کد خبر: 42937
A

نه! خبری از رونق مسکن نیست

نایب رییس انجمن انبوه سازان تهران معتقد است: با توجه به محدودیت سیستم بانکی در پرداخت وام و نبود منابع دولتی برای پرداخت مابه‌التفاوت سود تسهیلات مسکن، افزایش معاملات در سال جاری بعید به نظر می‌رسد.

نه! خبری از رونق مسکن نیست

دیده بان ایران : نایب رییس انجمن انبوه سازان تهران معتقد است: با توجه به محدودیت سیستم بانکی در پرداخت وام و نبود منابع دولتی برای پرداخت مابه‌التفاوت سود تسهیلات مسکن، افزایش معاملات در سال جاری بعید به نظر می‌رسد.

ایرج رهبر در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: به نظر من خیلی نمی‌توان تغییر و تحولی را در بازار مسکن نسبت به گذشته انتظار داشت؛ زیرا زمینه رونق مسکن فراهم نیست. هرچقدر هم که سود تسهیلات را کم کنند باید مابه‌التفاوت یارانه پرداخت شود. اگر این کار صورت نگیرد بانک هم می‌گوید تسهیلات نمی‌دهم.

وی درباره میزان اثرگذاری تسهیلات مسکن یکم (خانه اولی‌ها) بر بازار مسکن گفت: اوایل که این طرح در سال ۱۳۹۴ ارایه شد بانک مرکزی اعلام کرد اعتباری که برای این طرح در نظر گرفته سالیانه ۸۲ هزار فقره بیشتر نیست. هرچقدر هم که تعداد ثبت نام‌ها بالا باشد، تسهیلات پرداختی در همین محدوده خواهد بود. لذا این صندوق باید از راهکارهایی تقویت شود. اخیرا اعلام شده که صندوق توسعه ملی قرار است به بانک مسکن اعتبار بدهد که اقدام مناسبی است.

این کارشناس بازار مسکن خاطرنشان کرد: از نیمه دوم سال ۱۳۹۶ شاهد افزایش معاملات مسکن بودیم اما روند رشد به تدریج کاهش یافت تا این‌که در فروردین ماه شاهد رشد منفی بازار مسکن شهر تهران بودیم. یکی از دلایل این اتفاق افزایش سود بانکی از ۱۵ به ۲۰ درصد بود. زمانی هم که سود بانکی در شهریورماه به ۱۵ درصد رسیده بود، سرمایه‌ها از بانک بیرون آمدند اما به سمت بازار مسکن نیامدند بلکه به سمت ارز و طلا رفتند که که سود بیشتری دارد. همین موضوع باعث افزایش قیمت ارز شد.

رهبر ادامه داد: در ادامه سخت‌گیری‌هایی در بازار ارز صورت گرفت و به اعتقاد من سرمایه‌ها به سمت ساختمان‌های گران قیمت رفتند. بنابراین مشخص می‌شود بازار مسکن، بازاری سرمایه‌ای است؛ زیرا تحرکاتی که مشاهده می‌کنیم خصوصیات بازار سرمایه‌ای را دارد. افزایش ۴۱ درصدی قیمت در منطقه ۵ گواه این مساله است.

نایب رییس انجمن انبوه‌سازان تهران با بیان این‌که راه حل خروج مسکن از رکود، تقویت بازار مسکن مصرفی است، تصریح کرد: هدف سیاست‌های دولت این است که تسهیلات با سود پایین به گروههای متوسط و پایین پرداخت کند که راه حل درستی است ولی مشکل این است که مدام در حال آزمون و خطا هستیم. دولت سعی می‌کند سرمایه‌ها را تقویت کند اما موفقیت چندانی به دست نمی‌آورد. این‌که رشد معاملات داشتیم و بعد دوباره توقف به وجود آمد نشان می‌دهد در سیاست‌گذاری باید تجدیدنظر کنیم.

رهبر خاطرنشان کرد: مساله دیگر به اقتصاد کلان برمی‌گردد. اگر نتوانیم وضعیت معیشت اقشار متوسط و پایین را تقویت کنیم قدرت خرید مردم بالا نمی‌رود. سال گذشته رشد معاملات در بعضی مناطق خود را نشان داد و دوباره به حالت قبل برگشت. اتنظار هم می‌رفت که اتفاق بیفتد؛ زیرا اگر طرح، پشتوانه نداشته باشد دوام نمی‌آورد. یعنی اگر تحولی برای افزایش قدرت خرید مردم پیش نیاید معلوم است که خرید و فروش‌ها مصرفی نیست و اگر از بازارهای موازی تاثیر بگیرد دچار توقف می‌شود.

وی، توجه به تولید مسکن را ضروری دانست و گفت: اگر به دنبال تولید مسکن ارزان قیمت هستیم باید هزینه‌ها را پایین بیاوریم. این مستلزم آن است که قانون ساماندهی مصوب سال ۱۳۸۷ را اجرا کنیم. مثلا از زمین‌های ارزان قیمت، زمین‌های دولتی و تسهیلات ارزان قیمت استفاده کنیم.

در ادامه روند کاهش نرخ سود تسهیلات مسکن یکم، سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ماه ۱۳۹۷ شورای پول و اعتبار، نرخ سود وام خانه اولی‌ها در بافت فرسوده را به ۶ و در سایر مناطق به ۸ درصد رساند. قبلا این رقم به ترتیب ۸ و ۹.۵ درصد بود. این نرخ هم‌اکنون پایین‌ترین رقم سود تسهیلات در سیستم بانکی است.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر