کد خبر: 42436
A

سد زاینده‌رود تا پایان تیر ماه خشک می‌شود

مدیر عامل شرکت آبفا استان اصفهان:سد زاینده رود آب شرب ۶ میلیون نفر در استان اصفهان، یزد و کاشان و هم چنین آب کشاورزی چهارمحال و بختیاری و اصفهان و آب مورد نیاز صنعت اصفهان و درصد کمی از یزد را تامین می کند. میزان بارش ها امسال به ۵۱۲ میلی متر رسیده در حالی که این آمار در سال گذشته هزار و ۲۰۰ میلی متر بود

سد زاینده‌رود تا پایان تیر ماه خشک می‌شود
به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی دیده بان ایران ؛ هاشم امینی امروز در جلسه کمیسیون فرهنگی و اجتماعی با موضوع بررسی راهکارهای کاهش حداکثری آب در بخش های مختلف، اظهار کرد: مشکل آب بسیار حادتر از آن چیزی است که بیان می شود. 

 

سد زاینده رود آب شرب ۶ میلیون نفر در استان اصفهان، یزد و کاشان و هم چنین آب کشاورزی چهارمحال و بختیاری و اصفهان و آب مورد نیاز صنعت اصفهان و درصد کمی از یزد را تامین می کند.
 
وی با بیان اینکه میزان بارش ها امسال به ۵۱۲ میلی متر رسیده در حالی که این آمار در سال گذشته هزار و ۲۰۰ میلی متر بود، افزود: آب شرب ۵۶ شهر و ۳۰۰ روستا از سد زاینده رود تامین می شود. چهار میلیون و ۷۰ هزار نفر در اصفهان و حدود پنج میلیون و ۵۰۰ هزار نفر همراه با کاشان و یزد تامین می شود، البته در اسفند و بهمن سال گذشته، ۱۲.۷ درصد صرفه جویی لحاظ شده است.
 
مدیر عامل شرکت آبفا استان اصفهان با یادآوری اینکه پیش از این چاه های فلمن سه هزار و ۲۰۰ لیتر آب داشت، در حالی که امسال خشک شده است، تصریح کرد: چاه های متفرقه نیز به شدت افت پیدا کرده اند. ۱۰۶ چاه از ۲۱۴ چاه متفرقه خشک شده است. تنها حدود ۷۵۰ لیتر آب از ۷۰ چاهی که حفر خواهد شد، می توان دریافت کرد. برای این بحران حتی باید برشی از آب فضای سبز را قطع و به بخش شرب تخصیص داد.نیاز آبی یزد ۴.۷ متر مکعب است در حالی که این استان ۳.۵ متر مکعب آب زیر زمیبنی دارد، هم چنین اصفهان با ۲.۹ متر مکعب آب زیر زمینی دارد و ۱۴.۵ متر مکعب نیاز آبی دارد. زمانی که رودخانه خشک شود، سناریو خط انتقال آب به یزد معنی و مفهومی پیدا نمی کند. 

 

دانش آموزان، دانشگاهیان، ائمه نماز جمعه و همه باید همراه حاکمیت باشند، زیرا همه در یک کشتی هستیم و باید در این واقعیت ورود پیدا کرده و تدبیر کنیم.

 

بحران آب از زلزله بدتر است. در این راستا بسته تشویقی در دست اجرا خواهد بود. ۸۵ درصد مردم الگوی مصرف را رعایت می کنند، اما اکنون صحبت از الگوی مصرف نیست.

 

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان ادامه داد: نصب شیرآلات کاهنده می تواند حدود ۲۰ تا ۳۰ درصد کاهش مصرف را به همراه داشته باشد و متقاضیان باید اعلام حضور کنند هم چنین تمام فرهنگیان و روحانیون باید مروج مصرف درست آب شوند تا تابستان امسال را پشت سر بگذاریم.

 

برنامه های فرهنگی گوناگون از جمله تولید برنامه تلویزیونی جاری حیات و هم چنین برنامه های آموزشی در مدارس برای روش های درست مصرف آب برگزار و ساخته شده است، اما متاسفانه هیچ یک موثر نبوده اند.

 

از اردیبهشت ماه فشار شبکه آب کاهش پیدا می کند و در این صورت خانه هایی که در طبقات بالا هستند باید تانک و پمپ قانونی داشته باشند تا بتوانند آب را به خانه های خود برسانند، هم چنین باید مردم را به این باور برسانیم که نقش خود را ایفا کنند.

 

دو سال است که آب مساجد و حسنیه ها مجانی شده و پس از آن مصرف آنها به شدت افزایش یافته است، البته با اقدامات فرهنگی و درست می توان ۳۰ تا ۴۰ درصد مصرف را کاهش داد اما به دنبال آن هستیم تا فضای کنونی جامعه را تغییر داد.

 

اگر مصرف آب به همین صورت ادامه پیدا کند تا پایان تیرماه ۹۷ آب سد خشک خواهد شد و راهی برای تامین آب مصرفی اصفهان نخواهیم داشت.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر