کد خبر: 50683
A
دو فعال تولیدی در جریان بازدید از صنعت لوازم خانگی مطرح کردند

تولید لوازم خانگی کاهش نیافته است/۲۰ درصد افزایش قیمت داشتیم

دو فعال صنعت لوازم خانگی می‌گویند: صنعتگران لوازم خانگی با افزایش نرخ ارز کاهشی را در خط تولید خود اعمال نکردند اما با افزایش صد درصدی کالاهای وارداتی تولیدکنندگان 20 درصد قیمت‌ها را افزایش دادند.

تولید لوازم خانگی کاهش نیافته است/۲۰ درصد افزایش قیمت داشتیم

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی دیده بان ایران ؛  صنعت لوازم خانگی از جمله صنایع درآمدزا در جهان است و با توجه به نیاز عمومی جامعه جهانی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. این صنعت دهه‌هاست که در ایران ریشه دوانده و حالا با مستقر شدن برندهای معتبر دنیا در تهرانِ پایتخت قرار است نیاز بازار داخل با ورود تکنولوژی‌های روز کشورهای توسعه یافته، برآورد شود.

در گذشته نیز برندهای قدیمی نظیر«ارج و آزمایش» از چرخه تولید خارج شدند اما در مقابل برندهای جدیدی متولد شدند و محصولاتی را به تولید رساندند که امروز هم توانسته‌اند، بخش بزرگی از بازار داخل را پوشش ‌داده و هم برنامه صادراتی به دیگر کشورها داشته باشند. بنابراین باید امیدوار بود که صنعت لوازم خانگی در ایران هنوز مشغول به کار است و این انتظار وجود دارد که بتواند کماکان به صورت پویا به کار خود ادامه داده و مردم را از محصولات خود بهره‌مند کند.

حال به دلیل آشفتگی که در بازار لوازم خانگی مشاهده می‌شود تولیدکنندگان این بخش بازدیدی را روز گذشته برای اهالی رسانه ترتیب دادند تا از وضعیت یکی از واحدهای صنعتی که تکنولوژی کره‌ جنوبی را وارد کشور کرده، مطلع شویم.

این برند کره‌ای در کیلومتر ۱۶ جاده مخصوص کرج توانسته، ظرفیت تولید ۱۰۰درصدی را در کشور ایجاد کند و دست به توسعه اشتغال در کشور بزند.

براساس آمار ارایه شده مصرف بازار ایران در لوازم های خانگی یخچال، یخچال فریزر و سای بای ساید یک میلیون و ۵۰۰ هزار دستگاه، لباسشویی یک میلیون و ۴۰۰ هزار دستگاه، اجاق گاز ۷۰۰ هزار دستگاه، تلویزیون (وسایل صوتی و تصویری) دو میلیون دستگاه در سال است.

به گفته صنعتگران این بخش در این فصل سال تقاضای کاذبی برای خرید لوازم خانگی در سطح بازار دیده شده و این موضوع معمای بزرگی را برای فعالان تولیدکننده ایجاد کرده است.

در جریان بازدید یکی از واحدهای صنعتی لوازم خانگی رئیس هیات مدیره انجمن لوازم صوتی و تصویری ایران در جمع خبرنگاران از معمای پیش آمده در رابطه با تقاضای کاذب برای بازار لوازم خانگی سخن گفت.

سام موسوی به وضعیت صنعت لوازم خانکی اشاره می‌کند و می‌گوید: خوشبختانه صنعتگران ایرانی توانسته‌اند با انتقال تکنولوژی، تولید به معنای واقعی را در حوزه تلویزیون، لباسشویی و یخچال کلید بزنند.

این فعال صنعتی در ادامه می‌افزاید: این اقدامات ارزش افزوده فراوانی را برای این صنعت ایجاد کرده است. در چند سال گذشته کسانی که به مکه سفر می‌کردند تلویزیون‌ را به عنوان سوغاتی برای اقوام خود هدیه می‌آوردند که این موضوع خوشایند نبود. در حالی که امروز وضعیت تلویزیون به سمت و سویی حرکت کرده که انتظار می‌رود در آینده بتوانیم صادرات این محصول را در دستور کار قرار دهیم.

مدیر عامل یکی از شرکت‌های تولید کننده لوازم خانگی اظهار می‌کند: هفتمین برند دنیا به ما اجازه داده که در کشور فعالیت کنیم و بنابراین این موضوع می‌تواند ارزش افزوده خارق العاده‌ای را برای ما ایجاد کند.

موسوی در پاسخ به این پرسش که قیمت لوازم خانگی داخلی چند درصد افزایش یافته است؟ می‌گوید: در حوزه کالای وارداتی ما شاهد افزایش قیمت چند درصدی کالاها هستیم اما در حوزه تولید داخل با ارزش افزوده که برای ما خلق کرده تنها شاهد افزایش قیمت ۲۰ درصدی کالاها هستیم. البته در این باره نیز ما تمایلی به افزایش قیمت‌ها نداشتیم اما تولیدکنندگان کارتن و قطعات پلاستیکی ما را مجبور کردند که افزایش قیمتی را در این سال اعمال کنیم.

این فعال صنعتی در پاسخ به پرسش دیگری درباره اینکه آیا کمبود در بخش تولید لوازم خانگی وجود دارد یا خیر؟ پاسخ می‌دهد: مردم نگران افزایش قیمت‌ها نباشند؛ چرا که کالا به اندازه کافی وجود دارد.

تولید تلویزیون کاهش نیافته است

از سوی دیگر مدیر عامل یکی از حوزه‌های لوازم خانگی درباره وضعیت این صنعت در شرایط فعلی می‌گوید: خوشبختانه صنعتگران ایرانی طی چندین سال گذشته در زمینه تولید لوازم خانگی اقدامات قابل توجه‌ای انجام داده اند. اخیرا نیز کالاهای خود را به ویژه در صنعت تلویزیون(وسایل صوتی و تصویری) پا به پای تکنولوژی‌های خارجی به روزرسانی و محصولاتی را تولید و روانه بازارها کرده است. چنانچه این بخش از سوی مردم و دولت مورد حمایت قرار گیرد در آینده نه چندان دور این صنعت(لوازم خانگی) چه از لحاظ کیفی و تولیدی هاب منطقه خواهد شد.

محمد نورایی درباره کیفیت کالاهای تولید شده از سوی صنعتگران ایرانی نسبت به مشابه خارجی اظهار می‌کند: حدود ۲۰ سالی است که تولید کننده تلویزیون در ایران هستیم.آنچه که در ایران به نقطه تولید می‌رسد از کیفیت‎های جهانی نیز تبعیت دارد؛ چرا که شعارمان رضایت مشتریان است. در این بازه زمانی مبنای ما برای زنده ماندن صنعت توجه به اصل کیفیت است. سعی داریم با رعایت این مولفه کالاها را در بازارهای منطقه‌ای نیز صادر کنیم.

او در پاسخ به این پرسش که آیا نوسانات نرخ ارز بر کاهش میزان تولید لوازم خانگی تاثیر گذاشته یا خیر؟ پاسخ می‌دهد: در این شرایط به دلیل افزایش نرخ ارز تقاضای کاذبی در بازار ایجاد شده است. اینکه برخی‌ها معتقدند تولید کارخانه‌ها کاهش یافته و محصولاتی نیز وجود ندارد این فرضیه‌ای نادرست است؛ چرا که از ابتدای سال تاکنون حتی میزان تولید ما نیز نسبت به سال گذشته کاهش نیافته و به اندازه پارسال تولید وجود دارد.

نورایی در توصیه‌ای به مردم می‌گوید: تولید لوازم خانگی به اندازه کافی وجود دارد. بنابراین مردم نسبت به وضعیت بازار نگران نباشند.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر