کد خبر: 4936
A

چورکین:مانعی برای عضویت ایران در سازمان همکاری شانگهای وجود ندارد

نماینده روسیه در سازمان ملل اعلام کرد که بعد از برجام دیگر مانعی برای عضویت ایران در سازمان همکاری شانگهای وجود ندارد.

چورکین:مانعی برای عضویت ایران در سازمان همکاری شانگهای وجود ندارد

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران ، «ویتالی چورکین» نماینده روسیه در سازمان ملل اعلام کرد بعد از توافق هسته‌ای ایران و 1+5 (آمریکا، انگلیس، فرانسه، روسیه، چین بعلاوه آلمان) دیگر هیچ‌ مانعی برای تبدیل ایران به یکی از اعضای سازمان همکاری «شانگهای» وجود  ندارد.

خبرگزاری روسی «اسپوتنیک» گزارش کرد، روز جمعه، شورای امنیت سازمان ملل جلسه‌ای را در خصوص همکاری این سازمان با قالب‌های منطقه‌ای چون سازمان همکاری شانگهای، کشورهای مستقل مشترک‌المنافع و سازمان پیمان امنیت جمعی برگزار کرد.

چورکین اعلام کرد: «ما تصریح می‌کنیم که بعد از حل وضعیت برنامه هسته‌ای ایران و لغو تحریم‌های سازمان ملل، هیچ مانعی برای بررسی مثبت درخواست عضویت ایران (در سازمان شانگهای) وجود ندارد».

سازمان همکاری شانگهای، یک ائتلاف سیاسی، اقتصادی و نظامی است که شامل روسیه، چین، قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان، ازبکستان می‌شود. بلاروس، مغولستان، ایران، افغانستان، هند و پاکستان وضعیت ناظر را در این سازمان دارند و آذربایجان، کامبوج، ارمنستان، نپال، ترکیه و سریلانکا بعنوان میهمانان ویژه این سازمان هستند. پاکستان، هند و ایران رسماً درخواست عضویت در این سازمان را مطرح کرده‌اند.

از سال 2008، روسیه از ایده عضویت ایران در سازمان همکاری شانگهای حمایت کرده است اما مسیر این فرایند با تحریم‌های غرب علیه ایران که اخیراً لغو شده است، دشوار شده بود.

منبع: فارس

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر