کد خبر: 48025
A

یک اقتصاددان: تکلیف بازار ثانویه ارز هرچه زودتر مشخص شود بهتر است

یک استاد دانشگاه با بیان اینکه بانک مرکزی باید ارز پتروشیمی‌ها، فولاد و معادن را به بازار ثانویه ارز وارد کند، این تصمیم را ضروری اما دیرهنگام توصیف کرد.

یک اقتصاددان: تکلیف بازار ثانویه ارز هرچه زودتر مشخص شود بهتر است

به گزارش دیده بان ایران؛ محمود باغجری - استاد دانشگاه شهید بهشتی - با بیان اینکه ارز صادرات غیرنفتی به تنهایی برای پاسخگویی به حجم تقاضای بازار کافی نیست، اظهار کرد: اگر در زمانی که دلار هنوز روی ۷۰۰۰ تومان بود، ارز ناشی از صادرات محصولات پتروشیمی، فولاد و معادن، به بازار ثانویه وارد می‌شد و با قیمت روز مورد مبادله قرار می‌گرفت، می‌توانست بازار را کنترل کند؛ امری که هنوز هم هرچند دیرهنگام اما باید به اجرا دربیاید.

باغجری همچنین با مشکوک خواندن برخی از اتفاقات روزهای گذشته در بازار ارز اضافه کرد: احتمال دارد مسائلی بین برخی از بازیگران بزرگ و دلالان بازار ارز در جریان باشد که ما از آن بی‌خبر باشیم؛ چراکه اساسا این جهش‌های قیمتی بازارهای ارز توجیه منطقی ندارد.

این استاد دانشگاه همچنین به اصطلاح اقتصادی "پیشخور" هم اشاره کرد و تصریح کرد: در چنین شرایطی زمانی که قرار است اتفاقی مانند تحریم‌های اقتصادی رخ دهد، بازارهای مالی از قبل نسبت به آن واکنش نشان می‌دهند. شرایط پیش آمده در بازار ارز هم می‌تواند واکنشی از پیش شروع شده نسبت به تحریم‌های آمریکایی باشد که از هفته دیگر آغاز خواهند شد.

باغجری البته پیش‌بینی کرد تا چند روز آینده در بازارهای ارزی شاهد آرامشی نسبی باشیم؛ هرچند ممکن است بعد از شروع تحریم‌ها دوباره تلاطمات آغاز شوند.

به گزارش ایسنا، در روزهای ۶ و ۷ مردادماه سال جاری قیمت ارزهای خارجی به گونه‌ای هیجانی بالا رفت و دلار از ۹۰۰۰ تومان به ۱۱۵۰۰ تومان هم رسید. همچین بازار سکه هم تحت تاثیر این هیجانات قرار گرفت و قیمت هر عدد سکه تا بیش از ۴ میلیون تومان افزایش پیدا کرد./ایسنا

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر