کد خبر: 49762
A

بی تدبیری؛ علت هرز شدن قفل مسکن

در شرایط فعلی پیش‌بینی برای آینده بازار مسکن نمی‌تواند براساس دلایل منطقی و دقیقی باشد چراکه در حال حاضر طبق آمار اعلامی ازسوی دفتر برنامه‌ریزی و اقتصاد وزارت راه و شهرسازی با رشد ٥٢درصدی قیمت‌ها در مردادماه نشان داد که رکود تورمی در این بازار در حال تشدید شدن است و نمی‌توان برای نیمه دوم سال بازار رونق‌داری را پیش‌بینی کرد.

بی تدبیری؛ علت هرز شدن قفل مسکن

دیده بان ایران؛ کمال اطهاری طی نگارش یادداشتی در روزنامه اعتماد  نوشت: در شرایط فعلی پیش‌بینی برای آینده بازار مسکن نمی‌تواند براساس دلایل منطقی و دقیقی باشد چراکه در حال حاضر طبق آمار اعلامی ازسوی دفتر برنامه‌ریزی و اقتصاد وزارت راه و شهرسازی با رشد ٥٢درصدی قیمت‌ها در مردادماه نشان داد که رکود تورمی در این بازار در حال تشدید شدن است و نمی‌توان برای نیمه دوم سال بازار رونق‌داری را پیش‌بینی کرد.

متاسفانه در سال‌های گذشته بخش مسکن به‌طور کامل از وزارت راه و شهرسازی حذف شده و شاهد عدم سیاست‌گذاری‌های صحیح این وزارتخانه در این بخش هستیم.

 

بخش مسکن در شرایط فعلی در حالت قفل‌شدگی به‌سر می‌برد و با صحبت‌های امیدوار‌کننده برخی مسوولان نیز نمی‌توان این قفل‌شدگی را از بین برد.

برای بازار مسکن نمی‌توان از کنار تاثیری که عوامل بیرونی دارند به راحتی گذشت، این بسیار واضح است که نوسانات بازار ارز می‌تواند روی الزامات اولیه مسکن تاثیر گذاشته و مسکن را گران‌تر کرده و...

قفل‌شدگی این بازار را تشدید کند. از سوی دیگر باتوجه به اینکه بازار ارز سود قابل‌توجهی را در ماه‌های اخیر داشته بیشتر توجه‌ها به سمت بازار ارز بوده است و از آنجا که مسکن دارایی ریالی محسوب می‌شود که با تنزل ارزش پول ملی از جذابیت کمتری برخوردار است به‌همین جهت تمایل به سمت خرید مسکن کمتر بوده و بیشتر تقاضاهای کاذب موجب شده تا رکود در این بخش تشدید شود.

در همین حال نمی‌توان چشم‌اندازی برای بازار مسکن در آینده متصور شد و بحران‌های نقدینگی و بحران‌های اقتصادی را در آن لحاظ نکرد. زمانی برخی موسسات مالی و اعتباری و صندوق‌های مالی با انجام معاملات سوری سعی در افزایش قیمت مسکن داشتند و با ورشکستکی آنها متاسفانه در برخی موارد شاهد انجام معاملات صوری به همان سبک از سوی دولت و بانک‌ها هستیم که موجب می‌شود رکود تورمی بیشتر به چشم‌ آید.

به همین جهت شاید تنها راهکار فعلی برای خروج مسکن از رکود تغییر ساختار سیاست‌های مسکنی دولت است و تا دولت این تغییر ساختار را انجام ندهد، نمی‌توانیم به خروج مسکن از قفل‌شدگی امیدوار باشیم. این تغییرات باید با ایجاد اتاق فکر وسیع در بدنه دولت شکل گیرد تا هم دولت و هم نماینده‌های مجلس بتوانند از نظرات آنها بهره ببرند. در شرایط فعلی یکی از بی‌نتیجه‌ترین برنامه‌هایی که متاسفانه در مجلس پیگیری می‌شود استیضاح‌هایی است که تاثیری در اجرای برنامه‌های دولتی ندارد. بهتر است به جای این‌گونه رفتار به‌دنبال پیاده‌سازی برنامه‌های جامع همچون برنامه جامع مسکن باشیم.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر