کد خبر: 46484
A

استیضاح وزیر اقتصاد به پس از تعطیلات تابستانی نمایندگان موکول شد

نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: طرح استیضاح وزیر امور اقتصاد و دارایی به پس از تعطیلات تابستانی نمایندگان موکول شد.

استیضاح وزیر اقتصاد به پس از تعطیلات تابستانی نمایندگان موکول شد

عین‌الله شریف‌پور با اشاره به اینکه استیضاح مسعود کرباسیان وزیر امور اقتصاد و دارایی از حدود یک ماه پیش در صحن علنی مجلس شورای اسلامی کلید زده شد، اظهار داشت: تاکنون حدود 90 نفر از نمایندگان، این استیضاح را به امضا رسانده و در این زمینه در 5 تیر طرح استیضاح در ابتدا با 71 امضا ارائه شده بود، اما سپس سایر نمایندگان نیز بدان افزوده شدند.

به گزارش فارس وی تصریح کرد: بنابراین در این تاریخ، طرح استیضاح وزیر اقتصاد از هیئت رئیسه به کمیسیون اقتصادی مجلس ارجاع شد و براساس آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی، حداکثر طی 10 روز باید کمیسیون اقتصادی با حضور استیضاح‌کنندگان و یا نمایندگان آنها تشکیل می‌شد.

نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس اضافه کرد: با توجه به اینکه تعطیلات تابستانی نمایندگان در پیش بود و با توجه به اینکه باید آن مدت زمانی که در آیین‌نامه ارائه شده بود رعایت می‌شد، خوشبختانه این موضوع در دستور کار کمیسیون اقتصادی مجلس قرار گرفت و دو روز پیش دو تن از نمایندگان استیضاح‌کننده یعنی حاجی دلیگانی و کوچکی‌نژاد بنا به دعوت کمیسیون اقتصادی، در جلسه حضور یافتند.

وی افزود: متن استیضاح نیز 17 محور بود و در این رابطه، محورهای سؤال تقریباً برنامه‌های خود وزیر بود، چون زمانی که رئیس جمهور، آقای کرباسیان را به عنوان وزیر امور اقتصاد و دارایی به مجلس معرفی کرده بود، با توجه به اینکه هر وزیر باید برنامه‌های خود را به صورت مکتوب ارائه می‌داد، در این رابطه 90 درصد سؤالات از متن برنامه‌های وزیر در زمان معرفی به مجلس شکل گرفته بود.

نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس اظهار کرد: در این رابطه با توجه به اینکه تعداد سؤالات زیاد بود، دو تن از نمایندگان به نام های حاجی دلیگانی و کوچکی‌نژاد به عنوان نمایندگان امضاکنندگان این استیضاح و نیز وزیر به همراه تمامی معاونان و به همراه رؤسای سازمان امور مالیاتی و بیمه و سایر سازمان‌های زیرمجموعه در این جلسه رسمی حضور یافتند.

وی بیان کرد: سپس دو نماینده استیضاح‌کننده موارد ایرادات را به صورت شفاهی تشریح کرده و براساس برنامه، وزیر اقتصاد به صورت مختصر در مقام پاسخگویی برآمد و انصافاً پاسخ‌های قانع‌کننده داد، چون یکی از مواردی که مطرح شده بود، این بود که برنامه‌هایی که در زمان انتخاب به عنوان وزیر ارائه داده بود عملیاتی نشده است.

شریف‌پور تأکید کرد: یا در ارتباط با بیمه، مالیات بر ارزش افزوده، مالیات‌های مستقیم، ساماندهی بانک‌ها و مستقل شدن بانک مرکزی و سایر موارد بود که کرباسیان در این رابطه با توجه به اینکه توضیحات لازم را ارائه داد، اشاره کرد، این مواردی که در قالب 17 محور عنوان شده است همگی متوجه وزارت اقتصاد و دارایی نیست.

وی بیان کرد: برای مثال وزیر اقتصاد در موضوع بانک مرکزی عنوان کرد که در قبال این بانک وظیفه‌ای برایش تعریف نشده، بنابراین کرباسیان از معاونان و رؤسای سازمان‌هایش خواست با توجه به اینکه در بخش‌های مختلف وزارتخانه حضور دارند، توضیحات لازم را دهند.

نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس متذکر شد: در این رابطه چند نفر از معاونان و روسای سازمان از جمله تقوی‌نژاد رئیس سازمان امور مالیاتی و همتی مدیرعامل بیمه توضیحات لازم را ارائه دادند.

شریف‌پور افزود: با توجه به اینکه تعداد سؤالات بالا بود و در دستور کار جلسه، تنها 2 ساعت در نظر گرفته شده بود توضیحاتی که داده شد نیاز به زمان بیشتر شد، چون اعضای کمیسیون ضمن اینکه سؤالات را می‌شنوند باید پاسخ‌های لازم را بشنوند، بنابراین زمان به پایان رسید و به همین سبب پورابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی، دو پیشنهاد مطرح کرد که یکی ادامه جلسه و یکی برگزاری جلسه در زمان آینده بود.

نائب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: اما با توجه به اینکه استیضاح کنندگان درخواست کردند که باید امروز این جلسه ادامه داشته باشند و علاوه بر آن با توجه به اینکه برخی نمایندگان عضو کمیسیون اقتصادی باید در سایر جلسات نیز حضور می یافتند، پس چند تن از اعضای کمیسیون جلسه را ترک کرده و بنابراین کمیسیون از حدنصاب افتاد چون دو سوم اعضا باید حضور می یافتند تا به رای گیری کشیده می شد.

وی بیان کرد: در این زمینه موضوعی که مطرح شد و در آیین نامه آمده است، نوشته شده که موضوع استیضاح باید توسط اعضای کمیسیون تخصصی بررسی شود نه اینکه به صورت شکلی گوش دهند چون باید توام با اظهارنظر، پاسخ لازم به هیئت رئیسه داده شود.

شریف‌پور گفت: در نهایت مقرر شد که موضوع استیضاح مسعود کرباسیان وزیر امور اقتصاد و دارایی، به پس از تعطیلات تابستانی نمایندگان مجلس شورای اسلامی موکول شود.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر