کد خبر: 49500
A

کرباسیان: باید بین نوسانات موجود و مسیر اقتصاد کشور تمایز قائل شد/ نوسان ارزی به معنی ناکارآمدی کل اقتصاد ایران نیست

وزیر امور اقتصاد و دارایی گفت: باید بین نوسانات موجود و مسیر اقتصاد کشور تمایز قائل شد.

کرباسیان: باید بین نوسانات موجود و مسیر اقتصاد کشور تمایز قائل شد/ نوسان ارزی به معنی ناکارآمدی کل اقتصاد ایران نیست

به گزارش دیده بان ایران؛ مسعود کرباسیان وزیر امور اقتصاد و دارایی در جلسه علنی امروز (یکشنبه 4 شهریور) قوه مقننه در جریان بررسی استیضاح خود گفت: بنده هیچ زمانی نگفته‌ام در دایره مسئولیت خود پاسخگو هستم. بنده عضوی از دولت هستم و همواره پاسخگو خواهم بود.

وی با اشاره به زلزله شب گذشته در کرمانشاه ادامه داد: از همین جا به بیمه مرکزی دستور می‌دهم تا تمام امکانات خود را درباره زلزله‌زدگان به کار گیرد و قطعا دولت نیز کارها را دنبال می‌کند.

وزیر امور اقتصاد و دارایی با بیان اینکه نمایندگان موافق استیضاح که اظهارات خود را بیان کردند، مطالب کلی را گفتند افزود: اگر حوادث غیرمترقبه رخ نمی‌داد، قطعا روند بهبود اقتصادی را در بهبود زندگی مردم مشاهده می‌کردیم.

کرباسیان با تأکید بر اینکه به تک تک نمایندگان و مردم حق می‌دهم که نگران اوضاع باشند، گفت: می‌دانم که سفره مردم با برخی از آمارهای اقتصادی که ارائه می‌شود، تناسبی ندارد.

وی با اعلام اینکه باید بین نوسانات رخ داده و مسیر اقتصاد کشور باید تمایز قائل شد، عنوان کرد: اقتصاد کشور از ابتدای فصل بهار تحت تأثیر اثرات روانی تحریم و سوء‌استفاده‌های اقتصادی داخلی دچار تلاطم شده اما قطعا اقتصاد کشور ناکارآمد نشده است.

وزیر امور اقتصاد و دارایی با تأکید براینکه برخی از تلاطمات اقتصادی ریشه تاریخی دارد، گفت:کشور ما از خارج تهدید می‌شود و این براثر بدعهدی‌های نظام سلطه است که تلاطم‌هایی در اقتصاد کشور وارد می‌کند.

کرباسیان  با اعلام اینکه رشد تولید ناخالص کشور در سال 96 3.7 درصد بود و این رشد بدون نفت 4.6 درصد بود، تصریح کرد: در سال 96 نرخ تشکیل ثابت نرخ رشد 1.4 درصد بود. 

وی درباره انتقاد برخی نمایندگان مبنی براینکه وزیر اقتصاد سررشته‌ای در اقتصاد کلان ندارد،گفت: این‌گونه نیست بنده تنها کسی هستم که 28 کتاب اقتصاد تألیف و ترجمه کرده‌ام و بدانید که از اقتصاد کلان سررشته دارم.

وزیر امور اقتصاد و دارایی با بیان اینکه تراز تجارت کشور رو به رشد است، اضافه کرد: صادرات غیرنفتی کشور در سال 96، 15 درصد رشد داشته و واردات 7 درصد کاهش یافته است که حدود 360 میلیون دلار ارز آوری از صادرات داشتیم.

کرباسیان با بیان اینکه شاخص لجستیک کشور 32 رتبه بهبود یافته، ادامه داد: فرآیند گمرکی ما از رتبه 110 در سال 2016 به 71 رسید است. 

وی درباره بحث شفاف سازی و سالم سازی اقتصاد نیز اشاره کرد و گفت: هر آنچه که مجلس و برنامه ششم توسعه به وزارت اقتصاد تکلیف کرده به آن عمل کردم. برای اولین بار در تاریخ، شفافیت در پرداخت خزانه داری کل کشور ایجاد شده و از اوایل اردیبهشت پرداخت‌ها در اختیار عموم قرار گرفت و گمرک نیز فهرست واردات را منتشر کرده است.

وزیر امور اقتصاد و دارایی با تأکید بر اینکه در پیشبرد دولت الکترونیک پیشتاز بوده‌ایم،گفت: سه مجموعه از زیر مجموعه‌های وزارت اقتصاد در این زمینه حتی تقدیر شدند.

کرباسیان با بیان اینکه یکی از ریشه‌های فساد در دولت، تعدد حساب‌های بانکی دولت بود، عنوان کرد: حدود 190 هزار حساب بانک دولتی را شناسایی و آنها را مسدود کردیم. پرداخت 500 دستگاه اجرایی را به صورت متمرکز انجام می‌دهیم.

وی تصریح کرد: برای اولین‌بار است که سه هزار میلیارد از اموال دولت را که حدود دو برابر نقدینگی کشور است را شناسایی کردیم.

وزیر امور اقتصاد و دارایی تصریح کرد: در سال 96 رتبه اول مبارزه با قاچاق مواد مخدر و رتبه دوم در مبارزه با قاچاق کالا را گرفته‌ایم.

خبر در حال تکمیل است....

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر