کد خبر: 51238
A

دلایل افزایش قیمت در بازار روز گذشته چه بود؟!/ کارشناسان پاسخ می دهند

دیروز روز پرالتهاب دیگری در بازار ارز و سکه رقم خورد. در چهارمین روز پاییز دلار در بازار تا لحظه نوشتن این گزارش، با نرخ 18 هزار و ۵۵0 تومان معامله شد. در ظهر روز چهارشنبه دلار با افزایش زیادی، 18هزار و ۵۵0 تومان قیمت‌گذاری شد. قیمت هر یورو نیز به ۲1هزار و 770 تومان رسید.

دلایل افزایش قیمت در بازار روز گذشته چه بود؟!/ کارشناسان پاسخ می دهند

به گزارش دیده بان ایران: درحالی که نرخ دلار روز سه‌شنبه کار خود را با 16 هزار و 100 تومان شروع کرد، بعد از نوسانات شدید و رسیدن به نرخ 16 هزار و 600 تومان، درنهایت در پایان روز به 16 هزار و 200 تومان کاهش یافت. با این حال روز گذشته، بازار ارز به نشست سالانه مجمع عمومی سازمان ملل متحد واکنش نشان داد و در چهارمین روز پاییز دلار با نرخ ۱8 هزار و ۵۵0 تومان و یورو نیز با نرخ 21 هزار و 770 هزار تومان معامله شد. از طرف دیگر، نوسان نرخ ارز، قیمت طلا و سکه را نیز صعودی کرد و قیمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح امامی به پنج میلیون تومان رسید. همچنین بازار سرمایه نیز مانند روزهای گذشته در آخرین روز معاملات بورس تهران در این هفته، شاهد رشد بی وقفه قیمت‌ها بود که در همین رابطه، معاون نظارت بر ابزارها و نهادهای مالی معتقد است افزایش قیمت دلار و حذف سقف رقابت محصولات فولادی و پتروشیمی در جذب نقدینگی در بورس تاثیر داشته است. برخی از کارشناسان معتقدند در حالت عادی نرخ دلار نهایتا 8 یا 9 هزار تومان و یورو 10 هزار تومان ارزش دارد و افزایش قیمت‌ها متاثر از مسائل سیاسی است. آنها البته راه برون‌رفت از وضعیت ارزی فعلی را «ایجاد بازارهای موازی» و «کنترل بازارهای بی‌هویت و غیرقانونی» می‌دانند.

دیروز روز پرالتهاب دیگری در بازار ارز و سکه رقم خورد. در چهارمین روز پاییز دلار در بازار تا لحظه نوشتن این گزارش، با نرخ 18 هزار و ۵۵0 تومان معامله شد. در ظهر روز چهارشنبه دلار با افزایش زیادی، 18هزار و ۵۵0 تومان قیمت‌گذاری شد. قیمت هر یورو نیز به ۲1هزار و 770 تومان رسید. هر پوند انگلیس نیز در بازار ۲4 هزار و 400 تومان قیمت‌گذاری شد. سایر ارزها نظیر درهم امارات،‌ لیتر ترکیه، یوآن چین، دلار استرالیا،‌ روپیه هند و... نیز شاهد افزایش قیمت بودند. همچنین، قیمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح امامی به ۵میلیون و 160هزار تومان رسید. هر قطعه سکه تمام بهار آزادی هم ۴میلیون و ۵6۰هزار تومان در بازار قیمت‌گذاری شد. هر قطعه سکه نیم بهار آزادی به دو میلیون و 553هزار تومان رسید و ربع سکه یک میلیون و 402 تومان نرخ‌گذاری شد. 

کارشناسان می‌گویند قیمت دلار در شرایط عادی اقتصادی، چیزی در حدود 8 تا 9 هزار تومان است و علت افزایش قیمت به مسائل سیاسی باز می‌گردد. از طرفی، بازار سکه و طلا نیز تحت تاثیر این افزایش نرخ در بازار ارز، طی روزهای اخیر در روند صعودی قرار گرفته‌اند. محمد کشتی‌آرای، رئیس کمیسیون طلا و جواهر اتاق اصناف درمورد دلایل افزایش قیمت طلا و سکه به تسنیم، اظهار داشت: معمولا فعل‌و‌انفعالات اقتصادی متاثر از مسائل سیاسی است؛ به همین دلیل بگومگوهای سیاسی تاثیر خود را در بازار اقتصادی می‌گذارد و بازارهای مالی داخلی و خارجی نیز به این صحبت‌ها واکنش نشان می‌دهند. او افزود: معمولاً بازار قیمت‌ها را از ساعت 12 به بعد هر روز مشخص می‌کند ولی روز گذشته اتفاقی که افتاد موجب شد تا قبل از ساعت 11 ظهر قیمت‌ها بیرون بیاید. این فعال در بازار طلا و ارز با اعلام اینکه تقاضای شدیدی برای خرید دلار و سکه و طلا به بازار وارد شد، گفت: همین افزایش تقاضا قیمت ارز و قیمت طلا و قیمت سکه را افزایش داد. این عضو کمیسیون تخصصی طلا و جواهر تاکید کرد که برای اولین بار رکوردهای جدید قیمتی را در بازار طلا و ارز داشتیم که قبلا حتی تصورش را هم نمی‌کردیم. کشتی‌آرای تصریح کرد: درمورد طلای آب شده و طلای خام طی روزهای اخیر فشار تقاضا زیاد و روی سکه کم شده است. همچنین ساسان شاه‌ویسی، کارشناس اقتصادی با اشاره به عملکرد برخی صادرکنندگان در التهابات ارزی، گفت: در حال حاضر شاهد برخی نابسامانی‌ها در وضعیت ارزی کشور هستیم که در این وضعیت ذی‌نفعان ارزی یعنی «صادرکنندگان غیرنفتی» به دلیل عدم عرضه کامل ارز در سامانه نیما و «برخی شهروندان» که ارز را به عنوان کالای سرمایه‌ای تلقی می‌کنند و موجب هجوم تقاضا به بازار می‌شوند هر یک به نوعی در التهابات ارزی تاثیرگذار هستند. او راهکار برون‌رفت از وضعیت ارزی کشور را «ایجاد بازارهای موازی» و «کنترل بازارهای بی هویت و غیرقانونی» دانست./آرمان

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر