کد خبر: 51210
A
آلبرت بغزیان در گفت و گو با دیده بان ایران؛

قوه قضائیه هنوز شاخه اصلی تعیین کنندگان نرخ ارز را شناسایی نکرده است/ "بانک مرکزی" عامل اصلی افزایش نرخ ارز در کشور است/

آلبرت بغزیان کارشناس امور بانکی در خصوص علت تغییر نرخ ارز حتی در ساعات پایانی روز و یا روزهای تعطیل بازار اظهار کرد: در حال حاضر بازار ارز به بازاری تبدیل شده که از طریق بستر های اطلاعاتی و شبکه های مجازی توسط برخی افراد خاص تعیین و خرید و فروش می شود. همین موضوع نشان دهنده ضعف مدیریتی بانک مرکزی در زمینه تعیین و نظارت بر نرخ ارز است. البته با درنظرگرفتن آشفتگی در بازار ارز درمی یابیم که دلار 4200 تومانی سامانه ای نیز در کار نبوده است. در حال حاضر قیمت دلار براساس مبلغ مورد نیاز و یا دلخواه برخی از افراد خاص تعیین می شود اما "بانک مرکزی" عامل اصلی افزایش نرخ ارز در کشور است.

 قوه قضائیه هنوز شاخه اصلی تعیین کنندگان نرخ ارز را شناسایی نکرده است/ "بانک مرکزی" عامل اصلی افزایش نرخ ارز در کشور است/

دیده بان ایران_سپیده اجلالی: قیمت دلار و سکه بازهم رکورد زده و به مرزهای تاریخی رسیده است  اما در هیاهوی این گرانی ها یک اتفاق تکراری خطرناک بازهم درحال انجام است و آن هجوم مردم برای خرید دلار است که در واقع باعث تشدید گرانی ارز و بدبخت تر شدن خود مردم می شود. مهمترین علت این اتفاق، برخی کانال های تلگرامیست که لحظه ای قیمت دلار را تعیین می کنند، حتی 12 شب ! همین فشارهای روانی باعث هجوم غلط مردم به سوی بازار شده است.

از صبح امروز قیمت دلار و سایر ارزها در خیابان فردوسی با رشدی چشم گیر موجب شد تا قیمت دلار از 17 هزار تومان عبور کند و به 18 هزار تومان تا ساعت 12:50 دقیقه روز چهارشنبه 4 مهر برسد.

 

شاید در نگاه اول مهمترین علت این رکوردها، اتفاق های سیاسی است که در این روزها رخ میدهد ولی اندکی تامل در بازار نشان میدهد که عوامل سیاسی به تنهایی نمی توانند این وضعیت را در بازار حاکم کنند.

این در حالی است که قوه قضائیه اعلام کرده بود که اخلالگران بازار ارز را دستگیر کرده است و با قصد برخورد با آنان را دارد اما با این وجود بازهم شاهد افزایش بی رویه قیمت ارز حتی در روزها و ساعات تعطیلی بازار ارز هستیم.

 

در رابطه با همین موضوع آلبرت بغزیان، اقتصاد دان و کارشناس امور بانکی، به خبرنگار دیده بان ایران گفت: نکته حائز اهمیت درباره افزایش نرخ ارز این است که قوه قضائیه هنوز شاخه و افراد موثر و اصلی در تعیین نرخ ارز را شناسایی نکرده است و کماکان مشغول مجازات افرادی است که شاخه اصلی تعیین کننده قیمت ارز نیستند.

 

در حال حاضر قیمت دلار براساس مبلغ مورد نیاز و یا دلخواه برخی از افراد خاص تعیین می شود اما "بانک مرکزی" عامل اصلی افزایش نرخ ارز در کشور است.

 

 

این کارشناس امور بانکی همچنین افزود: همین موضوع نشان دهنده ضعف مدیریتی بانک مرکزی در زمینه تعیین و نظارت بر نرخ ارز است. البته با درنظرگرفتن آشفتگی در بازار ارز درمی یابیم که اصلا دلار 4200 تومانی سامانه ای نیزدر کار نبوده است. در حال حاضر قیمت دلار براساس مبلغ مورد نیاز و یا دلخواه برخی از افراد خاص تعیین می شود اما "بانک مرکزی" عمل اصلی افزایش نرخ ارز در کشور است.

 

بغزیان درباره هجوم مردم برای خرید ارز خارجی تصریح کرد: هجوم مردم برای خرید ارزهای خارجی منطقی نیست چرا که مردم پوششی برای افرادی هستند که قیمت ارز را تغییر و یا تعیین می کنند.

وی درخصوص افزادی که دارایی های خود را تبدیل به دلار می کنند گفت: در برخی از افراد دارای اندیشه سوداگری هستند و صرفاً برای کسب سود بیشتر اقدام به این کار می کنند اما کسانی هستند که به جهت پایین آمدن ارزش پول کشور و ترس از دست دادن سرمایه های خود (با ناآگاهی از شرایط ارزی کشور و عدم عرضه ارز از سوی دولت) اقدام به تبدیل سرمایه خود به ارزهای خارجی و یا کالاهای بادوام با ارزش نظیر خودرو و یا لوازم خانگی می کنند.

این اقتصاددان در پایان اظهار کرد: بانک مرکزی از عوامل تعیین کننده نرخ ارز آگاه است اما دلیل عدم نظارت و جلوگیری از این موضوع، بسته به نوع سیاست های داخلی بانک مرکزی است.

 

 

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر