کد خبر: 42420
A

نایب رییس اتاق بازرگانی ایران و چین : اقدامات دولت در ایجاد شفافیت، دارندگان پول‌های کثیف را نگران کرد

مجید رضا حریری نایب رییس اتاق بازرگانی ایران و چین گفت: دولت برای رهایی از مشکلات متعدد اقتصادی باید تلاش کند تا اقتصاد را شفاف، رقابتی و آزاد کند؛ البته نباید فراموش کرد که هر اقدامی که باعث شفافیت شود، با عکس‌العمل مواجه می‌شود.

 نایب رییس اتاق بازرگانی ایران و چین : اقدامات دولت در ایجاد شفافیت، دارندگان پول‌های کثیف را نگران کرد

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی دیده بان ایران ، مجیدرضا حریری در گفت‌وگویی با اشاره به این‌که اقدامات دولت در زمینه ایجاد شفافیت اقتصادی، دارندگان پول‌های کثیف را نگران کرده است، اظهار داشت: در حال حاضر شاهد کاهش قاچاق از ۲۵ میلیارد دلار به ۱۲میلیارد دلار هستیم؛ هرچند این موضوع یعنی ۱۲، ۱۳ میلیارد دلار پول کثیف که هم‌اکنون در دست قاچاقچیان است که می‌توانند با جریان انداختن این پول‌ها، در بازار دولت را وادار به عقب‌نشینی کنند.

وی افزود: در ماه‌های گذشته دولت مجبور شده ۱۲هزر میلیارد تومان پول به طلبکاران صندوق‌های مالی پرداخت کند که رقم بالایی برای دولت و رقم ناچیزی در مقایسه با پول‌های کثیف است.

نایب رییس اتاق بازرگانی ایران و چین عنوان کرد: نباید فراموش کرد که علاوه بر عوامل خارجی که شرایط را برای دولت تشدید می‌کنند، دارندگان پول‌های کثیف نیز با گردش مالی غیرشفاف، امنیت را از بین می‌برند.

حریری توضیح داد: پس از اقدامات دولت، هجوم برای خروج پول‌های کثیف به ۲۷ میلیارد دلار رسید که در اصل خروج سرمایه از کشور محسوب می‌شود و مبلغ قابل توجهی بوده است.

وی تصریح کرد: وقتی فضا ناامن شود و دولت اقدام به کنترل کند، در اصل فضا برای پول‌های کثیف ناامن شده و این مساله سبب می‌شود تا دارندگان این پول‌ها برای کشور ایجاد مشکل کنند.

نایب رییس اتاق بازرگانی ایران و چین متذکر شد: در چنین فضایی باید گفت که اقدامات دستوری و کنترلی دولت به طور کلی خوب و قابل تایید است.

حریری یادآور شد: اما نکته این‌جاست که دولت در اجرای چنین طرحی باید علاوه بر بانک مرکز‌ی، با مجلس، نهادهای اقتصادی، فعالان اقتصادی، صادرکنندگان، واردکنندگان و کسانی که به طور کلی در عرصه اقتصاد فعال هستند، صحبت کرده و از تجربیات علمی این افراد استفاده کند، زیرا در این صورت آسیب‌های احتمالی این مسیر شناخته شده و می‌تواند به سلامت از این گردنه عبور کند.

وی خاطرنشان کرد: دولت برای رهایی از مشکلات متعدد اقتصادی باید تلاش کند تا اقتصاد را شفاف، رقابتی و آزاد کند؛ البته نباید فراموش کرد که هر اقدامی که باعث شفافیت شود، با عکس‌العمل مواجه می‌شود.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر