کد خبر: 45265
A

جنگ لفظی ایران و آمریکا بر سر نفت/ ترامپ: قیمت نفت زیادی بالاست، این خوب نیست/ ایران: این تجارت است، آقای رییس جمهور بهتر می‌داند

با بالا رفتن قیمت نفت در پی خروج آمریکا از توافق هسته‌ای و جنگ لفظی ایران و رییس جمهور آمریکا بر سر این موضوع یک کارشناس انرژی در واشنگتن گفت: این درگیری کلامی کار عربستان را برای جلب رضایت اعضای اوپک جهت افزایش تولید نفت در نشست آتی وین سخت تر کرد.

جنگ لفظی ایران و آمریکا بر سر نفت/ ترامپ: قیمت نفت زیادی بالاست، این خوب نیست/ ایران: این تجارت است، آقای رییس جمهور بهتر می‌داند

به گزارش دیده بان ایران به نقل از رویترز، روز گذشته (چهارشنبه) ایران و دونالد ترامپ رییس جمهور آمریکا عبارات تندی را درباره قیمت نفت رد و بدل کردند. ترامپ، اوپک را در بالا بودن قیمت‌های نفت مقصر خواند و تهران، ترامپ را به دامن زدن به نوسانات از طریق خروج از توافق هسته‌ای متهم کرد. 

بر اساس این گزارش، ترامپ حملاتش را به اوپک از سر گرفت و در توییتر خود نوشت: قیمت‌های نفت زیادی بالاست.

رویترز نوشت: قیمت نفت نزدیک به ۶۰ درصد در سال گذشته بعد از کاهش تولید کشورهای عضو اوپک و غیر عضو از جمله روسیه افزایش داشته است. اعضای اوپک روز ۲۲-۲۳ ژوئن قرار است در وین دیدار داشته و درباره افزایش تولید مذاکره کنند. 

حسین کاظم پور اردبیلی نماینده ایران در اوپک در بیانیه‌ای که به رویترز داده از ترامپ به شدت انتقاد و تاکید کرده است: شما نمی‌توانید دو عضو موسس اوپک را تحریم کنید و همچنان اوپک را برای بالا بودن قیمت ها مقصر بدانید. 

او با اشاره به  ایران و ونزوئلا گفت:  این تجارت است آقای رییس‌جمهور. گمان می‌کنم خودتان بهتر میدانید. 

بر اساس این گزارش توافق مربوط به توزیع نفت تا پایان سال ۲۰۱۸ ادامه دارد اما اینکه آیا این طرح بیش از این زمان نیز ادامه پیدا خواهد کرد یا خیر معلوم نیست. با خروج آمریکا از توافق هسته‌ای، برنامه‌ریزی‌ها به هم ریخت. حرکت آمریکا، اروپایی‌ها و مشتریان آسیایی را تحت فشار قرار خواهد داد که واردات نفت از ایران یا تجارت با ایران را متوقف کنند. عربستان سعودی، رقیب ایران و بزرگ‌ترین تولید کننده نفت اوپک و روسیه تولید نفتشان را افزایش داده‌اند. عربستان سعودی از تصمیم ترامپ مبنی بر خروج از توافق هسته‌ای حمایت کرد

مک مونگیل تحلیل گر ارشد سیاست های انرژی در واشنگتن گفته: فکر میکنم توییت ترامپ کار سعودی ها را برای مصالحه در نشست اوپک سخت‌تر کرده است.

به گزارش رویترز، تولید سعودی ها ۱۰.۰۳ میلیون بشکه در روز در ماه می افزایش یافته است. تولید روسیه ۱۱.۱ میلیون بشکه در روز در اول ماه ژوئن بود و این میزان نیز افزایش  داشته است. 

 قیمت نفت خام برنت در ماه می به ۸۰.۵۰ دلار در هر بشکه و روز چهارشنبه به نزدیک ۷۷ دلار رسید. قیمت نفت خام آمریکا در روز گذشته ۶۷ دلار برای هر بشکه بود. 

بر اساس گزارش رویترز، احتمال افزایش تولید نفت اوپک نگرانی‌هایی را از بابت ظرفیت ذخیره محدود این کارتل به وجود آورده که ممکن است منجر به کاهش تولید تا دو میلیون بشکه در روز شود. این مساله واکنش به شوک توزیع را سخت‌تر خواهد کرد. 

توییت ترامپ چند ساعت بعد از بازگشت وی به واشنگتن از دیدار با رهبر کره‌شمالی منتشر شد. گروهی از نمایندگان هر دو حزب در مجلس نمایندگان قانونی را ارائه کردند که بر اساس آن اوپک موضوع قانون جلوگیری از انحصار با هدف ارتقای سطح رقابت در کسب و کار برای آمریکا خواهد شد. این قانون باید قبل از اینکه به امضای رییس‌جمهوری برسد، توسط مجلس و سنای آمریکا تصویب شود. روسای جمهوری قبلی از لایحه مشابه زمانی که به آنها پیشنهاد شده بود، استقبال نکردند.  /ایلنا

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر