کد خبر: 48336
A
محمود جامساز در گفت و گو با دیده بان ایران :

ارز مسافرتی به صورت کلی حذف نشده است / حذف ارز مسافرتی، نمی تواند تاثیر به سزایی در اوضاع نا به سامان ارز بگذارد/ پیوستن به کنوانسیون پالرمو باعث کاهش مناسب قیمت ارز خواهد بود

این کارشناس امور اقتصادی دررابطه با حذف ارز مسسافرتی و تبعات آن اظهار کرد: حذف ارز مسافرتی، نمی تواند تاثیر به سزایی در اوضاع نا به سامان ارز بگذارد. سیاست هایی که در این زمینه شکل گرفته، متاسفانه بدون در نظر گرفتن شرایط و ضوابط اقتصادی، انجام می پذیرد. در حال حاضر در کشور ما قوانین و چهارچوب اقتصادی مصرفی ندارند. امروزه بازار ارز و سکه، بازار پوچی است و تحت تاثیر عناصر خارجی و سیاست گزاری های داخلی قرار گرفته است.

ارز مسافرتی به صورت کلی حذف نشده است / حذف ارز مسافرتی، نمی تواند تاثیر به سزایی در اوضاع نا به سامان ارز بگذارد/ پیوستن به کنوانسیون پالرمو باعث کاهش مناسب قیمت ارز خواهد بود

 

دیده بان ایران: علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی صبح امروز از تصمیم دولت برای حذف  ارز مسافرتی در بسته جدید ارزی که  قرار است فردا رونمایی شود، خبر داده است. این خبری است که نمایندگان مجلس می گویند در جلسه غیرعلنی صبح امروز بهارستان از سوی رئیس مجلس اعلام شده است.

 

علی لاریجانی اعلام کرده که طبق تصمیم اتخاذ شده در جلسه کارگروه اقتصادی قوای سه گانه دیگر ارز دولتی به مسافران و گردشگران پرداخت نمی شود.

 

این در حالی است که ولی الله سیف دو روز قبل از برکناری از ریاست بانک مرکزی در این خصوص گفته بود: ارز مسافرتی به صورت کامل قطع نمی‌شود ولی نحوه اختصاص ارز به مسافران در حال بررسی است و ممکن است تصمیماتی در این خصوص اتخاذ شود چرا که می‌پذیریم در تخصیص ارز مسافرتی شرایط مناسبی وجود ندارد.

 

طبق اعلام سازمان میراث فرهنگی در ماه های اخیر و همزمان با افزایش اختلاف ارز مسافرتی با ارز در بازار آزاد، مسافرت به کشورهای ترکیه، تایلند، چین و هند افزایش چشم گیری داشته است.

 

محمود جامساز، کارشناس امور اقتصادی، در رابطه به چگونگی حذف ارز مسافرتی به خبرنگار دیده بان ایران می گوید: ارز مسافرتی به صورت کلی حذف نشده  یعنی ارز کسانی که به زیارت عتبات عالیات  و حج مشرف می شوند، قطع نشده است و تنها ارز سایر مسافران حذف شده است. این موضوع باعث کاهش سفرها می شود. از طرفی کسانی که می خواهند به ایران مسافرت کنند، با مشکل مبادله کردن پول مواجه خواهند شد. در این مورد در این صورت حتی صراف ها هم از مبادله ارز امتناع می کنند.

 

وی ادامه داد: حذف ارز مسافرتی، نمی تواند تاثیر به سزایی در اوضاع نا به سامان ارز بگذارد. سیاست هایی که در این زمینه شکل می یابد، متاسفانه بدون در نظر گرفتن شرایط و ضوابط اقتصادی، انجام می پذیرد. در حال حاضر در کشور ما قوانین و چهارچوب اقتصادی مصرفی ندارند. امروزه بازار ارز و سکه، بازار پوچی است و تحت تاثیر عناصر خارجی و سیاست گزاری های داخلی قرار گرفته است.

 

این کارشناس امور اقتصادی تصریح کرد: همانطوریکه پیشنهاد ترامپ به ایران مبنی بر مذاکره بدون پیش شرط، باعث کاهش قیمت سکه و ارز شد با توجه به این که فردا شروع دور اول تحریم هاست، باردیگر ما شاهد افزایش قیمت فلزات گران بها، ارز، مسکن و.. خواهیم بود. البته پیش از شروع مجدد تحریم ها، آثار روانی و یا به اصطلاح تشویش اذهان عمومی به صورت فراگیر به ویژه در بازار ارز و سکه در کشور رویت می شد.

 

جامسازدر پایان خاطرنشان کرد: اینک با توجه به این که آمریکا از برجام خارج شده است و اروپائیان قصد ادامه همکاری با ایران و پایبندی به برجام را دارند، لازم است ایران کنوانسون پالرمو یا FATF را امضا کند. همین پیوستن به کنوانسیون پالرمو باعث کاهش مناسب قیمت ارز خواهد بود.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر