کد خبر: 50944
A

پشت پرده پرونده ۱۵ هزار میلیارد تومانی سکه ثامن/ آیا چالشی جدید شبیه صندوق های اعتباری در راه است؟! نه خبری از پرداخت مطالبات مردم هست و نه از اصل سرمایه! / مجوز غیر شفاف وزارت صنعت، معدن و تجارت به سایتی که در زمینه سکه و طلا فعالیت می کرد

با نگاهی به سایت شرکت ثامن فروش آنلاین سکه، ارز و طلا متوجه می شویم نماد الکترونیکی وزارت صنعت را دارا می باشد نمادی که در یک سال اخیر ضمیمه فعالیت سایتی شده شده است که بانک مرکزی هیچ نظارتی بر فعالیت آن ندارد.اعلام ورشکستگی سایت فروش سکه و طلای ثامن باعث تعجب و نگرانی بسیاری از کاربرانی شد که در یک سال اخیر در این سایت فعالیت می کردند. نکته مهم اینجاست که این سایت از نماد اعماد الکترونیکی وزارت صنعت هم بهره می برد! به تازگی اما مرکز اعتماد الکترونیکی سایت‌های اینترنتی وابسته به وزارت صنعت در حالی سایت سکه ثامن را حذف کرد که پیش از این اعتبار این شرکت را تایید کرده و سبب اعتماد مردم برای سرمایه‌گذاری در این سایت شده بود. از ابتدای هفته جاری، رویه زندگی بسیاری از افرادی که در شرکت” تجارت الکترونیک ثامن” که با برند سکه ثامن فعالیت می‌کرد، تغییر و التهابات روانی زیادی را برای سرمایه‌گذاران در این شرکت به وجود آورد. ماجرا از این قرار است که از ابتدای هفته طبق اعلام سایت فروش طلا و سکه ثامن ، سایت این شرکت که محل خرید و فروش و درخواست‌های مالی سرمایه‌گذاران آن بود به مدت دو روز برای تعمیراتی از دسترس کاربران خارج و امکان درخواست وجه و همچنین معامله از آنان سلب شده بود.

پشت پرده پرونده  ۱۵ هزار میلیارد تومانی سکه ثامن/ آیا چالشی جدید شبیه صندوق های اعتباری در راه است؟! نه خبری از پرداخت مطالبات مردم هست و نه از اصل سرمایه! / مجوز غیر شفاف وزارت صنعت، معدن و تجارت به سایتی که در زمینه سکه و طلا فعالیت می کرد

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی دیده بان ایران ؛ سکه ثامن، نام سایتی است که در چند روز اخیر سر و صدای زیادی به پا کرده است که علتش هم کلاهبرداری از اعتماد و سرمایه های خرد و کلان گروهی از مردم است.

 

هفته ای که گذشت برای تعدادی از مردم همراه بود با خبرهای بد و غیرقابل انتظار! عنوان برخ از اخبار این بود که مدیر سکه ثامن فرار کرد؛  سکه ثامن ورشکسته شد؛ سکه ثامن تعطیل شد و ... .

شرکت بازرگانی آریو پرگاس آیلین با عنوان "سکه ثامن" که از سال ۹۵ فعالیت خود را  در زمینه مرکز معاملات سکه و طلای آبشده، معاملات حواله شنبه ای طلا، معاملات جهانی انس طلا، گشایش اعتبارات و ال سی، واردات و صادرات کالاهای مجاز، اخذ وام و اعتبارات ارزی و ریالی ازتمام بانک های خارجی و داخلی به صورت مجازی آغاز کرده و در حال فعالیت بوده اخیرا با عدم پاسخگویی به کاربران، مشکلاتی را برای گروهی از مردم ایجاد کرده است. و از سال 96  با حمایت وزارت صنعت، معدن و تجارت موفق به اخذ مجوز  اعتماد از وزارت صنعت شده و فعالیت های خود گسترش داده بود اکنون با تکذیبیه همین وزارتخانه پس از  بدهکاری ۱۵ هزار میلیارد تومانی روبرو شده است!

فرار به جلو وزارت صنعت، با تکذیب خبرها در قضیه سکه ثامن همانند همان ماجرای صندوق ها و تعاونی های اعتباری است که با مجوز وزارت تعاون در دهه 80 دست به فساد اقتصادی گسترده زدند. چنانکه امروز آثار و تبعات بدهکاری آن موسسات بدون مجوز بانک مرکزی دامن کشور را گرفته است و حالا ثامن این بار با مجوز وزارت صنعت، معدن و تجارت و بدون نظارت بانک مرکزی سکه پیش فروش، خریداری و حراج کرده تا چالش دیگری را برای اقتصاد کشور رقم بزند. 

ماجرا از این قرار است که تعدادی از مردم با توجه به تبلیغات سایت سکه ثامن، متاسفانه فریب خورده و سرمایه های خود را برای کسب سود بیشتر به این شرکت داده و مدتی به صورت آنلاین به خرید و فروش سکه مشغول بودند. ولی چند روزی است که این افراد امکان برداشت وجوه سرمایه گذاری خود را از سکه ثامن ندارند.

این شرکت از ابتدای هفته گذشته مشتریان خود را سرگردان کرده و موج جدیدی از نگرانی و اضطراب مالباختگی را بین گروهی از مردم که فریب تبلیغات شرکت ثامن را خورده بودند، ایجاد کرده است.

آمار غیر رسمی و تایید نشده از مالباختگان شرکت سکه ثامن خبر از کلاهبرداری ۱۵ هزار میلیارد تومانی سکه ثامن و عدم توانایی این موسسه ورشکسته برای بازپرداخت اصل پول مالباختگان را دارد که باعث اعتراض سرمایه گذاران شده است.

سکه ثامن بعد از تشدید نگرانی ها در بین سرمایه گذاران خود رسماً اعلام ورشکستگی کرد و نوشت: "به اطلاع می ‌رساند بنا به استفاده کاربران و تریدرها از ربات‌ های غیرمجاز و همچنین کارمند ثامن که به نام شوهر خود معامله می ‌کرد به مبلغ ۵۰۰ میلیون تومان و.........به مبلغ ۵۰۰ میلیون تومان و سودهای غیر متعارف کاربران که به وسیله ربات‌ ها و اتورفرش استفاده شده است، به اطلاع می ‌رساند سکه ثامن ورشکستگی خود را اعلام می ‌نماید و از امروز فقط کاربران می‌ توانند پول‌ های خود را بدون دریافت سودهای غیر متعارف، ثبت درخواست نمایند. کاربران امروز مهلت دارند موجودی خود را به فروش رسانده و درخواست واریز نمایند".

مراجعه به سایت سکه ثامن در روزهای قبل نشان میداد که این شرکت نمـاد اعتمـــــاد الکتـرونیـکی کسب و کارهای اینترنتی را دارد و شاید به همین دلیل هم بوده که مردمی که سرمایه های خود را در اختیار این شرکت قرار داده بودند، اطمینان داشتند این شرکت حداقل تایید شده و دارای مجوز است.

نماد اعتماد الکترونیکی کسب و کارهای اینترنتی نشانه‌ای است که از طرف مرکز توسعه تجارت الکترونیکی وابسته به وزارت صنعت، معدن و تجارت ایران به فروشگاه های اینترنتی که صلاحیت شان تایید شده داده می شود.

گفتنی است، نماد اعتماد الکترونیکی این شرکت طی یکی دو روز اخیر حذف شده و دیگر اثری از ای نماد یا همان مجوز فعالیت و کسب و کار اینترنتی در سایت سکه ثامن وجود ندارد.

سوال اساسی در مورد نماد اعتماد الکترونیکی این شرکت این است که اگر این نماد جعلی بوده و از سوی مرکز تجارت الکترونیکی وزارت صنعت داده نشده بود چرا طی ۲ سال از فعالیت سکه ثامن، واکنشی از سوی مسئولان این وزارت خانه مشاهده نشده و این هشدار به مردم داده نشد که فریب شرکت را نخورند؟

یکی دیگر از اقدامات این شرکت که رسماً عدم صلاحیت و صداقتش را تایید می کند این است که در قسمت مجوزهای خود اعلام کرده از اتحادیه طلا و جواهر نیز مجوز فعالیت دریافت کرده است درحالی که محمدولی رییس این اتحادیه از عدم اعطای هر گونه مجوزی به این شرکت خبر داده  و تاکید کرده: از ابتدا فعالیت این شرکت فاقد مجوز بوده و تذکرهای لازم و همچنین اقدامات لازم برای توقف فعالیت این شرکت داده شده بود.

همانطور که از وزارت صمت انتظار می رفت به مردم درباره جعلی بودن نماد سکه ثامن هشدار دهند اما اینکار را نکردند . چرا در یک سال اخیر که این شرکت فعالیت های خود را گسترش داده سکوت کرده و هیچ اقدام قضایی انجام نداده اند؟! در یک سال اخیر سایتی کاملا شناخته شده مقابل اتحادیه طلا و جواهر ایستاده  و مدعی است وزارت صنعت به آن مجوز داده است. سوال از مسئولان قوه قضاییه  اینجاست که وقتی اتحادیه طلاو جواهر ، بانک مرکزی و دیگر  نهادها مجوزی به این سایت نداده اند . چطور این سایت با مجوز " نماد اعتماد الکترونیکی "وزارت صنعت، معدن و تجارت  در سکه و طلا فعالیت کرده و اکنون مشتریانش را با مطالبات    ۱۵ هزار میلیارد تومان رها کرده است!

 

با نگاهی به سایت شرکت ثامن فروش آنلاین سکه، ارز و طلا متوجه می شویم نماد الکترونیکی وزارت صنعت را دارا می باشد نمادی که در یک سال اخیر ضمیمه فعالیت  سایتی شده شده است که بانک مرکزی هیچ نظارتی بر فعالیت آن ندارد.
 

اعلام ورشکستگی سایت فروش سکه و طلای ثامن باعث تعجب و نگرانی بسیاری از کاربرانی شد که در یک سال اخیر در این سایت فعالیت می کردند. نکته مهم اینجاست که این سایت از نماد اعماد الکترونیکی وزارت صنعت هم بهره می برد!

به تازگی اما مرکز اعتماد الکترونیکی سایت‌های اینترنتی وابسته به وزارت صنعت در حالی سایت سکه ثامن را حذف کرد که پیش از این اعتبار این شرکت را تایید کرده و سبب اعتماد مردم برای سرمایه‌گذاری در این سایت شده بود.

از ابتدای هفته جاری، رویه زندگی بسیاری از افرادی که در شرکت” تجارت الکترونیک ثامن” که با برند سکه ثامن فعالیت می‌کرد، تغییر و التهابات روانی زیادی را برای سرمایه‌گذاران در این شرکت به وجود آورد.

ماجرا از این قرار است که از ابتدای هفته طبق اعلام سایت فروش طلا و سکه ثامن ، سایت این شرکت که محل خرید و فروش و درخواست‌های مالی سرمایه‌گذاران آن بود به مدت دو روز برای تعمیراتی از دسترس کاربران خارج و امکان درخواست وجه و همچنین معامله از آنان سلب شده بود.

نمایشگر ویدیو
 
 

همین مسئله سبب شد عده‌ای از خریداران نسبت به کلاهبرداری مدیران سایت و فرار آن‌ها با سرمایه مردم از کشور مشکوک شوند. زمانی این شبهه به واقعیت نزدیکتر شد که پس از گذشت فرصت ۲ روزه برای بازسازی سایت فروش، همچنان این مرکز معاملاتی آنلاین از دسترس خارج بود و امکان دسترسی سرمایه‌گذاران به دارایی‌هایشان فراهم نبود و تا امروز که بیش از ۴ روز گذشته نیز همچنان این روند ادامه دارد.

اما آنچه تقریبا شک و شبهه مشتریان این سایت سرمایه‌گذاری و فروش اینترنتی را بیشتر کرد این بود که مرکز eنماد که مسئولیت مستقیمی در خصوص تایید مراکز تجارت الکترونیک در کشور دارد، به یکباره اقدام به حذف سایت سکه ثامن از لیست شرکت‌های ثبت شده خود کرد.

طبق سندی که یکی از سرمایه گذاران این سایت برای مشرق ارسال کرده است، تا پیش از این، سکه ثامن دارای مجوز از سوی مرکز “ای‌نماد” وابسته به وزارت صنعت معدن و تجارت بوده است.

براس اسناد مشخص است که شرکت سکه ثامن توانسته بود اعتماد مدیران وزارت صمت را درخصوص کسب و کار خود جلب نماید. در این خصوص گمانه‌زنی‌هایی نیز مبنی بر استفاده از جایگاه یکی از نزدیکان رئیس شرکت ثامن که از مدیران وزارت صنعت است نیز از سوی سرمایه‌گذاران مطرح میشود.

این اقدام مرکز نماد اعتماد الکترونیکی که هیچ دلیل و توضیحی نیز در خصوص آن ارائه نشده، علاوه بر اینکه موجب ضرر و زیان سرمایه‌گذاران سکه ثامن شد بلکه اعتبار و اعتماد به این نشان را نیز از بین برد چرا که تضمینی برای تکرار این رویه درخصوص سایر کسب و کارها وجود ندارد.

از سوی دیگر، حذف سایت سکه ثامن از میان دارندگان این نماد، در حالی اتفاق می‌افتد که در بخش درباره ما سایت نماد اعتماد الکترونیکی آمده است:

ساماندهی سایت‌های تجاری در کشور موثرترین گام برای ایجاد فضای تجارت الکترونیکی به‌خصوص B2C خواهد بود. به نحوی‌که مردم در هنگام خرید از طریق اینترنت با اطمینان از این‌که سایت‌ها به تعهدات خود در قبال آنان عمل خواهند کرد و حقوق مصرف کنندگان را به رسمیت می‌شناسند،‌ اقدام به خرید می کنند.

حال باید مسئولین این مرکز پاسخگوی سوالات بی‌شمار مشتریان شرکت ثامن در خصوص اقدام نابجای حذف نماد اعتماد الکترونیکی (eنماد) باشند.

واقعیت پشت پرده در مورد تخلفات مالی اخیر  مجوز هایی است دو وزارتخانه خارج از حوزه فعالیت کاری خود به تعاونی ها و  سایت های پیش فروش پرداخت کرده اند که در نهایت یک روز وزارت تعاون مجوز فعالیت تعاونی ها و صندوق های اعتباری را می دهد و برای کشور چالش می آفریند و یک سال هم وزارت صنعت به سایت هایی مجوز فعالیت پیش فروش سکه و طلا می دهد! به طوریکه بانک مرکزی در جریان این امر نیست! 

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر