کد خبر: 46228
A

کره هم دلار گرفت هم ۵۰ درصد گران شد!

در حالی قیمت کره در بازار با افزایش قیمت ۵۰ درصدی نسبت به سال گذشته مواجه شده است که بالغ بر ۶۵ میلیون یورو ارز رسمی به نرخ ۴۲۰۰ تومانی برای واردات این محصول از ۲۱ فروردین ماه تاکنون اختصاص پیدا کرده است.

کره هم دلار گرفت هم ۵۰ درصد گران شد!

به گزارش دیده بان ایران؛  بر اساس لیست منتشر شده از سوی بانک مرکزی از دریافت کنندگان ارز رسمی به نرخ ۴۲۰۰ تومانی، ۱۶ شرکت از ارز دولتی برای واردات کره استفاده کرده‌اند که مجموعا به ۶۵ میلیون و ۸۶۱ هزار و ۳۱۱ یورو می‌رسد که همه این میزان از بانک دریافت شده است.

حال آنکه بر اساس آمار رسمی منتشر شده از سوی بانک مرکزی قیمت هر کیلوگرم کره پاستوریزه در هفته جاری در شهر تهران ۴۳ هزار و ۲۶۹ تومان ارزیابی شده است که نسبت به هفته قبل ۲.۸ درصد نسبت به هفته مشابه سال قبل، ۱۹.۴ درصد و نسبت به هفته مشابه سال قبل ۴۹.۲ درصد افزایش قیمت را تجربه کرده است و مشخص نیست چرا و بر اساس کدام قانون و مصوبه قیمت کره با این میزان افزایش قیمت مواجه شده است؟

همچنین جای سوال است که چرا دستگاه‌های نظارتی نسبت به این مسئله واکنش نشان نداده و با گرانفروشان برخورد نمی‌کنند؟

برای توضیح در این زمینه پیگیری‌های متعدد خبرنگار ایسنا از مسئولان سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان و انجمن صنفی صنایع لبنی، بی‌نتیجه ماند و کسی حاضر به پاسخگویی نشد.

اما علی رجبی- رئیس اتحادیه فروشندگان لبنیات - در این باره به ایسنا گفت: برای ما به عنوان توزیع کننده و فروشنده لبنیات و کره نیز سوال است که چرا باید این محصول با افزایش قیمت این‌چنینی مواجه شود درحالیکه نه تنها ارز ۴۲۰۰ تومانی گرفته بلکه بسته‌بندی و قالب بندی آن هزینه چندانی ندارد.

وی با تاکید بر اینکه افزایش حدود ۵۰ درصدی قیمت کره منطقی نیست، تصریح کرد: این سوال در ذهن ما هم ایجاد شده که چرا باید قیمت کره از ابتدای امسال تاکنون حدود ۳۰ درصد و نسبت به همین بازه زمانی نسبت به سال گذشته حدود ۵۰ درصد افزایش قیمت پیدا کند.

رجبی اظهار کرد: هر قدر دیگر هزینه‌های جانبی بسته‌بندی و قالب بندی کره وارداتی افزایش یابد، آنقدر روی قیمت تمام شده این محصول تاثیرگذار نیست، چراکه بخش بسیار زیادی از آن را مواد اولیه یعنی همان کره وارداتی شامل می‌شود که طی این بازه زمانی و بر اساس لیست منتشر شده از سوی بانک مرکزی از ارز ۴۲۰۰ تومانی استفاده کرده‌اند.

رئیس اتحادیه فروشندگان لبنیات تصریح کرد: سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان و بازرسان و ناظران بازار باید در این زمینه پاسخگو باشند و علت افزایش قیمت کره را بررسی کنند تا بتوانیم بازار را به تعادل برسانیم و مردم در این میان زیان نبینند.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر