کد خبر: 47806
A
در فاصله کمتر از دو ماه رخ داد؛

دلار ۴۲۰۰ تومانی ۴۴۰۰ تومان شد

دلار ۴۲۰۰ تومانی که دولت از آن به عنوان دلار تک نرخی نام برده و حتی گفته می‌شد قرار است تا شش ماه تغییر قیمتی نداشته باشد، در فاصله دو ماه ۲۰۰ تومان گران شده است.

دلار ۴۲۰۰ تومانی ۴۴۰۰ تومان شد

به گزارش دیده بان ایران؛ بانک مرکزی امروز(شنبه) نرخ مرجع دلار را ۴۴۰۳ تومان اعلام کرده است که برای معامله به متقاضی ۴۴۲۵ تومان فروخته شده و از فروشنده ۴۳۸۱ تومان خریداری می‌شود. تغییر قیمت دلار رسمی در حالی اتفاق می‌افتد که در ۲۱ فروردین ماه سال جاری با شدت گرفتن نوسان بازار ارز دولت تصمیم به تغییر رویه در مدیریت ارزی گرفت و بر این اساس با اعلام اینکه هیچ نرخی غیر از ۴۲۰۰ تومان را برای دلار به رسمیت نمی‌شناسد و هر گونه معامله‌ای با نرخی  دیگر قاچاق محسوب خواهد شد، در نهایت معاملات ارزی را برای صادرکننده و واردکننده و متقاضیان بر پایه این نرخ قرار داد.

در حالی بحث‌هایی از سوی برخی مسئولین در رابطه با ثابت ماندن نرخ ۴۲۰۰ تومان برای شش ماه وجود داشت که البته در همان زمان رئیس کل بانک مرکزی عنوان کرده بود نوسان این نرخ بر اساس شرایط کاملا طبیعی است. بنابراین از آخر اردیبهشت ماه و در فاصله ۴۰ روز از اجرایی شدن سیاست جدید ارزی قیمت ۴۲۰۰ تومانی شروع به نوسان کرد و اکنون در فاصله حدود دو ماه تا ۲۰۰ تومان افزایش قیمت داشته است.

این در حالی است که در سیاست جدید ارزی که معاملات بین صادرکننده و واردکننده برای ارز در سامانه نظام یکپارچه ارزی(نیما) انجام می‌شود، ارز در سه اولویت اختصاص پیدا می‌کند. گروه اول که کالاهای اساسی و دارو هستند و با نرخ ۳۸۰۰ تومان برای آنها محاسبه و البته فاصله نرخ تا قیمت رسمی که اکنون ۴۴۰۰ تومان است را دولت به عنوان یارانه پرداخت می‌کند. گروه دوم که کالاها و مواد اولیه تولید و کارخانه‌ها هستند نیز با همین نرخ رسمی ارز خود را تامین می‌کنند. ارز هر دو گروه از محل درآمدهای نفتی و ۸۰ درصد صادرات غیر نفتی که پتروشیمی‌ها در آنها قرار دارند، تامین می‌شود. اما گروه سوم که کالاهای غیرضروری هستند، در بازار ثانویه و بر اساس نرخ توافقی که اکنون بیش از ۷۰۰۰ تومان است تامین ارز می‌شود.

در حال حاضر معاملات در بازار آزاد به طور غیرشفاف انجام می‌شود و دلار تا حدود ۹۵۰۰ تومان و یورو بیش از ۱۱ هزار تومان قیمت خورده است./ایسنا

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر