کد خبر: 46252
A
وزارت کار، رفاه و تامین اجتماعی اسامی شرکت های دریافت کننده ارز 4200 تومانی منتشر کند؛

نام واردکننده دولتی گوشی اپل که عمدا از قلم افتاد!/ارز دولتی برای واردات گوشی اپل توسط شستا!

شستا دارای ۳۰ شرکت زیرمجموعه و ۷ شرکت هلدینگ می‌باشد، که فعالیت‌های گسترده‌ای را در صنایع مختلف در ایران انجام می‌دهند. این فعالیت‌ها شامل ۴۰ درصد کار توزیع دارو، سرمایه‌گذاری ۴۰ درصدی در بازار سیمان، در اختیار گرفتن ۳۰ درصد از بازار قیر، ۱۷ درصد بازار تایر، ۷۰ درصد ترابری ریلی و برخی فعالیت‌های اقتصادی دیگر است حال به نظر می رسد با توجه به وضعیت پیش آمده انتظار می رود همه دستگاه ها شفاف سازی کرده و میزان دریافتی ارزهای خود را اعلام کنند

نام واردکننده دولتی گوشی اپل که عمدا از قلم افتاد!/ارز دولتی برای واردات گوشی اپل توسط شستا!

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی دیده بان ایران ؛ با منتشر شدن برخی از اسامی شرکت های دریافت کننده ارز دولتی بخشی از رانت هایی از سوی دولت  به افراد، شرکت ها و نهادهای خاص داده می شد در اختیار مردم و رسانه ها قرار گرفت. اما این همه ماجرا نبود آنچه وزارت صنعت و وزارت ارتباطات منتشر کردند انتشار گزینشی اسامی بود. به عقیده بسیاری از فعالان اقتصادی اسامی که عمدا حذف شدند شاهراه رسیدن به هسته های اصلی رانت و فساد مالی است.

با بررسی اسناد و مدارک منتشر شده و تطابق اسامی منتشر شده توسط بانک مرکزی با اسامی شرکت های ارائه شده توسط وزارت ارتباطات و صنعت به چند نکته جالب بر میخوریم. مثلا یک شرکت که بیشترین ارز را داشته در لیست انتشار یافته توسط بانک مرکزی هست اما در لیست انتشار یافته توسط وزارت ارتباطات علی رغم کلان بودن رقم داده شده به چشم نمی خورد.

 

 رانت دولتی، بهترین توصیف برای شرکت ها و مجموعه هایی است که ما آنها را در سه دسته تقسیم بندی می کنیم شرکت های وابسته به نهادها، شرکت های نیمه دولتی (خصولتی )، تعاونی ها و صندوق های بازنشستگی وابسته و زیر مجموعه نهادها و دستگاه ها.

 

با بررسی اسناد و مدارک به خوبی نشان داده می شود که فقط در یک مورد شستا (بنگاه اقتصادی زیر مجموعه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی )  366 هزار  یورو واردات گوشی اپل داشته است.  جالب است بدانید 366 هزار  یورو ارز دولتی به شرکت بازرگانی تامین اجتماعی رسیده است تا گوشی اپل وارد کند.  ولی وزارت ارتباطات اسم شستا  را در لیست نهایی منتشر شده نبرده است .

برای اینکه بزرگی رقم را متوجه شوید خوب است بدانید مجموع ۴۰ شرکت واردکننده گوشی ۲۲۰ میلیون یورو ارز واردات گرفته اند و شستا به تنهایی366 هزار یورو  دریافت کرده است.  اما نشانی از گوشی از 4200 تومانی اپل در بازار نیست! چرا؟! این موضوع ظاهرا توسط افشا گران از قلم افتاده است یا فراموش شده است!!

حال از این رانت که بگذریم که مجموعه شرکت های زیر مجموعه شستا می رسیم. پتروشیمی غدیر، سرمایه گذاری دارویی تامین، سیمان فارس و خوزستان و...

شستا دارای ۳۰ شرکت زیرمجموعه و ۷ شرکت هلدینگ می‌باشد، که فعالیت‌های گسترده‌ای را در صنایع مختلف در ایران انجام می‌دهند. این فعالیت‌ها شامل ۴۰ درصد کار توزیع دارو، سرمایه‌گذاری ۴۰ درصدی در بازار سیمان، در اختیار گرفتن ۳۰ درصد از بازار قیر، ۱۷ درصد بازار تایر، ۷۰ درصد ترابری ریلی و برخی فعالیت‌های اقتصادی دیگر است حال به نظر می رسد با توجه به وضعیت پیش آمده انتظار می رود همه دستگاه ها شفاف سازی کرده و میزان دریافتی ارزهای خود را  اعلام کنند 

 

photo_2018-07-01_13-22-22

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر