کد خبر: 50088
A
دیده بان ایران تفاهمنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت با بسیج را برای کنترل بازار بررسی می کند؛

راهکار شریعتمداری برای کنترل بازار؛ توسل به برخورد امنیتی با بازاریان و تولیدکنندگان / آقای وزیر صمت چرا خلاف وعده های رئیس جمهور در انتخابات عمل کردید؟!/ با برخورد امنیتی تورم کنترل نمی شود

معاون شریعتمداری و رئیس سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان دو روز قبل به رسانه ها گفت که قرار است برای افزایش کنترل و نظارت بر بازار، نیروی بسیج وارد عرصه می‌شود. حسن روحانی سال گذشته در دیدار خود با فعالان اقتصادی اظهار کرده بود که: ابلاغ سیاست‌های اصل 44 برای این بود که اقتصاد به مردم واگذار شود و دولت از اقتصاد دست بکشد، اما ما چه کار کردیم؟ بخشی از اقتصاد دست یک دولت بی‌تفنگ بود که آن را به یک "دولت باتفنگ" تحویل دادیم. این اقتصاد و خصوصی‌سازی نیست. از آن دولتی که تفنگ نداشت می‌ترسیدند چه برسد به اینکه اقتصاد را به دولتی دادیم که هم تفنگ دارد و هم رسانه را در اختیار دارد و همه چیزی دارد و کسی جرات ندارد با آنها رقابت کند. هر چند سر لشکر جعفری فرمانده سپاه پاسداران پاسخ ریاست جمهوری را داد و عنوان کرد که کار سپاه سازندگی است اما کمتر از یک سال پس از اظهارات ریاست جمهور و اطمینان دادن به تولیدکنندگان ، وزارت صنعت، معدن و تجارت تلاش می کند تا خلاف وعده رئیس جمهور اقدام به کنترل بازار از طریقی غیر از علم اقتصاد و تکیه بر تولید ملی انجام دهد. حسین راغفر اقتصاد دان معتقد است" با تکیه بر برخورد قهر آمیز و برخورد نمی توان تورم را کنترل کرد "

راهکار شریعتمداری برای کنترل بازار؛ توسل به برخورد امنیتی با بازاریان و تولیدکنندگان / 
آقای وزیر صمت چرا خلاف وعده های رئیس جمهور در انتخابات عمل کردید؟!/ با برخورد امنیتی تورم کنترل نمی شود

دیده بان ایران-سپیده اجلالی:  دلار بازهم گران شد.خبری که طی 6 ماه گذشته به تیتر اول رسانه های داخلی و خارجی تبدیل شده است. دیگر از آن گزارش های دلهره‌ آور خبری نیست؛ خبرگزاری‌ها و رسانه‌ها هم دیگر خبری جنجالی درباره نرخ ارز ندارند. در این بین رییس جمهوری هم در اظهارات هفته گذشته خودش در مجلس عنوان کرد که  ما به مرحله بحران نرسیده ایم و در مرحله آسیب قرار داریم. شاید به همین دلیل است که نرخ دلار روز گذشته، رکورد جدیدی را به نام خودش ثبت کرد و به 13 هزار تومان رسید.  

شاید به همین دلیل است که وزیرصمت که در آستانه استیضاح تصمیم گرفته که کنترل بازار را به گونه دیگری به دست بگیرد.

معاون شریعتمداری و رئیس سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان دو روز قبل به رسانه ها گفت که قرار است برای افزایش کنترل و نظارت بر بازار، نیروی بسیج وارد عرصه می‌شود.

نورانی این را هم اضافه کرده است که برای نظارت بیشتر بر بازار، تفاهمنامه‌ای با سازمان بسیج منعقد شده تا نیروهای بسیج در مبارزه با احتکار و اختفای کالا و نظارت بر بازار به این سازمان کمک ‌کنند.‌

خبری که واکنش بسیاری از کاربران را در شبکه های اجتماعی به دنبال داشت تا جاییکه برخی از آنها نسبت به این خبر انتقاد کردند.

 

اما اگر کمی به عقب تر بازگردیم، متوجه می شویم که آقای روحانی موافق "دولت با تفنگ"است.

با روی کار آمدن دولت روحانی، موضوع اختلاف نظر روحانی با سپاه پاسداران همواره مطرح بوده و هر از گاهی با اظهارنظرها و اقدام دو طرف پررنگ شده است؛ موضوعی که گویا روحانی خواسته یا ناخواسته تمایل به دامن زدن به آن دارد!

 

حسن روحانی سال گذشته در دیدار خود با فعالان اقتصادی اظهار کرده بود که: ابلاغ سیاست‌های اصل 44 برای این بود که اقتصاد به مردم واگذار شود و دولت از اقتصاد دست بکشد، اما ما چه کار کردیم؟ بخشی از اقتصاد دست یک دولت بی‌تفنگ بود که آن را به یک "دولت باتفنگ" تحویل دادیم. این اقتصاد و خصوصی‌سازی نیست. از آن دولتی که تفنگ نداشت می‌ترسیدند چه برسد به اینکه اقتصاد را به دولتی دادیم که هم تفنگ دارد و هم رسانه را در اختیار دارد و همه چیزی دارد و کسی جرات ندارد با آنها رقابت کند.

 

اما روحانی به سپاه و به ویژه قرارگاه خاتم طعنه و کنایه می زند که در اولین روزهای سال گذشته و در زمان تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری دور دوم دولتی ها پروژه هایی افتتاح کردند که توسط قرارگاه خاتم ساخته شده بود.

 

سرلشکر جعفری البته بعدها در خصوص برخی جوسازی‌های اقتصادی علیه سپاه و شایعات مطرح شده این را اعلام کرد که: اقدامات سازندگی که سپاه انجام می‌دهد هیچ‌ گاه با هدف اقتصادی نبوده و ما علی ‌رغم اینکه میلیاردها تومان از دولت طلبکاریم با هدف انجام کار این اقدامات را صورت می‌دهیم اما متأسفانه فضاسازی‌های زیادی علیه سپاه صورت می‌گیرد که همه آنها اشتباه است. البته فرمانده کل سپاه افزود که: سپاه اختلاف سلیقه و اختلاف دیدگاه با دولت در برخی حوزه‌های اقتصادی، سیاسی و فرهنگی دارد.

او گفته بود که در شرایطی که ملت ایران بیش از هر زمان دیگری به فداکاری سربازان و اقتدار تفنگ‌ها و موشک‌هایش نیاز دارد هجمه غیر منصفانه به سپاه اهداف دیگری را به ذهن متبادر می‌کند که فقط برای حفظ وحدت درباره آن سکوت می‌کنیم.

 کمتر از یک سال پس از اظهارات ریاست جمهور و اطمینان دادن به تولیدکنندگان ، وزارت صنعت، معدن و تجارت تلاش می کند تا خلاف وعده رئیس جمهور اقدام به کنترل بازار از طریقی غیر از علم اقتصاد و تکیه بر تولید ملی انجام دهد. حسین راغفر اقتصاد دان معتقد است" با تکیه بر برخورد قهر آمیز و برخورد نمی توان تورم را کنترل کرد " 

 

 

این اظهارات تا جایی ادامه پیدا کرد که سخنان حسن روحانی سه هفته قبل در جریان مراسم رونمایی از جنگنده ایرانی باعث شد تا برخی از مخالفان رییس جمهور از سخنان او اینگونه برداشت کنند که روحانی گفته است که فرماندهان نظامی به طور مستقیم یا غیرمستقیم با رای مردم انتخاب شوند. موضوعی که در مجلس هم واکنش تعدادی از نمایندگان را هم در پی داشت.

اما آنچه طی چند روز گذشته از سوی وزارت صمت به اجرا درآمده بیانگر این موضوع است که یا رییس جمهور دخالت و یا نظارتی بر عملکرد این وزارت خانه ندارد و یا اینکه اظهارت و انتقاد پی در پی او درباره دخالت نظامی ها در اقتصاد تنها "نمایشی" بیش نیست.

این در حالی است که برخی از کارشناسان ورود نظامیان به فعالیتهای اقتصادی به هرشکلی را ام الامراض دانسته اند.

 

 

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر