کد خبر: 47216
A

سخنگوی دولت: بدهی دولت به بانک مرکزی کاهش یافته است/ از رفقایمان انتظار حمایت و روحیه دادن داریم

سخنگوی دولت اعلام کرد که بدهی دولت به بانک مرکزی که چیزی حدود ١٠ هزار میلیارد تومان بود به ٨ هزار و ٥٠٠ میلیارد تقلیل یافته است.

سخنگوی دولت: بدهی دولت به بانک مرکزی کاهش یافته است/ از رفقایمان انتظار حمایت و روحیه دادن داریم

به گزارش دیده بان ایران به نقل از ایسنا؛ محمدباقر نوبخت در نشست خبری با خبرنگاران با اشاره به آخرین مصوبات هیئت وزیران اظهار کرد: در آخرین جلسه هیئت وزیران دو مصوبه درباره آیین نامه های اجرایی تبصره ٥ و ١٨ داشتیم که اهمیت آن در اقتصاد ملی زیاد است.


وی افزود: در تبصره ٥ اجازه داده شد که ١٠٠ هزار میلیارد تومان از بدهی اشخاص حقیقی و حقوقی به بانک ها که از دولت طلب دارند، توسط دولت تسویه شود.

سخنگوی دولت با اعلام این‌که این آیین نامه روز یکشنبه تصویب شد و از این تاریخ افرادی که از دولت طلبکار و به بانک ها بدهکار هستند می توانند اسناد تسویه از دولت دریافت کنند، گفت: بانک ها همین اسناد را که به بانک مرکزی بدهکار هستند را تحویل بانک مرکزی دهند که در نتیجه دولت بدهکار بانک مرکزی می شود و حسن این کار این است که بار بزرگی از دوش بنگاه های اقتصادی برداشته شود و نکته دیگر اینکه صورت وضعیت مالی بانک ها نیز مشخص خواهد شد.

نوبخت با اشاره به برگزاری جلسه شورای عالی پول و اعتبار در هفته گذشته و گزارش ترازنامه بانک مرکزی در آن، تاکید کرد: در این ترازنامه مشخص شد که بدهی دولت به بانک مرکزی که چیزی حدود ١٠ هزار میلیارد تومان است به ٨ هزار و ٥٠٠ میلیارد تقلیل یافته و از این میزان ٥٨٠٠ میلیارد تومان آن مربوط به بدهی سازمان هدفمندی یارانه ها در سال ٨٩ یا ٩٠ برای پرداخت یارانه ها است.

نوبخت ادامه داد: تصویب آیین نامه اجرایی تبصره ١٨، دیگر اقدام جلسه هیئت دولت بود که در آن مقرر شد برای ایجاد حدود ١ میلیون و ٣٣ هزار فرصت شغلی از طریق اجرای ١٤ برنامه، حدود ٦٥ هزار و ٤٠٠ میلیارد تومان سرمایه گذاری شود.

وی توضیح داد: آنچه این مبلغ را تشکیل می دهد ردیفی خاص است که در تبصره ١٨، مبلغ آن ٣ هزار میلیارد تومان به علاوه مبلغی از دیگر تبصره این ماده است. همچنین ١٢ هزار ٤٠٠ میلیارد تومان نیز از محل اعتبارات عمرانی برداشت می کنیم تا منابع اشتغال را فراهم کنیم و در نهایت ١٥ هزار میلیارد تومان را صندوق توسعه بانکی و ٣٠ هزار میلیارد تومان را نیز نظام بانکی تقبل خواهد کرد.

سخنگوی دولت با اشاره به توانایی بخش مسکن برای ایجاد اشتغال گفت: یکی از بزرگترین بخش ها برای ایجاد اشتغال که ربطی به تحریم، ترامپ و ارز ندارد، بخش مسکن است که می تواند سالانه ٣٠٠ هزار فرصت شغلی ایجاد کند و در حال حاضر نیز در دفتر رئیس جمهور جلسه نوسازی بافت های فرسوده با حضور استانداران و شهرداران شهرهای بزرگ در حال برگزاری است که قرار است در خصوص این حوزه اشتغال زا بحث و تصمیم گیری شود و مقرر شده که ٢٠٠ هزار مسکن در بافت فرسوده بویژه در شهرهای بزرگ را نوسازی کنیم.

نوبخت با اشاره به وضعیت خزانه کشور اظهار کرد: تا ١٤ تیرماه کل منابع بالغ بر ٨٢ هزار و ٦٠٠ میلیارد تومان است که نسبت به مبلغ سال قبل یعنی ٥١ هزار و ٤٠٠ میلیارد تومان، ٦١ درصد افزایش یافته است و از این میزان، ٦٨ درصد از افزایش منابع، برعهده نفت بود.

رئیس سازمان برنامه و بودجه تاکید کرد: اعتبارات هزینه ای، ٦ درصد نسبت به پارسال افزایش داشت و در زمینه پرداخت های عمرانی هم ٢٣ هزار و ٢٦٠ میلیارد تومان پرداخت داشتیم. همچنین برای حوادث غیرمترقبه سال گذشته ٦٤ میلیارد و ٥٠٠ میلیون تومان پرداخت شده بود اما امسال ٨٣١ میلیارد تومان پرداخت کرده ایم. پارسال ١٥ هزار میلیارد تومان از تنخواه استفاده کردیم در حالی که تا به امروز ٢٨٠٠ میلیارد تومان استفاده کردیم.

سخنگوی دولت در بخش دیگری از نشست خبری خود در پاسخ به پرسشی درباره ضرورت انعکاس خدمات دولت و عملکرد بخش ارتباطی دولت در این زمینه گفت: اخبار منفی و مایوس کننده اقتصادی، همه اخبار اقتصاد ما نیست. اینگونه اخبار باعث می شود تا رئیس جمهور کشوری به دروغ بگوید اقتصاد ایران در حال فروپاشی است در حالی که دولت پروژه های خوبی در دست اجرا دار؛ مانند شبکه ریلی راه آهن مراغه که ظرف ماه آینده افتتاح خواهد شد.

نوبخت با بیان اینکه کار منتقدان این است که ما را نقد کنند و از آنان انتظار تمجید نداریم، گفت: اما از رفقایمان انتظار حمایت و روحیه دادن داریم.

وی در پاسخ به پرسشی درباره اظهارات سخنگوی قوه قضائیه در خصوص یکی از دلالان بازار سکه و ارز، گفت: اینکه بانک مرکزی برای کنترل بازار مداخلاتی داشته، تردیدی نیست اما در این مورد خاص صورت شفافی برای من وجود ندارد.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر