کد خبر: 48377
A
دبیر شورای عالی فضای مجازی:

ایرانی‌ها از ۷۰ نوع فیلترشکن استفاده می‌کنند/ ۳۰ میلیون کاربر عضو تلگرام‌های فارسی

دبیر شورای عالی فضای مجازی با بیان اینکه یکسری پیام‌رسان در کشور ما فیلترند که عموما هم با منشاء قضایی یا به دلیل شرایط خاص اجتماعی بوده و برخی هم شاکی خصوصی داشتند و بسته شدند، خاطرنشان کرد: از من سوال شده که آیا پیام‌رسان تلگرام باز می‌شود و در چه شرایطی؟ باید گفت که ما در شرایط نابرابر هستیم، یعنی دیدگاه ما این است که باید ۵۰ درصد از ترافیک شبکه‌های اجتماعی داخلی باشد یا ۵۰ درصد از رسانه‌های ما در سکوها و پلت‌فرم‌های ایرانی باشند؛ این به عنوان یک سیاست مکتوب در مرکز ملی فضای مجازی است و وقتی که این ۵۰ درصد عملی شد، نشان می‌دهد که بسیاری از نگرانی‌های ما قابل برطرف شدن است.

ایرانی‌ها از ۷۰ نوع فیلترشکن استفاده می‌کنند/ ۳۰ میلیون کاربر عضو تلگرام‌های فارسی

به گزارش دیده بان ایران؛ فیروزآبادی دبیر شورای عالی فضای مجازی گفت: به نظر من تصمیم و اقدام قوه قضاییه در این حوزه در چارچوب محدودسازی پیام رسان انحصاری خارجی است؛ در فضای مجازی هزاران فیلترشکن وجود دارد و می‌توان گفت در اکثر کشورهای دنیا فیلتر با شدت و ضعف‌هایی وجود دارد. به همین دلیل در همه جای دنیا فیلترشکن‌هایی تولید می‌شوند که تولیدکنندگان آن اهداف مختلف اعم از اقتصادی، صنعتی، سیاسی، اجتماعی و امنیتی دارند.

به گفته وی ایرانیان از حدود ۷۰ نوع فیلترشکن استفاده می‌کنند که بخش عمده آن تسهیلاتی است که بعضی از کشورهای غربی فراهم می‌کنند تا این قابلیت را در ایران ارائه کنند، ولی در کنارش فیلترشکن‌هایی با تبلیغات اقتصادی و اهداف اقتصادی هم وجود دارند یا فیلترشکن هایی که به منظور اهداف امنیتی و برای در اختیار گرفتن دستگاه های قربانیان به عنوان استراق سمع یا سکوی حمله به شبکه ایجاد شده اند.

آیا پیام‌رسان تلگرام باز می‌شود؟

دبیر شورای عالی فضای مجازی با بیان اینکه یکسری پیام‌رسان در کشور ما فیلترند که عموما هم با منشاء قضایی یا به دلیل شرایط خاص اجتماعی بوده و برخی هم شاکی خصوصی داشتند و بسته شدند، خاطرنشان کرد: از من سوال شده که آیا پیام‌رسان تلگرام باز می‌شود و در چه شرایطی؟ باید گفت که ما در شرایط نابرابر هستیم، یعنی دیدگاه ما این است که باید ۵۰ درصد از ترافیک شبکه‌های اجتماعی داخلی باشد یا ۵۰ درصد از رسانه‌های ما در سکوها و پلت‌فرم‌های ایرانی باشند؛ این به عنوان یک سیاست مکتوب در مرکز ملی فضای مجازی است و وقتی که این ۵۰ درصد عملی شد، نشان می‌دهد که بسیاری از نگرانی‌های ما قابل برطرف شدن است.

او در توضیح این مطلب ادامه داد: یکی از نگرانی‌ها، تحریم است، وقتی که پلت‌فرم‌ها ۱۰۰ درصد خارجی باشند، ما در مقابل تحریم هیچ تمهیدی نداریم، آن هم در شرایطی که بسیاری از کارهای مردم با اینگونه پلت‌فرم‌ها صورت می‌گیرد و به زودی نظام بانکی و بیمه هم به همین پیام‌رسان‌ها افزوده می‌شود.

به گفته وی بعضی‌ فکر می‌کنند که تولید و استفاده از پیام‌رسان‌های داخلی فقط در چین صورت می‌گیرد اما این کار در کره و کشورهای اروپایی هم در حال انجام است و حتی در کشورهای اروپایی قوانینی شدیدتری هم وجود دارد که هنوز جمهوری اسلامی ایران سراغ آنگونه قوانین نرفته است. مثلا در اتحادیه اروپا ۱۰۰ درصد از اطلاعات شهروندان باید در خود اروپا نگه‌داری شود.

۳۰ میلیون کاربر عضو تلگرام‌های فارسی

فیروزآبادی افزود: خیلی‌ها گفتند اگر در تلگرام محدودسازی شود، مردم حاضر نیستند به تلگرام فارسی بروند، اما مردم رفتند و اکنون عددی بین ۲۵ تا ۳۰ میلیون کاربر در تلگرام فارسی وجود دارد وعلی‌رغم تمام فضاسازی‌ها، پیدا بود که مردم دو ماه صبر کردند که ببینند آیا نیازشان در یک پیام‌رسان ۱۰۰ درصد داخلی برطرف می‌شود یا خیر؟ و اکنون خیلی از کسانی که در طلاگرام یا هات‌گرام حساب کاربری دارند، در یکی از پیام‌رسان‌های داخلی نیز عضواند.

او، با بیان اینکه پیام‌رسان‌های ایرانی اشکالاتی دارند که طی جلساتی با آن‌ها مطرح می‌کنیم تا نسبت به حل آن اقدام کنند یادآور شد:استقبال از پیام‌رسان‌های داخلی سنگین بود؛ به استقبال از پیام‌رسان‌های داخلی سنگین بودطوری که بعد از اجرای حکم قضایی درباره فیلتر تلگرام، روزی دو میلیون نفر به داخلی‌ها روی آوردند، این نشان می‌دهد که اعتماد اجتماعی بالاست و مردم علاقه دارند از کالای ایرانی استفاده کنند و اگر کالای ایرانی وجود داشته باشد، نباید دغدغه داشته باشیم که کالای خارجی مشابه وجود دارد یا خیر.

او تصریح کرد: این یک توهم است که عده‌ای فکر می‌کنند، مردم از اینکه فعالیت اقتصادی‌شان را در یک پلت‌فرم ایرانی انجام دهند، هراس دارند؛ شواهد عملی و بررسی‌های دقیق مرکز ملی فضای مجازی، این حرف را که اعتماد وجود ندارد یا مردم به خاطر حرف‌های سیاسی به پیام‌رسان‌ها نمی‌آیند را تایید نمی‌کند. بر همین اساس تعداد کاربرانی که از فیلترشکن استفاده می‌کردند هم کاهش یافته و به شرایط عادی سال گذشته رسیده و آمار زیر هفت درصد اعلام شده و علت آن هم استفاده از طلاگرام و هات‌گرام است.

بررسی رفع فیلتر برخی سایت‌ها برای مشتریان خاص

دبیر شورای عالی فضای مجازی خاطرنشان کرد: شورا هنوز بحثی درباره‌ی رفع فیلتر از شبکه‌هایی مثل یوتیوب و توییتر نداشته است. البته بحثی را در مرکز ملی فضای مجازی داریم که کاربران فضای مجازی را طبقه‌بندی کنیم و بعضی از موارد فیلترشده در کشور برای مشتریان خاص خود باز شوند. البته این در حد بحث است و هنوز تصمیم‌گیری نشده اما ممکن است بعضی سایت‌هایی که بسته شده‌اند را برای دانشگاه‌ها باز کنیم.

به گفته او این روال که حکم فیلتر کردن برای کودک ۸- ۹ ساله که از اینترنت برای بازی استفاده می‌کند تا یک فرد بزرگسال یک سیاست واحد داشته باشد، پخته نیست و ما به دنبال اصلاح آن هستیم، اما این‌که به طور عام سایتی را باز کنیم، در دستور قرار ندارد.

او همچنین درباره لزوم توجه به بحث مالکیت معنوی و طرح‌های شورای عالی فضای مجازی برای به سرانجام رساندن این موضوع در کشور، تاکید کرد: مالکیت معنوی در فضای مجازی بحثی است که معتقدم مجلس شورای اسلامی باید به آن ورود کند چراکه تا موضوع مالکیت معنوی در کشور حل نشود، اقتصاد دیجیتالی هم شکوفا نخواهد شد. همانطور که بسیاری از برنامه‌ها در برخی از کشورهایی که در حوزه آی‌تی پیشرفت کردند، اما به بحث مالکیت معنوی توجه نکرده‌اند، شکست خورده است.

دولت بازیگر عمده در فضای مجازی

فیروزآبادی با بیان اینکه در این بخش سیاست‌های غلطی در کشور وجود دارد، از جمله این‌که بازیگر عمده در فضای مجازی دولت است، تصریح کرد: دولت علاقه دارد دیتاسنتر خود را داشته باشد که این برخلاف قاعده عقل است. نظام دولتی کشور ما بالاترین مصرف دیتاسنتر را دارد اما معمولا یک دیتاسنتر کوچک ۱۰۰ متری در ساختارشان ایجاد می‌کنند که بعضا از نگهداری ضعیف و از پارامترهای امنیتی ضعیف‌تر و مشکلات مصرف برق اساسی رنج می‌برد و این در حالی است که با توجه به جمعیت کشور میزان به‌کارگیری سخت‌افزارهای موجود زیر ۱۰ درصد است یعنی ۹۰ درصد سخت‌افزارها بلااستفاده است.

او ادامه داد: اما طی شش سال اخیر که در سیستم‌ها شاهد نظام‌هایی به نام خدماتی ابری هستیم و استفاده از آن برای صرفه‌جویی برق، سخت‌افزاری، نرم‌افزاری، نیروی انسانی متخصص و داشتن محیط زیست خوب توصیه شده است. بر این اساس در جمهوری اسلامی ایران، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، طرح‌هایی برای شبکه ملی اطلاعات تعریف کرد که یکی از حوزه‌هایش شامل دیتاسنترها و تولید خدمات ابری در کشور است. در نتیجه باید کل زنجیره را دید و با تولید صرف و ندیدن دیتاسنتر نمی‌توان شاهد شکل‌گیری قطب‌های خدمات ابری در کشور بود، در همین راستا از سوی وزارت ارتباطات به عنوان مجری، طرحی در حال انجام است که طبق آن، پنج قطب دیتاسنتری در کشور اعلام خواهد شد.

وی افزود: در قطب‌های دیتاسنتری که ایجاد می‌شود، خدمات ارزان و شبه‌ رایگان ارایه خواهد شد، چراکه در سطح کلان به نفع دولت است چون بازیگر اصلی خود او است و حداقل دستگاه‌های دولتی را موظف می‌کنند که سیستم‌های دیتاسنتری فعلی و غیرضروری خود را از طریق بخش خصوصی تامین کنند.

او در پایان با بیان اینکه تلاش کردیم مشکلات حل شود، اما مجلس باید قوانین را بگذارد یادآور شد: ما از دیدگاه قرارگاهی‌مان جلساتی را با سازمان نظام صنفی رایانه‌ای داشتیم و مشکلات موجود در رابطه با کسب‌وکارهای دیجیتال را بررسی و سعی کردیم کسب‌وکارهایی که مکمل کسب‌وکارهای سنتی هستند مثل تاکسیرانی یا خرده‌فروشی در چارچوب نظام اقتصادی سنتی شکل بگیرند؛ اما نظام اقتصادی سنتی نسبت به کسب‌وکارهای جدید گارد دارد، زیرا کسب‌وکارهای جدید به‌دلیل بهره‌وری بالاتر، قیمت پایین‌تر ارائه می‌دهند و پیشنهاد کردیم برای دوران‌ گذار همه آن‌ها در یک اتحادیه جمع شوند و وقتی کسب‌وکار سنتی توانست خود را نوسازی کند، کسب‌وکار جدید اقتصاد دیجیتالی باید به صنف خود برگردد.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر