کد خبر: 47931
A
رئیس سازمان امور مالیاتی:

اطلاعات خریداران ارز را جمع آوری کرده‌ایم

رئیس سازمان امور مالیاتی می‌گوید اطلاعات تمام کسانی که مبادرت به خرید ارز کردند توسط این سازمان دریافت شده است. او همچنین می گوید سازمان امور مالیاتی برای ارز و سکه و خودرو کارگروه ویژه تشکیل داده و با همکاری دستگاه‌هایی مثل بانک مرکزی، دستگاه های امنیتی و وزارت صنعت ۶ میلیون و ۴۰۰ هزار رکورد اطلاعات از کسانی که فعالیت خرید و فروش ارز و سکه داشتند به دست آورده است.

اطلاعات خریداران ارز را جمع آوری کرده‌ایم

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی دیده بان ایران ؛ سید کامل تقوی نژاد در یک برنامه تلویزیونی درباره مقدار مالیات دریافتی در ۴ ماه ابتدایی امسال گفت: ما در ۴ ماهه اول سال ۱۳۹۷، ۳۰ هزار میلیارد تومان درآمد مالیاتی کسب کردیم این آمار نسبت به مدت مشابه سال گذشته حدود ۱۰ درصد رشد را نشان می‌دهد در این زمینه هم در بخش مالیات بر عملکرد و هم در بخش مالیات بر ارزش افزوده شاهد رشد بودیم.

وی افزود: با توجه به اینکه دوره‌های اخذ اظهارنامه از مودیان مالیاتی ۴ دوره سه ماهه است تلاش خواهیم کرد که عمده مالیات در این بخش با خود اظهاری انجام شود.  ما توانستیم ۴ میلیون و ۸۶۳ هزار اظهار نامه را دریافت کنیم که از این تعداد ۴ میلیون و ۱۶۰ هزار تا در بخش مشاغل و خودرو بوده و بیش از ۲۸۰ هزار تا در بخش اشخاص حقوقی و حدود از ۴۳۰ هزار اظهار نامه در بخش املاک اجاره و مستقلات داشتیم که رشدی منطقی داشت.

رئیس سازمان امور مالیاتی در پاسخ به اینکه امسال رابطه شما با اصناف و بخش تولید چطور بود؟ گفت: جهت گیری سازمان تعامل است. ما به دنبال اعتماد آفرینی هستیم. امسال مثل سال گذشته بیش از یک میلیون و ۷۰۰ هزار مودی که در بخش اصناف وجود دارد  توافق کردیم که صرفا ۵ درصد نسبت به عملکرد سال ۱۳۹۵ آن ها مالیات برای عملکرد سال ۱۳۹۶ لحاظ کنیم.

تقوی نژاد افزود: ما بخشودگی جرایم را مثل سال گذشته تمدید و بدهی ها را تقسیط کردیم و بخشی از بنگاه‌های کوچک و متوسط را با خود اظهاری مورد پذیرش قرار دادیم. سال گذشته ۱۷۰۰ میلیارد تومان به صادر کنندگان مسترد کردیم.

وی در پاسخ به اینکه آیا صنف زرگر ها از پرداخت بخشی از مالیات مستثنی شدند؟ گفت : طبق لایحه دولت نرخ مالیات بر طلا از ۹ درصد به ۳ درصد کاهش پیدا می کند. با نماینده بخش زرگر ها جلساتی داشتیم. قرار شد به جای آنکه ۳ درصد را از اصل طلا مالیات بگیریم ۹ درصد را از مابه التفاوت بگیریم. یعنی نرخ متعادل شود و در عوض از مابه التفاوت بگیریم. به شرطی که کلیه معاملات طلا در سامانه سازمان امور مالیاتی کشور انجام شود. الان هم مشکل در بخش مالیات بر ارزش افزوده نیست چرا که افراد عادی که مقدار کمی طلا خریداری می کنند ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده را پرداخت می کنند.

تقوی نژاد ادامه داد: از ۲۲ شرکت وارد کننده خودرو اطلاعات گرفتیم این شرکت ها در طی سال 1394 و 1395 ، ۵ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان مالیات داده‌اند ولی تا الان ۸۳۰ میلیارد تومان از آنها مالیات گرفتیم.

وی افزود: ما برای ارز و سکه و خودرو کارگروه ویژه تشکیل دادیم. با همکاری دستگاه هایی مثل بانک مرکزی، دستگاه‌های امنیتی و وزارت صنعت و معدن  ۶ میلیون و ۴۰۰ هزار رکورد اطلاعات از کسانی که فعالیت خرید و فروش ارز و سکه داشتند به دست آوردیم. با توجه به ماده ۱۶۹ قانون کسانی که بیش از ۱۰۰ هزار دلار در سال مبادرات به خرید و فروش ارز می کنند باید اطلاعاتشان ارسال شود.

رئیس سازمان امور مالیاتی گفت: ما درباره فعالیت سکه و ارز پیشنهادی داشتیم و آن اینکه از سکه پلکانی مالیات اخذ شود مثلا کسی که برای مهریه یا موارد دیگر تا ۲۵ تا سکه خریدار مالیاتی نپردازد و از این بیشتر پلکانی دریافت کنیم. البته این پیشنهاد تایید نشد.

وی ادامه داد: تمام کسانی که مبادرت به خرید ارز کنند اطلاعاتش را دریافت کردیم ولی اگر کسی مبادرت به فعالیت اقتصادی کرده باشد می تواند فعالیت خود را ادامه دهد و در خرداد یا تیر اظهار نامه ارایه کند و ما یک سال فرصت داریم رسیدگی کنیم.

تقوی نژاد ادامه داد: ما از اختیارات ماده ۱۶۳ قانون که می‌گوید سازمان امور مالیاتی می تواند به نسبت ماخذی از مالیات‌های سال های قبل و یا نسبتی از فعالیت سال های مورد فعالیت مودی مالیات را به صورت علی‌الحساب تشخیص دهد استفاده کردیم و کارگروهی ویژه برای ارسال و دسته بندی تشکیل دادیم.

وی گفت: دولت باید علاوه بر نرخ های موجود ۶۰ درصد از سود واردات خودرو را اخذ کند و در درآمدهای گمرک شناسایی کند. رئیس گمرک اطلاعات واردات خودرو در سال ۱۳۹۶ را در اختیار ما گذاشته. چند شرکت و چند شخصیت حقیقی و حقوقی را شناسایی و رسیدگی می کنیم.

رئیس سازمان امور مالیاتی در پاسخ به اینکه آیا آقا زاده‌ها جزو افرادی که شناسایی شده‌اند هستند؟ گفت: من در مالیات گرفتن خط قرمز ندارم، ولی مالیات گرفتن کار آسانی نیست سفارش می‌شود توصیه می‌شود تهدید می شود.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر