کد خبر: 50515
A
در گفت و گو با دیده بان ایران مطرح شد؛

مرتضی افقه: وجود نابرابری ها و فقر در جامعه باعث بروز تنش های سیاسی و اجتماعی خواهد شد/ کنترل شرایط اقتصادی از دست دولت یا قوه مجریه خارج شده/ آستانه تحمل مردم لبریز شده است

این اقتصاد دان در خصوص نقش دستگاه های موازی با دولت و ارتباط آنها را با آشفتگی فعلی اقتصاد کشورمی گوید: ساختارهای معیوب و ضد توسعه ای که در کشور اجرا شده است، متاسفانه باعث عدم پیشرفت در کشور شده و درحال حاضر نمود و گسترش پیدا کرده است. همین موضوع نشان دهنده این است که مدیریت کشور در اختیار یک سازمان و یا ارگان نیست بلکه هر بخش و نهادی به دلیل منافع خود مخالف با مصالح دولتی و حکومتی هستند. از سوی دیگر گروه های سیاسی و نهاد های تصمیم گیرنده نیز نابالغ هستند و معمولا منافع حزبی، گروهی و فردی را به منافع ملی ترجیح می دهند. همین نهادها و دستگاه های موازی با دولت همواره برای کشور و منافع آن مشکل آفرین بوده اند و به دلیل اخذ بودجه دولتی صدمات فراوانی را بر پیکر اقتصاد کشور وارد ساخته اند.

مرتضی افقه: وجود نابرابری ها و فقر در جامعه باعث بروز تنش های سیاسی و اجتماعی خواهد شد/ کنترل شرایط اقتصادی از دست دولت یا قوه مجریه خارج شده/ آستانه تحمل مردم لبریز شده است

دیده بان ایران-سپیده اجلالی: شرایط اقتصادی در ماه‌های اخیر سبب شده تا میزان قدرت خرید مردم و به‌ ویژه جامعه و خانوار کارگری به طرز قابل توجهی کاهش یابد. در ماه‌های اخیر نوسانات نرخ ارز و طلا موجب شده تا بسیاری از بازارهای داخلی از جمله مسکن نیز دچار آشفتگی شود. افزایش هزینه اجاره ‌بها در کنار اقلام خوراکی زندگی بسیاری از خانوارهای کارگری و مستمری بگیر را با دشواری های بسیاری همراه کرده است.

 

در حالی که بیش از 50 درصد جمعیت کشور را کارگران تشکیل می‌دهند، بخش اعظمی از آن‌ها در شرایط اقتصادی و معیشتی پایینی به سر می‌برند. فعالان کارگری همواره بر لزوم تقویت معیشت خانوارهای کارگری تاکید داشته و ارائه سبد حمایتی را در کنار افزایش دستمزد مطرح کرده‌اند.

 

مقامات کارگری از مدت‌ها قبل پیشنهاد بازنگری دستمزد را مطرح کرده و تشکیل جلسه شورای عالی کار را خواستار شده بودند؛ به اعتقاد آن‌ها در شرایط فعلی اقتصاد و با توجه به در پیش بودن تحریم‌ها نمی‌توان خانوارهای کارگری را نادیده گرفت و برای افزایش توان و تامین معیشت آن‌ها باید راهکارهای منطقی و اساسی پیش‌بینی کرد.

این در حالی است که اصغر آهنی‌ها،‌عضو شورای‌عالی کار، دو روز پیش درباره احتمال افزایش دستمزد کارگران در دومین نشست کارگروه مزد و بررسی راهکارهای افزایش قدرت خرید؛ می‌گوید: اصلا بحث افزایش حقوق در بخش کارفرمایی نمی‌تواند مطرح شود و این مساله میسر و امکانپذیر نیست و دولت باید در حل مشکلات معیشت مردم و به ویژه کارگران بردارد.

 

اما مرتضی افقه، اقتصاددان و عضو هیات علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه شهید چمران اهواز،  در رابطه با نقش دولت در آشفتگی بازار و فقیرتر شدن قشر کارگران، کارمندان و... به خبرنگار دیده بان ایران می گوید: بنده معتقدم کنترل شرایط اقتصادی از دست دولت یا قوه مجریه خارج شده است لذا به همین جهت از این به بعد کنترل و مدیریت آن به حکومت و یا نظام باز می گردد. مسئله آشفتگی بازار و اقتصاد کشور با خروج آمریکا از برجام و و اثر روانی ناشی از اعمال تحریم ها آغاز شد و به دنبال آن موضوع، اثر روانی اعمال تحریم ها سبب تشویش اذهان عمومی شده است. تا جاییکه به دنبال همین حوادث اقتصادی و کاهش ارزش پول ملی، بیشتر مردم در پی تبدیل دارایی های خود به دلار و طلا بوده و کماکان هستند.

 

آشفتگی اقتصادی، ناشی از بی خردی مسئولان در طی سال های گذشته است

 

وی ادامه داد: تصمیم گیری بر سر اقتصاد کشور، وضعیت معیشت مردم و آینده ایران به مسئولان نظام و حکومت باز می گردد. از طرفی، اقتصاد کشور به قدری ضعیف نیست که با یک اظهار نظر و یا تصمیم گیری سیاست کشوری بیگانه این چنین بهم بریزد؛ این آشفتگی ناشی از بی خردی مسئولان در طی سال های گذشته می باشد. زمانی که درآمد های ایران منحصرا متکی به فروش نفت کشور باشد با اعمال تحریم ها و کناره گیری شرکت های نفتی جهان شاهد درهم ریختگی هرچه تمام تر اقتصاد در کشور خواهیم بود. وابستگی اقتصاد کشور به فروش نفت بسیار مخرب است که اثرات آن در اقتصاد امروز کشور کاملا مشهود و نمودار است.

 

آرامش در کشوربه دلیل اتخاذ سیاست های ناصحیح اقتصادی و سیاسی کاهش یافته است

 

این استاد دانشگاه همچنین افزود: همه اجزای دولت شامل قوه مقننه، مجریه، قضائیه به علاوه مسئولان و نهادهای تصمیم گیر باید در راستای حاکم شدن آرامش و امید در کشور تلاش کنند. در حال حاضر به علت شرایط موجود میزان امید و آرامش در کشور و آینده به دلیل اتخاذ سیاست های ناصحیح اقتصادی و سیاسی کاهش یافته است. البته چندی است دولت به صورت های متفاوت ادعا می کند که مشکلات اقتصادی در آینده  رفع خواهند شد اما این موضوع به دلیل عدم اطمینان به دولت کمی دور از منطق و انتظار مردم است.

 

 

وضعیت امروز کشور همانند وضعیت دوران جنگ است

 

افقه خاطرنشان کرد: وضعیت امروز کشور همانند وضعیت دوران جنگ است پس؛ باید دولت در راستای آرام کردن وضعیت آشفته بازار و اقتصاد کشور اقداماتی را انجام دهد که این اقدامات عبارت است از کنترل عرضه ارز، کنترل نقدینگی و هدایت آن به سوی تولید و یا بخش های خصوصی نه خصولتی.

 

مسئولان از صحبت های هیجان انگیز و محرک مسئولان در زمینه سیاسی و اقتصادی جلوگیری کنند

 

این کارشناس امور اقتصادی همچنین تصریح کرد: از طرفی تمامی مسئولان کشور در مقابله با این مشکلات بی تجربه عمل می کنند. هفته گذشته شاهد افزایش نجومی قیمت دلار بودیم که این سیر صعودی ناشی از صحبت های همتی، رئیس کل بانک مرکزی، (مبنی بر این که "ارز را به راحتی عرضه نخواهیم کرد چراکه آن، ناموس بانک مرکزی است") بود. روز گذشته نیز در حالی که قیمت ارز روند نزولی خود را سیر می کرد اعلام شد که مجمع تشخیص مصلحت نظام  پیوستن ایران به FATF  را رد کرده است. به همین منظور جهت بهبود حال اقتصاد کشور باید هم اقدامات عملی صورت گیرد. از سوی دیگر نیز مسئولان از صحبت های هیجان انگیز و محرک  در زمینه سیاسی و اقتصادی جلوگیری شود.

 

 

دستگاه های موازی با دولت همواره برای کشور و منافع آن مشکل آفرین بوده اند

 

افقه در خصوص نقش دستگاه های موازی با دولت و ارتباط  آنها را با آشفتگی فعلی اقتصاد کشور گفت: ساختارهای معیوب و ضد توسعه ای که در کشور اجرا شده است، متاسفانه باعث عدم پیشرفت در کشور شده و درحال حاضر نمود و گسترش پیدا کرده است. همین موضوع نشان دهنده این است که مدیریت کشور در اختیار یک سازمان و یا ارگان نیست بلکه هر بخش و نهادی به دلیل منافع خود مخالف با مصالح دولتی و حکومتی هستند. از سوی دیگر گروه های سیاسی و نهاد های تصمیم گیرنده نیز نابالغ هستند ومعمولا منافع حزبی، گروهی و فردی را به منافع ملی ترجیح می دهند. همین نهادها و دستگاه های موازی با دولت همواره برای کشور و منافع آن مشکل آفرین بوده اند و به دلیل اخذ بودجه دولتی صدمات فراوانی را بر پیکر اقتصاد کشور وارد ساخته اند.

 

وجود نابرابری ها و فقر در جامعه باعث بروز تنش های سیاسی و اجتماعی خواهد شد

 

وی با اشاره به این که در صورت عدم کنترل بازار امکان بروز قیام مجدد پابرهنگان وجود خواهد داشت، اظهار کرد: در حال حاضر آستانه تحمل مردم به ویژه کارگران و دهک های پنجم جامعه لبریز شده است. از طرفی بی تدبیری ها باعث بروز اختلاف طبقاتی بین مردم شود که این موضوع بی سابقه بوده است. همین نابرابری در کنار فقر آسب های عمیق اجتماعی را بر جای می گذارد که همین امر در آینده باعث بروز تنش های اجتماعی، سیاسی و اقتصادی خواهد شد.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر