کد خبر: 46791
A
نشست خبری بیست و یکمین اجلاس هیات عمومی سازمان نظام مهندسی برگزار شد

فرج الله رجبی رئیس سازمان نظام مهندسی کشور: اجلاس بیست‌و‌یکم یکی از مهم‌ترین اجلاس‌های سازمان نظام مهندسی است

رئیس سازمان نظام مهندسی کشور: طبیعی است که رویکرد ما هم به عنوان اعضای شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی کشوروهم به عنوان یک مهندس حرفه‌ای این است که چگونه از دغدغه‌های این سازمان و مهندسان عضو آن صحبت و دفاع کرده و از مسایل و مشکلاتی که برای این صنف پیش آمده گره‌گشایی کنیم.

فرج الله رجبی رئیس سازمان نظام مهندسی کشور: اجلاس بیست‌و‌یکم یکی از مهم‌ترین اجلاس‌های سازمان نظام مهندسی است
 

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی دیده بان ایران ؛ نشست خبری بیست و یکمین اجلاس هیات عمومی سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور 19 تیر در ساختمان شورای مرکزی برگزار شد. به گزارش روابط عمومی سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور در ابتدای این نشست « فرج الله رجبی »رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور ضمن خیرمقدم به میهمانان گفت: اجلاس بیست و یکم شاید یکی از مهم‌ترین اجلاس‌های سازمان در دهه اخیر باشد. مسایل بسیار مهمی هم در سازمان و هم در خارج از سازمان در حوزه مهندسی ساختمان وجود دارد که لازم است در موردشان  بحث و تبادل نظر شود و لازم است تصمیم‌هایی اتخاذ شود تا با گره گشایی از مشکلات آنچه به مصلحت کشور است انجام داده شود. 

رجبی اظهار کرد: طبیعی است که رویکرد ما هم به عنوان اعضای شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی کشوروهم به عنوان یک مهندس حرفه‌ای این است که چگونه از دغدغه‌های این سازمان و مهندسان عضو آن صحبت و دفاع  کرده و از مسایل و مشکلاتی که برای این صنف پیش آمده گره‌گشایی کنیم. 
 
رجبی گفت: تلاش می‌کنیم با همفکری یکدیگر آغازگر اقدامات خوبی در حوزه ساخت و ساز و حوزه مسکن باشم و در مسیر ارتقا خدمات مهندسی کوشش کنیم. 
 
رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان کشوردر ادامه افزود : اعضای سازمان نظام مهندسی نزدیک به نیم میلیون نفر هستند و این عدد نشانگر این است که این سازمان بزرگترین تشکل غیر دولتی را تشکیل می‌دهد که در بیش از دویست شهر کشور دارای دفتر نمایندگی است. همین موضوع نشان از اهمیت اجلاس‌های هیات عمومی این سازمان دارد.  
 
وی با بیان این‌که 22 ماه پیش تعدادی از نمایندگان طرحی را برای اصلاح قانون نظام مهندسی را به کمیسیون عمران ارجاع دادن، افزود: جلسات متعددی در کمیته مربوطه با حضور وزارت راه، کشور، انبوه‌سازان، دستگاه‌های ذیربط و ... برگزار شد که در  نهایت آبان‌ سال گذشته جمع‌بندی نهایی به کمیسیون عمران مجلس ارائه شد که البته آنرا نپذیرفتند.

 

رجبی  با یادآوری قانون نظام مهندسی ناظر بر ساخت و ساز بخش خصوصی است،‌ افزود: اگر اکنون یک بیمارستان را وزارت راه بخواهد بسازد باید تابع برنامه سازمان برنامه و بودجه و نظام فنی و اجرایی باشد.
 
عضو کمیسیون عمران مجلس اظهار کرد: در نهایت منجر به یک پیشنهاد به کمیسیون عمران مجلس ارائه شد و آنها پذیرفتند که پیشنهاد دوم بهتر است. بر این اساس نظام مهندسی ساختمان جزیی از نظام فنی و اجرایی کشور شود.
 
رجبی درباره اختلاف با وزارت راه و شهرسازی گفت: بسیاری از سازندگان مسکن بهره‌برداران نهایی نبوده وتجاری هستند که ساخت و ساز را انجام داده و آنرا واگذار می‌کنند. در ارائه خدمات نظام مهندسی باید منافع بهره‌بردار نهایی در نظر گرفته شود.
 
رجبی همچنین پاسخ این سوال که روال اجرای کار مهندسی در شیراز به روال قبل انجام می‌شود یا خیر، گفت: طبق رویه قبلی ارجاع کار انجام می‌شود. 
 
او با بیان این که در حوزه مسکن برنامه‌ریزی نداشته باشیم، امکان ندارد آمار اشتغال‌زایی مورد نظر دولت محقق شود، اظهار کرد: برای عبور از این گذرگاه نیازمند ارائه و پیگیری و انجام برنامه‌های مشخص در حوزه ساخت و ساز مسکن هستیم که قطعا می‌تواند مشکل بیکاری را کاهش داده و کارخانه‌های تولیدی را به تحرک وا دارد. 
 
وی تاکید کرد: بسیاری از ساختمان‌های ما مشکل تولید ندارند بلکه این است که تا سقف انبارها تولید کرده‌اند اما خریداری وجود ندارد.
 
عضو کمیسیون عمران مجلس ادامه داد: دولت باید از بودجه وزارتخانه‌ها و بانک مرکزی بکاهد تا بتواند در بخش مسکن مداخله کند. باید ببینیم چه نوع مسکنی می‌خواهیم و ارتباط بین تولیدکننده و مصرف‌کننده را چگونه ایجاد کنیم. 
 
رئیس شورای مرکزی نظام مهندسی ساختمان همچنین در پاسخ به پرسشی در خصوص هزینه‌ یک میلیون و 400 هزار تومانی برای هر نفر در اجلاس بیست و یکم، گفت: برای بیست و یکمین اجلاس هیات عمومی سازمان نظام مهندسی ساختمان نسبت به سال گذشته 40 درصد کاهش قیمت داشته‌ایم و هزینه کل کنفرانس حدود 800 میلیون تومان بوده است. 
 
او با تاکید بر این‌که کنفرانس به هیچ عنوان خانوادگی برگزار نمی‌شود، افزود: در قانون آمده 2 تا 4 روز می‌توانیم اجلاس را برگزار کنیم که کلا در دو  روز (20 و 21 تیرماه) برگزار می‌شود.
 
او همچنین بیان کرد: بودجه نظام مهندسی امروز نهایی می‌شود و امسال اجازه داده‌ایم که با شفافیت به موضوع مذکور برسیم. نظام مهندسی را حتما به یک سازمان مردم نهاد شیشه‌ای تبدیل می‌کنیم.
 
رئیس سازمان مهندسی ساختمان کشور با تاکید بر شفاف‌سازی نظام مهندسی، اظهار کرد: درآمدهای شواری مرکزی در سال 96 کاهش پیدا کرده که دلیل آن هم این بوده که صرفا وابسته به توان سازمان‌ها هستیم. 13 میلیارد بودجه داشته‌ایم که 9 میلیارد آن هزینه شده است. در این زمینه صرفه جویی کردیم 

 

رجبی گفت: سازمان‌ ها نتوانستند در سال 96 به تعهدات خود در خصوص شواری مرکزی نظام مهندسی ساختمان عمل کنند.

 

 
بیست و یکمین اجلاس هیئت عمومی سازمان نظام مهندسی ساختمان 20 و 21 تیرماه امسال در هتل اسپیناس پالاس تهران برگزار می‌شود.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر