام نداد چراکه این روند برای دولت سودآور و برطرف سازی بسیاری از عوامل و مشکلات بود. امروزه نیز دولت از تفاوت نرخ ارز و فروش نفت دولت در همین مدت درآمد خوبی را کسب کرده است. 

 

نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس دهم در رابطه صحت و سقم و یا عدم برخی گمانه زنی های اخیر مبنی بر ناکارآمد نشان دادن دولت توسط  برخی از جریانات داخلی، تشریح کرد: این مسئله دور از تصور و انتظار است. بنده معتقدم دولت اگر به عهد خود با مردم و وعده هایی که به آن ها داده است عمل کند، دولت از دیدگاه مردم ناکارآمد نخواهد بود. از طرفی برخی از وعده های دولت حقیقتا عملیاتی نبوده و نخواهد بود به عنوان مثال زمانی که رئیس جمهور وعده می دهند به قدری رفاه ایجاد خواهند کرد تا زمانی که مردم به یارانه هم نیازی نداشته باشند، این موضوع غیرقابل باور و اجراست زیرا برخی از قشر ضعیف جامعه که توان اشتغال را هم ندارند تنها با همین یارانه امرار معاش می کنند.

 

وی در پایان گفت: هنوز رفاه اجتماعی ایجاد نشده است، دل بستگی به برجام و وعده هایی که به مردم در پسا برجام توسط دکتر روحانی به مردم داده شده بود، هیچ کدام محقق نشد. همین عوامل باعث شده است که عده ای از مخالفان دولت با استناد به این وعده ها و عدم تحقق آن دست به تخریب دولت بزنند.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر