کد خبر: 51130
A
در گفت و گو با دیده بان ایران مطرح شد :

حسینی کیا:تخلفات وزارت صمت در ثبت و سفارش خودروهای خارجی پس از تایید کمیسیون اصل 90 به قوه قضائیه ارجاع داده می شود/ با تغییر سمت آقای شریعتمداری هیچگونه تخفیفی در رسیدگی به تخلفات وی به وجود نمی آید

عضو هیئت رئیسه کمیسیون صنایع مجلس با اشاره یکی از موارد تخلف وزارت صمت در زمینه ثبت و سفارش خودرو گفت: در بررسی‌های انجام شده مشخص شده که حداقل تعداد 6481 دستگاه خودروی خارجی به اذعان وزارت صنعت، معدن و تجارت از تاریخ24 تیر 96 لغایت 9 دی 96 در زمان توقف ثبت سفارش به روش‌های غیر قانونی ثبت سفارش شده‌اند. این موضوع قرار است توسط کمیسیون صنایع به ویژه کمیسیون اصل 90 مجلس بررسی خواهد شد و پس از تایید تخلف محرز از سوی کمیسیون اصل 90 به قوه قضائیه ارجاع داده می شود.

حسینی کیا:تخلفات وزارت صمت در ثبت و سفارش خودروهای خارجی پس از تایید کمیسیون اصل 90 به قوه قضائیه ارجاع داده می شود/ با تغییر سمت آقای شریعتمداری هیچگونه تخفیفی در رسیدگی به تخلفات وی  به وجود نمی آید

دیده بان ایران_سپیده اجلالی: کمیسیون صنایع و معادن و کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی، گزارشی را در موضوع "توقف ثبت سفارشات خودرو و افزایش تعرفه واردات خودرو" تدوین کردند.

 

در این گزارش اعلام شده است: "عدم امکان اجازه ثبت سفارش از اسفندماه ۱۳۹۶ تاکنون، تصویب طرح افزایش اخذ مالیات از واردکنندگان بر اساس مصوبه مجلس، سوء استفاده از آشفتگی بازار توسط کسانی‌که خودروی خارجی در حد انبوه وارد کرده بودند و نیز افرادی‌ که قریب به 17000 دستگاه خودرو در گمرک دپو کرده بودند، موجب التهاب بازار و افزایش قیمت خودروهای وارداتی و به تبع آن موجب افزایش قیمت خودروهایی که به صورت C.K.D و S.K.D (قطعات و مجموعه‌های منفصله) وارد و در ایران مونتاژ می‌شوند، شده است."

 

این در حالی است که وزارت اطلاعات و گمرک کشور، وجود رانت و تخلف در ثبت سفارش خودرو و تخلف وزارت صمت را تأیید کرده‌اند.

 

لذا در رابطه با تصمیمات و برنامه های نمایندگان مجلس (به ویژه کمیسیون صنایع) درباره رسیدگی به تخلفات وزارت "صمت"؛ سید جواد حسینی کیاء، دبیردوم کمیسیون صنایع در مجلس، به خبرنگار دیده بان ایران می گوید: بحث های متعددی در رابطه با همین موضوع در کمیسیون مطرح است. از طرفی واردات خودروهای خارجی به دلیل اهمیت و ضرورت استفاده از خودروی داخلی مطابق نگاه و صلاحدید حاکمیت باید متوقف شود که این موضوع متناسب با شرایط فعلی تصمیم عاقلامه ای است.

 

کاهش تصدی گری دولت در خودروسازی" موجب ساماندهی در بازار خودرو خواهد شد

 

وی ادامه داد: اما نکته حائز اهمیت "اصلاح همان طرح جلوگیری از واردات خودروهای خارجی" است. یکی از راه های همین طرح، خارج نمودن تصدی گری دولت از خودروسازی است. این عبارت به معنای واگذاری آن به بخش خصوصی است چراکه دولت تنها  5/14 درصد در بخش دولت ها را در اختیار دارد و از 5 هیئت مدیره 4 نفر از آن ها را دولت معین می کند که این موضوع به هیچ وجه قابل قبول نیست.

 

مازاد نیرو انسانی از دیگر عوامل افزایش قیمت خودروها است

 

حسینی کیا همچنین خاطرنشان کرد: در حال حاضر شرکت خودروسازی سایپا با مازاد نیروی انسانی (چیزی معادل  11 هزارنفر) مواجه است. شرکت خودرو سازی ایران خودرو نیز وضعیتی مشابه سایپا را دارد. همین مازاد و افزایش نیروی انسانی باعث افزایش نجومی و بی رویه قیمت خودروهای داخلی می شود چرا که هریک از این افراد نیاز به دستمزد دارند در نهایت می توان گفت  "کاهش تصدی گری دولت در خودروسازیی" موجب ساماندهی در بازار خودرو خواهد شد.   

 

وی  در ادامه بیان کرد: پس از خروج دولت از تصدی گری خودرو، لازم است از خودروسازان حمایت ویژه ای شود تا خودروساز بتواند خود را به استاندارهای روز دنیا برساند. پی از این مسئله باید تعرفه واردات خودرو را به صفر برسانیم.

 

 

 

ازدیاد تخلف وزارت صمت در ثبت و سفارش خودروهای خارجی پس از تایید کمیسیون اصل 90 به قوه قضائیه ارجاع داده می شود

 

عضو هیئت رئیسه کمیسیون صنایع مجلس با اشاره یکی از موارد تخلف وزارت صمت در زمینه ثبت و سفارش خود گفت: در بررسی‌های انجام شده مشخص گردید که حداقل تعداد 6481 دستگاه خودروی خارجی به اذعان وزارت صنعت، معدن و تجارت از تاریخ24  تیر 96  لغایت 9 دی 96 در زمان توقف ثبت سفارش به روش‌های غیر قانونی ثبت سفارش شده‌اند. این موضوع قرار است توسط کمیسیون صنایع به ویژه کمیسیون اصل 90 مجلس بررسی خواهد شد و پس از تایید تخلف محرز از سوی کمیسیون اصل 90 به قوه قضائیه ارجاع داده می شود.  

 

با تغییر سمت آقای شریعتمداری هیچگونه تخفیفی در رسیدگی به تخلفات وی وجود ندارد

 

نماینده مردم سنقروکلیایی در پاسخ به این سوال که آیا تغییر سمت شریعتمداری و ورود او به جایگاه معاونت اجرایی رئیس جمهور مانع از رسیدگی به تخلفات او خواهد شد، تصریح کرد: خیر. با تغییر سمت آقای شریعتمداری هیچگونه تخفیفی در رسیدگی به تخلفات وی وجود ندارد چرا که به استناد قانون اساسی مسئولیت مانع بررسی تخلف های صورت گرفته نخواهد شد.

نتیجه استیضاح شریعتمداری در هفته آینده مشخص خواهد شد

 

 

حسینی کیاء در مورد نتیجه استعفای شریعتمداری تشریح کرد: نتیجه این موضوع در هفته آینده معین خواهد شد . پیش بینی ها این است که پیش از جلسه استیضاح، جابه جائی شریعتمداری صورت خواهد گرفت.

 

 

گفتنی است دو روز پیش خبر استعفای شریعتمداری به نقل از الیاس حضرتی نزدیک ترین نماینده به محمد شریعتمداری در راهروهای بهارستان خبرساز شد و هرچند وزارت صمت در فاصله زمانی کوتاهی آن را تکذیب کرد اما خبر استعفای وزیر صمت بازتاب گسترده‌ای در میان نمایندگان داشت. برخی این اقدام شریعتمداری را راه میانبر او برای گریز از تیغ استیضاح و بررسی تخلفات وزارت صمت در مجلس می‌دانستند و می‌گفتند چون جمعی در دولت و مجلس به‌دنبال انتقال او از وزارت صمت به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی هستند، شریعتمداری ذکاوت به خرج داده و برای اینکه برچسب برکناری از سوی مجلس در کارنامه او نخورد خودش استعفا داده تا فرصت انتقالش به وزارت کار را از دست ندهد. (اینجا)

 

 

 

 

 

 

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر