کد خبر: 50933
A

شرکت فولکس واگن 'فعالیت خود را در ایران متوقف می‌کند'

خبرگزاری بلومبرگ به نقل از سفیر آمریکا در آلمان گزارش کرده که مذاکرات شرکت آلمانی فولکس واگن و نمایندگان دولت ایالات متحده در مورد کسب معافیت از تحریم‌های اقتصادی آمریکا علیه ایران به نتیجه نرسیده و این شرکت در نظر دارد "تقریبا تمامی" فعالیت و ارتباطات خود را با ایران متوقف کند. با پایان یافتن تحریم‌های هسته‌ای علیه جمهوری اسلامی، شرکت فولکس واگن اعلام کرد پس از چندین سال غیبت، بار دیگر به ایران باز خواهد گشت و در تیرماه سال گذشته به نقل از یکی از معاونان وزارت صنعت، معدن و تجارت جمهوری اسلامی گزارش شد که این شرکت آلمانی همکاری خود را با شرکت ایرانی ماموت خودرو آغاز کرده و قرار است این دو شرکت "محصول مشترکی عرضه کنند." این مقام وزارت صنعت بازگشت فولکس واگن را "یکی از دستاوردهای برجام" توصیف کرد. بعدا به نقل از منابع فولکس واگن گزارش شد که حضور این شرکت در بازار ایران با عرضه دو نوع خودرو ساخت شرکت آغاز می‌شود و آغاز همکاری در زمینه تولید نیازمند بررسی‌های بیشتری است. شرکت خودروسازی فولکس واگن روابط تجاری و فعالیت خود را در ایران متوقف می‌کند

شرکت فولکس واگن 'فعالیت خود را در ایران متوقف می‌کند'

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی دیده بان ایران ؛ شرکت خودروسازی فولکس واگن روابط تجاری و فعالیت خود را در ایران متوقف می‌کند

خبرگزاری بلومبرگ به نقل از سفیر آمریکا در آلمان گزارش کرده که مذاکرات شرکت آلمانی فولکس واگن و نمایندگان دولت ایالات متحده در مورد کسب معافیت از تحریم‌های اقتصادی آمریکا علیه ایران به نتیجه نرسیده و این شرکت در نظر دارد "تقریبا تمامی" فعالیت و ارتباطات خود را با ایران متوقف کند.

سفیر آمریکا گفته است که ممنوعیت ارتباط و معامله با ایران شامل روابط و خدمات بشردوستانه نمی‌شود و برای شرکت‌ها و موسسات خارجی از جمله فولکس واگن در این زمینه معافیت از تحریم صادر می‌شود.

با پایان یافتن تحریم‌های هسته‌ای علیه جمهوری اسلامی، شرکت فولکس واگن اعلام کرد پس از چندین سال غیبت، بار دیگر به ایران باز خواهد گشت و در تیرماه سال گذشته به نقل از یکی از معاونان وزارت صنعت، معدن و تجارت جمهوری اسلامی گزارش شد که این شرکت آلمانی همکاری خود را با شرکت ایرانی ماموت خودرو آغاز کرده و قرار است این دو شرکت "محصول مشترکی عرضه کنند." این مقام وزارت صنعت بازگشت فولکس واگن را "یکی از دستاوردهای برجام" توصیف کرد.

بعدا به نقل از منابع فولکس واگن گزارش شد که حضور این شرکت در بازار ایران با عرضه دو نوع خودرو ساخت شرکت آغاز می‌شود و آغاز همکاری در زمینه تولید نیازمند بررسی‌های بیشتری است.

 

در زمستان سال گذشته، فعالیت رسمی فولکس واگن در بازار ایران با عرضه برخی از خودروهای ساخت شرکت آغاز شد. در حال حاضر، شعبات و تعمیرگاه‌های مجاز شرکت ماموت خودرو برای توزیع و ارائه خدمات به مشتریان فولکس واگن در تهران و چند شهر دیگر فعالیت دارند.

فولکس واگن اولین موسسه تجاری و مالی خارجی نیست که با نزدیک شدن زمان به اجرا درآمدن مرحله دوم تحریم‌های ایالات متحده علیه جمهوری اسلامی از ایران خارج می‌شوند یا ارتباط خود را با این کشور قطع می‌کند. مرحله دوم به خصوص بر کاهش هرچه بیشتر صادرات و عواید نفتی ایران و قطع ارتباط با مراکز مالی جهانی تمرکز دارد.

برخی از مقامات آمریکایی از تحریم‌های بی‌سابقه و تلاش برای کاهش هرچه بیشتر ارتباط اقتصادی ایران با خارج سخن گفته و هشدار داده‌اند که ارتباط تجاری با ایران به معنی محرومیت از روابط تجاری و مالی با آمریکا خواهد بود. در دوره قبلی تحریم‌های هسته‌ای علیه ایران، دولت وقت آمریکا با اعطای معافیت از تحریم به موسسات تجاری و مالی برخی کشورهای ثالث موافقت می‌کرد اما به نظر می‌رسد که در دور جدید، دولت آمریکا به استثنای ارتباط بشردوستانه از جمله در زمینه تامین کالاهایی مانند مواد غذایی اساسی و دارو، گرایش چندانی به اعطای معافیت ندارد.

به استثنای ایالات متحده، سایر کشورهای امضاکننده برجام همچنان از این توافق حمایت می‌کنند. کشورهای اروپایی گفته‌اند در نظر دارند امکاناتی را دست کم برای ادامه ارتباط شرکت‌های کوچک با ایران فراهم آورند هر چند به نظر نمی‌رسد که راهکارهایی که تا کنون در این زمینه اعلام شده کارآیی چندانی داشته باشد یا بدون تحمیل هزینه های سنگین بر ایران بتواند عملیاتی شود.

در حال حاضر، کشور چین به عنوان وارد کننده عمده نفت از ایران و فروشنده انواع کالا به این کشور، بر ادامه ارتباط با ایران تاکید نهاده است هر چند این امکان وجود دارد که شرکت‌های چینی دارای ارتباط گسترده‌ با آمریکا در این زمینه محتاطانه عمل کنند.

دولت روسیه نیز مخالفت خود را با از سرگیری تحریم‌ها از سوی آمریکا ابراز داشته هرچند برای افزایش تولید و صادرات نفت خود برای جایگزین کردن کاهش نفت صادراتی ایران اعلام آمادگی کرده است. کاهش صادرات نفت ایران بدون جبران آن توسط کشورهای دیگر می‌تواند به افزایش بهای جهانی نفت منجر شود در حالیکه طبق قوانین آمریکا، رئیس جمهوری هنگام وضع تحریم‌های نفتی علیه کشورهای دیکر باید در مورد تاثیر این اقدام بر بهای جهانی نفت و در نتیجه، قیمت سوخت در داخل آمریکا گزارش بدهد.

با توجه به ساخت اقتصادی و اجتماعی آمریکا، تغییرات در بهای بنزین برای آن کشور اهمیت فراوان دارد.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر