کد خبر: 4858
A
اشک های حضرت آیت الله جوادی آملی به خاطر وجود ربا در سیستم بانکی:

بانک‎ها رباخواری دارند، این جنگ با خداست

پیش از انقلاب در راهپیمایی‎ها، روحانیان جلو بودند، مردم سه جا را آتش می‎زدند، یکی شراب‎فروشی‎ها، یکی بانک‎ها و سینماها را آتش می‎زدند، بعد از انقلاب شراب‎فروشی‎ها سه قسم شد، یک عده واقعا توبه کردند، یک عده فرار کردند و یک عده رفتند در زیرزمین، بعد از انقلاب سینماها سه قسم شدند، یک عده واقعا توبه کردند، یک عده هم فرار کردند و یک عده هم رفتند به دنبال کنسرت‎های زیرزمینی، بانک‎ها اما همچنان باقی ماندند و رباخواری دارند، ما واقعا حرف خدا را باور نکردیم.

بانک‎ها رباخواری دارند، این جنگ با خداست
 
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران ، حضرت آیت‎الله عبدالله جوادی آملی در درس خارج تفسیر خود در مسجد اعظم در ادامه تفسیر سوره مبارکه حجرات گفت: فرمود مؤمنان حتما باید برادرانه زندگی کنند، وظیفه جهان مخصوصا دارالتقریب این است که این نظم برادرانه را حفظ کند، نظام الهی شبیه نظام بهشتی است، همان اوصافی که برای بهشتیان ذکر می‎کند، برای مؤمنان نیز بیان می‎کند.
 
وی افزود: کسی که در درون او مختصر کینه‎ای باشد، او وارد بهشت نمی‎شود، بلکه پیش از آن شست و شو می‎شود، در بهشت جا برای کینه و عداوت و دشمنی نیست، در سوره مبارکه حشر وقتی مؤمنان را معرفی می‎کند، وظایف آنان را ذکر می‎کند و می‎گوید مردان با ایمان نسبت به گذشتگان خود طلب مغفرت می‎کنند، برای شهدا، علما، معلمان و مانند آن، درباره کسانی که با هم زندگی می‎کنند دعا می‎کنند که کینه هیچ مؤمنی در دل آنان نباشد.
 
مفسر برجسته قرآن کریم خاطرنشان کرد: این یک بهشتی است که دین می‎سازد،چه نعمت و فرهنگی بالاتر از این است، چه تمدنی بالاتر از این وجود دارد که فرد با هیچ مسلمانی کینه و غل نداشته باشد. این دیگر اجازه نمی‎دهد که یمن و آل‎سعودی پیدا شود و بعد کشت و کشتار راه بیفتد، روح قرآن این است که انسان نسبت به هیچ مؤمنی کینه نداشته باشد، ممکن است در کشورهای بسیاری قرآن بخوانند اما روح قرآن را هر کشوری ندارد.
 
وی با اشاره به این‎که اسلام به دنبال آن است که فقر را از بین ببرد، خصیصه اسلام این نیست که به فقیر کمک بکنیم که این را هم کافران دارد، اظهار کرد: امام علی(ع) فرمود من اگر فقر را ببینم گردن او را می‎زنم، من اجازه نمی‎دهم که بیکاری باشد، ربا باشد و دزدی باشد، صدقه دادن یک امر عاطفی است و نه یک امر عقلی، آن که عقلی است ایجاد اشتغال و تولید و جلوی بانک‎ها را گرفتن است، شما یک کشوری را پیدا کنید که برای فقرا سازمان و نهاد نداشته باشد.
 
حضرت آیت‎الله جوادی آملی ادامه داد: پیش از انقلاب در راهپیمایی‎ها، روحانیان جلو بودند، مردم سه جا را آتش می‎زدند، یکی شراب‎فروشی‎ها، یکی بانک‎ها و سینماها را آتش می‎زدند، بعد از انقلاب شراب‎فروشی‎ها سه قسم شد، یک عده واقعا توبه کردند، یک عده فرار کردند و یک عده رفتند در زیرزمین، بعد از انقلاب سینماها سه قسم شدند، یک عده واقعا توبه کردند، یک عده هم فرار کردند و یک عده هم رفتند به دنبال کنسرت‎های زیرزمینی، بانک‎ها اما همچنان باقی ماندند و رباخواری دارند، ما واقعا حرف خدا را باور نکردیم.
 
وی بیان کرد: این آمریکا هیچ غلطی نمی‎تواند بکند، تعارف هم ندارد، با این‎که فرهنگ ما فرهنگ شهادت است اما تا آمریکا گزینه نظامی را مطرح می‎کند، برخی از وی حساب می‎برند، قرآن می‎فرماید گزینه نظامی روی میز قرآن من است، ما باور نکردیم.
 
حضرت آیت الله جوادی در ادامه در حالی که بغض گلوی وی را گرفته بود و اشک در چشمانش حلقه زده بود، مراتب تاثر و ناراحتی خود را از وجود ربا در سیستم بانکی ابراز کرد.
 
وی گفت: ما دلمان می‎خواهیم اقتصاد مقاومتی درست بکنیم، این فقط با سفارش و توصیه که حل نمی‎شود؛ این(ربا) جنگ با خداوند است، الان این پولی که شما می‎گذارید می‎گویند چه تحریم باشد، چه نباشد، چه تورم باشد و چه تورم نباشد، می‎گویند سود دارد و سود علی‎الحساب دارد.
 
مفسر برجسته قرآن کریم اظهار کرد: درباره بحرین و درباره یمن همه باید دخالت بکنند، باید دستِ ظالم را بگیرند که ظلم نکند، نصیحت و خیرخواهی بکنند، فرمود اگر اختلافی پیدا شد شما سعی بکنید، شما نگویید به ما چه؟ بلکه سعی کنید اصلاح بکنید، الان یمن ببینید چه خبر است، اما کسی از آن خبری نمی‎گیرد، آل‎سعود اکنون جنگ‎های نیابتی راه انداخته‎اند، این کودک‎کشی و زن‎کشی اگر به توصیه قرآن عمل می‎شد، اکنون وجود نداشت


منبع: انتخاب

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر