کد خبر: 47736
A
با تغییر رئیس کل بانک مرکزی قیمت دلار کاهش می‌یابد؟

یحیی آل اسحاق: اول باید سیاست‌های رئیس جدید معلوم شود/ حاتمی یزد: هیچ تغییری در وضعیت ارزی کشور به وجود نمی‌آید

با وجودی که تغییر سکاندار بانک مرکزی اثراتی بر قیمت بازار ارز و سکه داشت اما صاحب نظران اقتصادی معتقدند یک تغییر مدیریتی نمی تواند بازگشت آرامش به عرصه اقتصاد کشور را تضمین کند.

یحیی آل اسحاق: اول باید سیاست‌های رئیس جدید معلوم شود/ حاتمی یزد: هیچ تغییری در وضعیت ارزی کشور به وجود نمی‌آید

به گزارش دیده بان ایران؛ نامه نیوز نوشت: از همان روزهای نخست سال جدید فنر قیمت ها در بازار ارز، سکه، مسکن و خودرو رها شود و دومینوی چالش ها دامن اقتصاد کشور را گرفت. بسیاری از صاحب نظران مقصر اصلی این اتفاق را بانک مرکزی می دانستند و اعتقاد داشتند سیاست های اتخاذی ولی الله سیف برای کنترل نقدینگی سرگردان مناسب نبود.

منتقدان سیف می گفتند بانک مرکزی باید پاسخگوی گرانی ها باشد چون وظیفه حفظ ارزش پول ملی را برعهده دارد اما با وجود علم به اوضاع نابسامان اقتصادی از عمد اقدامی برای کنترل و نظارت انجام نمی دهد. بر همین اساس وقتی بحث ترمیم کابینه پیش آمد رسانه های اصولگرا و اصلاح طلب متفق القول سیف را کاندیدای نخست خداحافظی از کابینه معرفی می کردند.

اما ولی الله سیف این انتقادها را قبول نداشت و در پاسخ به این سوال که «برخی شما را مقصر وضعیت موجود اقتصادی می دانند، آیا این دیدگاه را قبول دارید؟» گفت: اگر قبول می داشتم باید اصلاح می کردم.

بالاخره بعد از هفته ها گمانه زنی برای زمان تغییر در رأس هرم مدیریت بانک مرکزی، هیات دولت روز چهارشنبه سوم مرداد ضمن تقدیر از خدمات و تلاش های ولی الله سیف، به عبدالناصر همتی به عنوان رئیس کل جدید بانک مرکزی رای اعتماد داد.

همتی تجربه فعالیت در حوزه بانک و بیمه را در کارنامه دارد و حسن روحانی نیز او را فردی توانمند، با نشاط، فعال و دارای روحیه معرفی کرد و از کلیه اعضای دولت خواست تا با رئیس کل جدید بانک مرکزی همکاری کنند.

اما سوال این است که آیا همتی می تواند قیمت دلار را کاهش دهد و برای مقابله با تحریم ها سیاست های مناسبی را در پیش گیرد؟ یحیی آل اسحاق در پاسخ به این سوال گفت: سیاست های آقای همتی را نمی دانم، اول باید سیاست های رئیس کل جدید بانک مرکزی معلوم شود تا بعد بتوان اظهارنظر کرد. صرف اعلام اسم او که نمی تواند سیاست ها را مشخص کند.

این فعال سیاسی اصولگرا و عضو اتاق ایران درباره مقصر خواندن سیف در ایجاد التهابات بازار ارز، سکه، مسکن و خودرو تأکید کرد: عرصه اقتصاد تک بعدی نیست، مجموع علل و عوامل چنین نتیجه ای را رقم زد.

همچنین احمد حاتمی یزد درباره تغییر رئیس کل بانک مرکزی و بازگشت آرامش به حوزه های مختلف اقتصاد کشور به نامه نیوز گفت: خیر رفتن آقای سیف و آمدن آقای همتی تأثیری نخواهد داشت چون وضعیت کنونی اقتصاد به عواملی خارجی مربوط می شود.

وی افزود: اگر بیمه کشتی رانی، معاملات دلاری و خدمات بانکی قطع شود وضعیت خیلی بدتر از این می شود و هر کس هم که رئیس کل بانک مرکزی باشد از پس مدیریت این اوضاع نمی تواند برآید.

رئیس اسبق بانک صادرات و بانک تجارت با بیان اینکه صرف تغییر در ریاست کل بانک مرکزی موجب کاهش قیمت دلار و سکه نمی شود، تأکید کرد: معتقدم هیچ تغییری در وضعیت ارزی کشور به وجود نمی آید چون دست بانک مرکزی بسته است و امکان دسترسی به منابع مالی و نقل و انتقال این منابع وجود ندارد.

وی افزود: 13 مرداد که بخش اول تحریم های آمریکا علیه ایران برمی گردد وضعیت بدتر از این خواهد شد و سه ماه بعد که زمان اعمال بخش دوم تحریم ها می رسد درآمد ارزی کشور کاهش خواهد یافت بنابراین به مشکلات موجود اضافه می شود و هیچ تغییری در مدیریت بانک مرکزی یا سایر بانک ها نمی تواند جلوی روند مخربی را که بر ما تحمیل شده، بگیرد.

این تحلیلگر مسائل اقتصادی وزارت خارجه را خط مقدم مقابله با تحریم های آمریکا خواند و ادامه داد: ابتکارات وزارت خارجه در شکایت بردن به دادگاه لاهه اقدام مناسبی است و در جنگ رسانه ای به نفع ایران خواهد بود. اقدام دیگر می تواند استفاده از ظرفیت های درونی آمریکا باشد. دولت ترامپ مخالفان جدی در داخل آمریکا دارد و می توان با آنها وارد مذاکره شد. ارتباط گیری وزارت خارجه با جان کری و از اقداماتی است به شخصه توصیه می کنم. 

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر