کد خبر: 49702
A

واردات ملکه زنبور عسل ممنوع شد

رییس بخش زنبورعسل موسسه تحقیقات علوم دامی کشور گفت: برای جلوگیری از شیوع و گسترش آفات و بیماری‌ها در کلونی‌های زنبور، واردات ملکه را به کشور ممنوع کردیم و در حال حاضر ملکه‌ها را خودمان تولید و به زنبورداران واگذار می‌کنیم.

واردات ملکه زنبور عسل ممنوع شد

به گزارش دیده بان ایران؛ ناصر تاج آبادی در نشست مطبوعاتی امروز سه‌شنبه ششم شهریور ماه که در موسسه تحقیقات علوم دامی کشور در کرج برگزار شد، اظهار کرد: نژاد زنبور عسل ایرانی یکی از ذخایر ژنتیکی ارزشمند است که طی سال‌های گذشته تلاش کرده‌ایم نقاط ضعف این نژاد را از بین ببریم و نقاط قوت آن را بهبود دهیم.

وی ادامه داد: در طرح اصلاح نژاد زنبور عسل ایرانی روی ملکه تمرکز کردیم تا بتوانیم مواردی چون رفتار تهاجمی و بچه‌دهی را در آن کاهش دهیم. با اصلاح نژاد زنبورعسل ایرانی موفق شدیم تولیدات این زنبورها را طی چند نسل افزایش دهیم که این امر باعث افزایش سود اقصادی زنبورداران شده است.

تاج آبادی بیان کرد: سال 95 حدود 7000 ملکه، 96 بیش از 6400 و از ابتدای سال تاکنون هم 7345 ملکه زنبور عسل به زنبورداران واگذار شده است.

وی به بخشی از مشکلات زنبورداران اشاره کرد و گفت: متاسفانه برخی کشاورزان و باغداران اجازه استقرار کندوهای عسل در باغ و زمین خود را نمی‌دهند که همین امر مشکل ساز شده است. سم پاشی بی موقع باغداران نیز باعث بروز تلفات بخشی از زنبورهای کندوداران می‌شود که امید است با تعامل بیشتر باغداران با کندوداران این موانع مرتفع شود.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر