کد خبر: 46692
A
عباس پاپی زاده عضو کمیسیون کشاورزی مجلس خبر داد :

مرغ در دو ماه آینده گران می شود / کمبود تولید مرغ در دو ماه آینده/ جوجه‌ریزی در مرغداری‌ها متوقف است

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس با اشاره به افزایش 50 تا 70 درصدی نهاده های تولید مرغ در چند ماه اخیر گفت: در شرایط فعلی مرغداران ترجیح می دهند که جوجه ریزی نکنند و قطعا در دو ماه آینده با کمبود تولید مرغ و گرانی مواجه خواهیم شد.

مرغ در دو ماه آینده گران می شود / کمبود تولید مرغ در دو ماه آینده/ جوجه‌ریزی در مرغداری‌ها متوقف است

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی دیده بان ایران  عباس پاپی زاده در گفت و گویی اظهار داشت: متاسفانه در چند ماه گذشته قیمت نهاده های مورد نیاز برای تولید مرغ 50 تا 70 درصد افزایش یافته و این افزایش قیمت، به تدریج بار هزینه خود را بر تولید مرغ اضافه کرده است. این در حالی است که از طرفی دولت به صورت رسمی اجازه افزایش قیمت را به مرغداران نداده و از سوی دیگر یارانه و سوبسید هم به مرغداران نداده است و به این ترتیب یک تفاوت هزینه ای بین هزینه کرد مرغدار برای هر واحد محصول و قیمت محصولی که به فروش می‌رساند، به وجود آمده است.

پاپی زاده در ادامه افزود: این مسایل موجب شده که مرغداران به شدت دچار ضرر و زیان شوند و بنابراین در شرایط فعلی ترجیح می‌دهند که جوجه ریزی نکنند و به این ترتیب قطعا در دو ماه آینده با کمبود تولید مرغ مواجه خواهیم شد.

نماینده مردم دزفول در مجلس با بیان اینکه وقتی هزینه ها همخوانی نداشته باشد و جوجه ریزی انجام نشود به لایه قبل از تولید مرغ لطمه وارد می‌شود، گفت: این لایه مرحله تولید جوجه است که هم اکنون چون جوجه ریزی اتفاق نمی‌افتد، قیمت جوجه به شدت پایین آمده و بسیاری از مرغداران مرغ مادر ترجیح می‌دهند که مرغ‌های خود را به کشتارگاه بفرستند. یعنی مرغی که باید مولد باشد، تخم مرغ تولید کند، تخم مرغ تبدیل به جوجه یک روزه شود و جوجه یک روزه به مرغداری گوشتی برود، به کشتارگاه فرستاده می‌شود و بنابراین آسیبی به زیرساخت جوجه یک روزه کشور وارد می‌شود.

پاپی زاده با اشاره به بررسی این موضوعات در کمیسیون کشاورزی مجلس با حضور وزرای جهاد کشاورزی و صنعت در هفته گذشته اظهار داشت: در کمیسیون این بحث مطرح شد که باید دولت ارز مورد نیاز تامین نهاده‌ها را تامین کند که تاکنون قسمتی از آن تامین شده و قرار شد تا دو سه هفته آینده ارز باقی مانده برای نهاده‌های دامی تامین شود. همچنین قرار شد  هر دو وزارتخانه روی بحث نظارت و بازرسی از افرادی که ارز دولتی دریافت می‌کنند و نهاده‌های دامی وارد کشور می‌کنند و قیمتی که مصوب می‌شود و باید به فروش برسد، جدی تر باشند که گران فروشی اتفاق نیفتد.

منبع: اقتصاد آنلاین 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر