کد خبر: 48682
A
اسدالله قره خانی سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس در گفت و گو با دیده بان ایران :

در بحث واردات خودرو در وزارتخانه آقای شریعتمداری خیانت و تحلفات بزرگی به وقوع پیوسته است که قابل چشم پوشی نیست/ وقتی قیمت میگلرد بیش از دو برابر شد یعنی لجام گسیختگی بازار و نابودی تولید در کشور

اسدالله قره خانی نماینده مجلس دهم: وزارت صنعت به کالاهایی ارز تخصیص داده و کالاهایی ثبت سفارش شده که ما توان تولید داخل را داشته ایم، این یعنی بی توجهی به تولید ملی قیمت خودروی داخلی تقریبا دو برابر شده است. در ثبت نام خودروهای خارجی هم همان طور که همه همگان آگاه هستند مفسده ایجاد شده است. در وزارتخانه آقای شریعتمداری خیانت و تحلفات بزرگی به وقوع پیوسته است که قابل چشم پوشی نیست. به کالاهایی ارز تخصیص داده شده و کالاهایی ثبت سفارش شده است که ما توان تولید داخل را داشته ایم. این موضوع بیش از هر چیز به تولید داخل ضربه زده است. با این وضع باید گفت این وزیر؛ هیچ کاری برای دفاع از تولید ملی انجام نداده است.

در بحث واردات خودرو در وزارتخانه آقای شریعتمداری خیانت و تحلفات بزرگی به وقوع پیوسته است که قابل چشم پوشی نیست/ وقتی قیمت میگلرد بیش از دو برابر شد یعنی لجام گسیختگی بازار و نابودی تولید در کشور

دیده بان ایران : دلار 4200 و نحوه تخصیص آن به شرکت های مختلف یک سوی چالش های اقتصادی دولت دوازدهم است و سوی دیگر آن عملکرد این شرکت هاست که بخشی از آنها در فاصله اعلام تا افتتاح سامانه نیما تاسیس شده اند یا تغییر اساسنامه داده اند موضوعی که در نهایت بحث مشخص نبودن  تخصیص 9 میلیارد دلار ارز دولتی را در رسانه ها مطرح کرد. موضوعی که حساسیت جامعه را بر انگیخته است.

از سوی دیگر بازار با موج عظیم آشفتگی همراه بوده است. عدم کنترل بازار مهم ترین انتقاد نمایندگان به وزرای اقتصادی رئیس جمهور است. وزارت صنعت، معدن و تجارت که مسئولیت اصلی را در بحث کنترل بازار بر عده دارد تا کنون نتوانسته از میزان آشفتگی ها و بی نظمی ها بکاهد. این در حالی است که بانک مرکزی تا حدودی توانسته است بر هیجانات بازار ارزی غلبه کند اما وضعیت عرضه و تقاضای کالا و خدمات در بازار با چالش های متعددی روبروست. تولید ملی آسیب جدی دیده و به نظر می رسد متولیان کنترل بازار و رونق تولید برنامه ای برای کنترل بازار نداشته باشند. اسدالله قره خانی عضو کمیسیون انرژی مجلس می گوید:  قیمت خودروی داخلی تقریبا دو برابر شده است. در ثبت نام خودروهای خارجی هم همان طور که همه همگان آگاه هستند مفسده ایجاد شده است. در وزارتخانه آقای شریعتمداری خیانت و تحلفات بزرگی به وقوع پیوسته است که قابل چشم پوشی نیست. به کالاهایی ارز تخصیص داده شده و کالاهایی ثبت سفارش شده است که ما توان تولید داخل را داشته ایم.

مشروح گفت و گوی دیده بان ایران با  عضو کمیسیون انرژی و مردم علی آبادکتول در ذیل آمده است:

 

قره خانی در پاسخ به سوال خبرنگار دیده بان ایران در خصوص عملکرد  وزاری اقتصادی دولت دوازدهم در یک سال گذشته گفت:

ارزیابی تیم اقتصادی را از شهروندان اقصی نقاط کشور بپرسید. تحصیلکردگان، تجار، تولیدکنندگان، نخبگان، کسبه و مردم عادی  کمترین نمره را به عملکرد وزرای اقتصادی دولت دوازدهم خواهند داد. بخشی از این مشکل به سیاست ها و ساختار نظام اقتصادی بر می گردد که چندان متکی به اشخاص و افراد نیست ولی در مباحث مدیریتی با تغییر مدیران می شود امیدوار به تغییرات مثبت بود. به شرط آنکه مدیرانی به کار گرفته شوند که از خودشان نظر داشته باشند نه اینکه صرفا به خاطر  سهم خواهی در کابینه قرار گرفته باشند.

عضو کمیسیون انرژی مجلس درباره ترکیب وزرای اقتصادی دولت خاطر نشان کرد:

انتخاب افراد برای حضور در میان مدیران اقتصادی بر حسب حضور آنها در بده بستان ها و سهم خواهی های جناح های سیاسی نباید بگنجد. اگر کسی که از سوی رئیس جمهور یا دولت به عنوان وزیر یا مدیر معرفی می شود شجاعت ایستادگی در برابر زیاده خواهی ها را داشته باشد. قطعا می تواند وزارتخانه و اقتصاد کشور را متحول کند.

 

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس در پاسخ به سوالی در خصوص عملکرد وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت:

عملکرد وزیر صنعت، معدن و تجارت در اداره این وزارتخانه و اقتصاد کشور به هیچ وجه قابل دفاع نیست. مثلا میلگرد که از تولید داخلی و از متریال داخلی است در فاصله کوتاهی از 1800 تومان به 5300 تومان می رسد این یعنی لجام گسیختگی بازار و نابودی تولید در کشور.

این نماینده مجلس به تخلفات گسترده در تخصیص ارز 4200 تومانی از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت اشاره کرد و گفت:

قیمت خودروی داخلی تقریبا دو برابر شده است. در ثبت نام خودروهای خارجی هم همان طور که همه همگان آگاه هستند مفسده ایجاد شده است. در وزارتخانه آقای شریعتمداری خیانت و تحلفات بزرگی به وقوع پیوسته است که قابل چشم پوشی نیست. به کالاهایی ارز تخصیص داده شده و کالاهایی ثبت سفارش شده است که ما توان تولید داخل را داشته ایم. این موضوع بیش از هر چیز به تولید داخل ضربه زده است. با این وضع باید گفت این وزیر؛ هیچ کاری برای دفاع از تولید ملی انجام نداده است.

عضو مجموع نمایندگان استان گلستان در پایان خاطر نشان کرد: آشفتگی بازار، عدم توجه به افزایش سرسام آور تورم و تعطیلی واحدهای تولیدی و مواردی که گفته شد نشان می دهد به طور کلی آقای شریعتمداری وزارت صنعت را رها کرده است.

 

 

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر