کد خبر: 48413
A
علی اکبری نماینده اصلاح طلب مجلس دهم در گفت و گو با دیده بان ایران :

وزرای اقتصادی دولت، مدیران زمان بحران و تحریم نیستند/ عدم هماهنگی در تیم اقتصادی دولت مشخص است رئیس جمهور باید ترکیب تیم اقتصادی را تغییر دهد

وزرای اقتصادی دولت، مدیران زمان بحران نیستند منظور این است که وزرای اقتصادی دولت، وزرای شرایط تحریم و چالش های اقتصادی نیستند. از سوی دیگر تیم اقتصادی دولت هماهنگ نیست؛ رئیس جمهور باید وزرای اقتصادی را تغییر دهد. به دلیل آشفتگی های اخیر در تصمیم گیری و مسائلی مانند سوء استفاده از ارز دولتی و واردات کالاهای غیر لازم به نظر می رسد رئیس جمهور لازم است این هماهنگی را در دولت به وجود بیاورند.

وزرای اقتصادی دولت، مدیران زمان بحران و تحریم نیستند/ عدم هماهنگی در تیم اقتصادی دولت مشخص است رئیس جمهور باید ترکیب تیم اقتصادی را تغییر دهد

دیده بان ایران : علی اکبری نماینده شیراز و عضو فراکسیون امید معتقد است " وزرای اقتصادی دولت، مدیران زمان بحران و تحریم نیستند" این نماینده مجلس از لزوم ایجاد هماهنگی میان وزارای اقتصادی رئیس جمهور سخن می گوید امری که تا کنون در یک سال گذشته محقق نشده و حاصل آن آشفتگی در بازار ارز، کالا و تولید است.

نمایندگان مجلس در طی چند هفته گذشته با جمع آوری امضاء از رئیس جمهور خواسته اند ترکیب تیم اقتصادی خود را تغییر داده و آن را مناسب شرایط تحریم و چالش های پیش روی آن کند. نمایندگان مجلس در درخواست های متعدد خود از روحانی خواستند وزرای اقتصادی که نتوانستند بازار را کنترل و اقتصاد و صنعت را به سوی آرامش رهنمون سازند باید تغییر کنند.

در خصوص همین موضوع و بررسی عملکرد مجلس با علی اکبری نماینده شیراز در مجلس دهم و عضو فراکسیون امید گفت و گو کردیم:

 

نماینده اصلاح طلب شیراز در پاسخ به سوال خبرنگار دیده بان ایران در خصوص کارنامه دولت در کنترل قیمت ها و افزایش رونق تولید در صنعت به دیده بان ایران گفت:

قطعا وضع اقتصادی کشور مطلوب نیست. در بررسی علل و عوامل آشفتگی بازار و اوضاع اقتصادی کشور می توان به چند نکته اشاره کرد.

نکته اول تغییرات اقلیمی و کاهش تولید برخی محصولات اساسی در کشور است. همگان به درستی می دانند که کشور ما اکنون با تغییرات اقلیمی دست و پنجه نرم می کند. طبعا مسائل اقلیمی در میزان تولید و عرضه کالاهای کشاورزی تاثیر بسزایی دارد.

نکته دوم؛ عدم ارتباط بازار ایران با بازارهای جهانی است. بخشی از آشفتگی بازار به دلیل عدم ارتباط ما با نظام مالی بین المللی است ما عضو هیچ اتحادیه و کنوانسیونی نیستیم به همین دلیل مراودات تجاری ما با کشورهای دیگر بسیار کم است.

 

نکته سوم عدم هماهنگی میان تیم اقتصادی دولت است.  وزرای اقتصادی دولت، مدیران زمان بحران نیستند منظور این است که وزرای اقتصادی دولت، وزرای شرایط تحریم و چالش های اقتصادی نیستند. از سوی دیگر تیم اقتصادی دولت هماهنگ نیست؛ رئیس جمهور باید وزرای اقتصادی را تغییر دهد. به دلیل آشفتگی های اخیر در تصمیم گیری و مسائلی مانند سوء استفاده از ارز  دولتی و واردات کالاهای غیر لازم به نظر می رسد  رئیس جمهور لازم است این هماهنگی را در دولت به وجود بیاورند.

عضو فراکسیون امید همچنین در خصوص عملکرد وزیر صنعت، معدن و تجارت در کنترل بازار و اقدامات ایشان در خصوص وضعیت صنایع گفت :

طبعا تمام آشفتگی بازار به عملکرد یک وزیر یا یک دولت مربوط نمی شود عوامل بسیار زیادی در اتفاقات چندماهه اخیر اثر گذار بوده است. اما  به طور کلی می توان گفت عملکرد وزارت صنعت، معدن و تجارت در کنترل بازار؛ مناسب شرایط فعلی نبوده است.

این نماینده مجلس با اشاره به قضیه واردات خودرو افزود: اگر وزیر صنعت از واردات خودرو و هک سایت؛ اطلاع داشته است طبعا باید پاسخگو باشد و ایشان نباید در این سمت قرار بگیرد اما اگر بی اطلاع بوده بنابراین وجود ایشان در آن وزارتخانه بی فایده است. باید آن مجموعه پاسخگو باشد که چرا تخلفات متعددی در آن وزارتخانه صورت گرفته است.

 

این نماینده مجلس خاطر نشان کرد: نقش مجلس نظارتی است و تنها ابزار این نهاد نظارت است نمایندگان با سوال و استیضاح بر عملکرد وزرا نظارت کنند.  لازم است به این نکته اشاره کنیم که مشکلات اقتصادی تنها مربوط به یک وزارتخانه نیست. بانک ها هم در افزایش چالش های اقتصادی نقش عمده دارند. به واقع باید گفت بانک ها مانع توسعه و از سوی دیگر بحران ساز هستند. باید اذعان کرد که بانک ها مانع اصلی تولید در کشور محسوب می شوند و فشار آنها بر واحد های تولیدی باعث تعطیلی واحد ها شده است. بازنگری کلی در مالیات بر ارزش افزوده برنامه مجلس برای کمک به تولید کنندگان است.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر