کد خبر: 42957
A

رشد 40 درصد اجاره بها در فروردین/ اجاره بها قد کشید

زعفرانلو می گوید: قیمت اجاره معمولا یک پنجم بهای خانه است. طبیعی است که وقتی قیمت خانه افزایش می یابد، بهای اجاره هم افزایش یابد.

رشد 40 درصد اجاره بها در فروردین/ اجاره بها قد کشید
به گزارش دیده بان ایران؛ بازار معاملات مسکن در اولین ماه امسال متفاوت از چند سال اخیر بود. حدود 5 هزار معامله واحد مسکونی با متوسط قیمت 55.3 میلیون ریال به ثبت رسیده است. حجم فروش واحدهای مسکونی در حالی نسبت به ماه قبل و ماه مشابه سال قبل به‌ترتیب 59 و 6.3 درصد کاهش نشان می‌دهد که نرخ رشد متوسط قیمت افزایش حدود 29.5 درصدی را نشان می‌دهد. 

اما نکته قابل تامل آمار ارائه شده در رابطه با اجاره مسکن است . بازار اجاره بها که همه ساله با آغاز فصل تابستان روند صعودی به خود می گیرد فروردین امسال تجربه ای جدید برای اجاره نشین ها رقم زد . در حالی گزارش های بانک مرکزی از رشد 10.4 درصدی قیمت اجاره مسکن نسبت به ماه مشابه سال قبل خبر می دهد که فعالان بازار معتقدند رشد قیمت ها در بازار اجاره بیش از خرید و فروش بوده است . 

زعفرانلو یکی از فعالان بازار مسکن در غرب تهران در اینباره به پول نیوز می گوید : قیمت اجاره معمولا یک پنجم بهای خانه است . طبیعی است که وقتی قیمت خانه افزایش می یابد ، بهای اجاره هم افزایش یابد. او با بیان اینکه در بازار اجاره مالکان تعیین کننده قیمت هستند، ادامه داد: به دلیل کمبود عرضه در بازار اجاره ، کرایه‌ها حدود 40 درصد افزایش یافته است.

 

بازار مسکن وارد فاز رونق شده؟

حالا شاید از خود بپرسید که این افزایش قیمت به معنای این است که بازار مسکن وارد فاز رونق شده است . سوالی که پاسخ ها متفاوتی در رابطه با دریافت می شود. برخی از فعالان رشد قیمت ها را ناشی از افزایش تقاضا دانسته و برخی دیگر هم افزایش قیمت مصالح را دلیل اصلی خیر قیمت ها در بازار مسکن می دانند.

زغفرانلو در اینباره می گوید: در حال حاضر شاهد افزایش شدید خریداران و فروشندگان در بازار هستیم . تعداد فروشندگان به قدری زیاده شده که بعد از مدت ها توانستم 3 معامله در یک روز انجام دهم . این اتفاق شاید در5 سال گذشته به تعداد انگشتان دستان من هم نبوده است . در برخی از ماه های سال های رکود حتی هر 10 روز هم یک معامله انجام نمی دادیم .

او معتقد است که قیمت مسکن تا پایان شهریور تا 50 درصد افزایش خواهد یافت.

جعفر خزاعی عضو سابق هییت مدیره انبوه سازان اما رشد قیمت مسکن را ناشی از افزایش قیمت مصالح ساختمانی می داند . او با بیان اینکه حداقل قیمت ساخت هر مترمربع خانه از یک میلیون و 200 هزار تومان به یک میلیون و 700 هزار تومان رسیده است، گفت : البته استعفای شهردار و بلاتکلیفی شهرداری نیز بر نوسانات بازار مسکن دامن زده است . او پیش بینی می کند که افزایش قیمت مسکن امسال بیش از نرخ تورم و بین 25 تا 30 درصد خواهد بود .

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر