کد خبر: 47673
A
مهدی پازوکی در گفت و گو با دیده بان ایران؛

بازار ثانویه ارز نه تنها راه درمان نیست بلکه؛ باعث ایجاد رانت بیشتری خواهد شد

این کارشناس امور اقتصادی در خصوص این که این بازار می تواند در راستای کنترل بازار ارز موثر باشد یا خیر بیان کرد: به هیچ عنوان این بازار نمی تواند بازار ارز را کنترل کند. بازار ثانویه ارز محدودیت دارد به صورتی که هر فردی قصد فروش ارز خود را داشت بتواند با سهولت ارز خود را به فروش برساند. از طرفی تشکیل بازار ثانویه در کشور ما باعث ایجاد رانت و رانت خواری خواهد شد.

بازار ثانویه ارز نه تنها راه درمان نیست بلکه؛ باعث ایجاد رانت بیشتری خواهد شد

دیده بان ایران_ سپیده اجلالی: هجوم معضلات اقتصادی و ناتوانی دولت به ویژه بانک مرکزی در کنترل و ثبات آن باعث شده است که این بار ولی الله سیف دست به ایجاد بازار ثانویه ارز بزند. این بازار از اواسط ماه گذشته با هدف ونترل و ثبات بازار ارز ایجاد شد.

 

بازار ثانویه بازار ثانویه محل داد و ستد اوراق منتشر شده در بازار اولیه است و حجم معاملات در این بازار، نسبت به بازارهای اولیه بسیار بیشتر است. در این بازار تغییرات قیمت‌ها شکل می‌گیرد و اوراق بهادار، بارها و بارها در آن داد و ستد می‌شود. نمونه‌ای از بازار ثانویه، بورس اوراق بهادار تهران است. تفاوت آن با بازار اولیه در این است که در بازار اولیه، سهام مستقیماً به سرمایه‌گذار فروخته می‌شود.

 

بسیاری از کارشناسان اقتصادی معتقد هستند بازار ثانویه ارز که از اواسط ماه گذشته به دستور ولی الله سیف ایجاد شد، نمی تواند پاسخگوی شرایط فعلی اقتصاد ایران باشد.

 

به عنوان مثال؛ حسین راغفر، استاد دانشگاه و کارشناس امور اقتصادی، معتقد است: تصویب بازار دوم ارز نشان دهنده این موضوع است که برخی در بانک مرکزی و مجلس به دنبال ثابت نگه داشتن دلار 9 هزار تومانی هستند چون منافع آنها در این بازار است، از این بازار سود می بردند.

 

 

مهدی پازوکی، کارشناس امور اقتصادی  نیزدر خصوص تاسیس و ایجاد این بازار به خبرنگار دیده بان ایران گفت: بنده با ایجاد بازار ثانویه ارز و امنیتی کردن ارز مخالف هستم. جهت کنترل قیمت ارز لازم است "بازار آزاد ارز" شکل گیرد تا بدین وسیله عرضه کنندگان ارز بتوانند ارز خود را در آن بازار عرضه کنند و متقاضیان ارز، میزان نیاز ارز خود را از بازار دریافت کنند.

 

وی در خصوص این که این بازار می تواند در راستای کنترل بازار ارز موثر باشد یا خیر بیان کرد: به هیچ عنوان این بازار نمی تواند بازار ارز را کنترل کند. بازار ثانویه ارز محدودیت دارد به صورتی که هر فردی قصد فروش ارز خود را داشت بتواند با سهولت ارز خود را به فروش برساند. از طرفی تشکیل بازار ثانویه در کشور ما باعث ایجاد رانت و رانت خواری خواهد شد.

 

 

این کارشناس امور اقتصادی افزود: بنده معتقدم برای کنترل نرخ ارز، باید بازار آزاد ارز شکل بگیرد البته به جزء کالاهای اساسی که دولت می تواند بابت آنها مبلغ ما به التفاوت را پرداخت کند.

 

 

 

پازوکی در پاسخ به این سوال که دولت از بالا رفتن نرخ ارز چه سودی می برد، بیان کرد: در واقع هیچ سودی عاید دولت  به وسیله نرخ بالای ارز نمی شود. با جهش قیمت ارز، هزینه های دولت نیز به همان میزان افزایش می یابد. لازم به ذکر است تنها مشکل ناشی از افزایش نرخ ارز  این است که دولت قصد ثابت نگه داشتن نرخ ارز به وسیله قیمت های اسمی ارز است که بنده با این موضوع مخالف هستم بنابراین لازم است به قیمت های واقعی، نرخ ارز را کنترل کنیم.

 

 

 

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر