کد خبر: 48387
A

معاون وزارت کار: 10 میلیون ایرانی "کالا کارت" می‌گیرند

طی طرحی که از طرف وزارت خانه به معاون اول رئیس جمهور ارسال شده به زودی کالا کارت جهت تامین کالای اساسی مردم به آنها داده می شود .

معاون وزارت کار: 10 میلیون ایرانی "کالا کارت" می‌گیرند

معاون رفاه وزارت کار با اشاره به اینکه فقر خوراکی در ایران ۲درصد است،گفت:کالا کارت یا کوپن الکترونیک پیشنهاد وزیر کار به دولت بوده است. این کارت البته برای ۱۰ میلیون نفر صادر و سالی ۳ تا ۴ بار شارژ می‌شود.

به گزارش دیده بان ایران به نقل از تسنیم، احمد میدری معاون وزارت تعاون ، کار و رفاه اجتماعی شب گذشته با حضور در برنامه پایش به تشریح سیاست های این وزارتخانه در راستای حمایت از محرومان پرداخت و گفت : طی طرحی که از طرف وزارت خانه به معاون اول رئیس جمهور ارسال شده به زودی کالا کارت جهت تامین کالای اساسی مردم به آنها داده می شود .

وی افزود: وزیر کار در طرحی پیشنهاد کالا کارت یا کوپن الکتروینکی را برای معاون اول رئیس جمهور ارسال کرد؛ خوشبختانه در طول چهار سال گذشته برای مدد جویان نهادهای حمایتی این کار را کردیم و این کالا کارت به آنها اختصاص داده شده بود . ما در وزارت تعاون کار و رفاه این آمادگی را داریم که این کالا کارت را به تمامی اقشار جامعه بدهیم.

میدری افزود : در دو سه هفته گذشته جلسات متعددی با بانک مرکزی داشتیم و قرار شد کالا، کارت یارانه به کارت کالا تبدیل شود. افراد با مراجعه به فروشگاه کارت خود را دردستگاه کارتخوان می کشند و سهمیه کالایی آن که شامل کالاهای اساسی می شود را خریداری کنند.

*بسته‌های حمایتی برای خانوارهای کم درآمد

معاون رفاه وزارت کار درباره جمعیت خانواده‌های تحت پوشش سازمان بهزیستی و کمیته امداد گفت:2 میلیون و 100 هزار خانواده تحت پوشش این نهادها هستند که در شناسایی های اخیر به یکی از بانک های اطلاعاتی 20 هزار خانواده و به بانک اطلاعاتی دیگر 30هزار خانواده اضافه شده است.

وی در مورد شناسایی خانواده‌هایی که کمتر از700 هزار تومان به عنوان رقم «فقر ملی» درآمد دارند، گفت: در بودجه سال 97 حدود 800 هزار خانوار را مورد شناسایی قرار دادیم که زیر 700 هزار تومان در ماه درآمد دارند. ازاین‌رو پیشنهاد داده‌ایم تا دولت بسته‌های حمایتی مختلفی برای آنها تدارک ببیند تا بتوانند درآمد خود را به حداقل 700 هزار تومان در ماه برسانند. مستمری افراد تحت پوشش با توجه به تورم افزایش داشته است و تلاش کردیم که بخشی از هزینه‌های آنان را پوشش دهد.

*فقر خوراکی در ایران 2 درصد است

وی در پاسخ به اینکه برنامه شما برای گرانی ها چیست چرا که در حال حاضر با افزایش 55 درصدی قیمت تخرم مرغ و سایر اقلام یک خانواده باید برای هزینه‌ها صبحانه، نهار و شام خود باید دست‌کم 200 هزار تومان کنار بگذارد اما شما صحبت از پرداخت تنها 700 هزار تومان می‌کنید گفت: سیاست دولت این نیست که افراد با دریافت کمک نقدی وارد بازار کار نشوند بلکه می‌خواهیم زمینه‌‌ای را فراهم کنیم که دنبال کار بروند تا خودشان هزینه‌های زندگی را تامین کنند اما فقر خوراکی در کشور وجود دارد و میزان آن 2 درصد است.

میدری افزود: کشورهایی که زیر 5 درصد از جمعیتشان زیر خط فقر خوراکی باشند کشور سبز محسوب می‌شوند و لذا ایران کشور سبز است.

*مدل‌های سوءاستفاده از ارز دولتی

معاون رفاه اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به تشریح مشکلات سیستم توزیع ارز کشور پرداخت و گفت: سیستم کنونی شکاف‌هایی دارد که می‌تواند بیشتر از این زمینه فساد را فراهم کند. اول اینکه آنهایی که برای دریافت ارز مراجعه کرده‌اند تولیدکننده واقعی نیستند. مشکل این است که بانک اطلاعاتی جامعی از افراد متقاضی دریافت ارز دولتی وجود ندارد. این در شرایطی است که وزارت رفاه ،سیستمی را برای خود ایجاد کرده است که با وارد کردن کد ملی افراد به راحتی می‌توانیم به اطلاعات آنها دسترسی پیدا کنیم.

وی افزود: اما در این مورد قضیه کاملاً برعکس است. شرکتی آمده و تقاضای دریافت ارز با نرخ 4 هزار و 200 تومان کرده است اما اطلاعاتی آن شرکت در جایی وجود ندارد. اصلا ًدر هیچ‌جا نیامده که این شرکت چه تعداد پرسنل دارد، چه میزان از بانک وام گرفته است. حالا این شرکت با استفاده از چنین خلائی 5 میلیون دلار ارز دولتی گرفته اما تنها معادل 2و نیم میلیون دلار آن را برای واردات اختصاص داده است. مشخص نیست که چه سودی برایش دارد. زمانی که ارز را به قیمت 4هزار و 200 تومان می‌گیرد اما آن را 8 هزار تومان یا 9 هزار یا هر نرخ دیگری می‌فروشند. سوءاستفاده دیگر که صورت گرفته این است که واردکنندگان با ارز دولتی کنجاله، سویا یا تلفن همراه وارد کردند،سپس با دلار نرخ آزاد در بازار فروخته است.

میدری افزود: مورد دیگر این بوده است که واردکننده با دور زدن قانون، کالایی را که برای ایران سفارش داده بوده، وارد کشور دیگر کرده و آنجا با نرخ دلار آزاد فروخته است. به هر حال برای جمع کردن فساد توزیع ارز دو راه بیشتر نداریم.

وی ادامه داد: 1- صدور فاکتور الکترونیک 2- توزیع «کالا کارت» بین مردم. کالا کارت یا کوپن الکترونیک پیشنهاد ربیعی به دولت بوده است. این کارت البته برای 10 میلیون نفر صادر و سالی 3 تا 4 بار شارژ می‌شود تا آنها اقلام خوراک‌ خود مثل لبنیات و... را تهیه کنند. وزارت رفاه آمده است تا کالا کارت را برای کل کشور اجرایی کند.

میدری گفت: در ماجرای فسادهای اخیر در موضوع ارز و رانت هایی که به وجود آمد به وضوع شاهد سهل انگاری برخی دستگاه ها بودیم .

*پرداخت مستقیم پول آثار مخرب دارد

وی با بیان اینکه یکی از دغدغه‌های دولت بحث معیشت مردم است، گفت: یکی از پیشنهاد ما در این مورد پرداخت کارانه است. فرد به ازای ورود به طرح‌هایی همچون کارورزی و... کارانه دریافت می‌کند. یعنی علاوه بر اینکه در جایی مشغول به کار می‌شود می‌تواند درآمدی هم داشته باشد. ما همچنین می‌توانیم اگر کشاورزی نیاز به زهکشی زمینش داشت پول آن را بپردازیم تا بهره‌وری کشاوری افزایش یابد. در هر صورت اگر پول مستقیم به مردم پرداخت شود آثار مخربی دارد؛ چراکه همه متقاضی دریافت آن می‌شوند.

معاون رفاه اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه این وزراتخانه با استفاده از «پایگاه اطلاعاتی رفاه ایرانیان» مواردی همچون درصد مالکیت خودرو در محلات شهر تهران یا میزان مالیات‌پردازی شرکت‌ها و خانواده‌ها را مشخص کرده است، گفت: دریافتیم که نظام مالیاتی به جای قرار تکیه خود بر ثروت بر شرکت‌ها تکیه کرده است. ما با مقررات نادرست کاری کرده‌ایم که بنگاه‌ها از ادامه فعالیت بازبمانند. این در شرایطی است که 300 هزار خانواده ثروتمند فرار مالیاتی داشته‌اند. ما همچنین دریافتیم که 134 هزار کودک بازمانده از تحصیل وجود دارد.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر