کد خبر: 51322
A

افزایش 10 درصدی قیمت نان در استان‌ها غیر از تهران/ هرگونه افزایش قیمت لبنیات تخلف است

هیچ گونه افزایش سراسری برای قیمت نان صورت نگرفته و اتفاق نیفتاده است.

افزایش 10 درصدی قیمت نان در استان‌ها غیر از تهران/ هرگونه افزایش قیمت لبنیات تخلف است

به گزارش دیده بان ایران؛ معاون وزیر صنعت گفت: هر واحد صنفی عرضه‌کننده‌ که کالایی را به قیمتی غیر از نرخ درج‌شده بر روی کالا عرضه کند، مرتکب گرانفروشی شده و تخلف کرده است.

حسن یونس سینکی امروز در جمع خبرنگاران در پاسخ به سؤال خبرنگار فارس مبنی بر اینکه چرا عرضه‌کنندگان، کالا را در بازار بر اساس قیمت درج‌شده روی آن به مردم عرضه نمی‌کنند و آیا این کار تخلف است یا خیر، گفت: کالاها در جریان قیمت‌گذاری سه دسته هستند؛ یک دسته کالاهای اساسی بوده و شامل ۲۵ قلم کالاست که این ۲۵ قلم کالا بدون تردید در سازمان حمایت قیمت آن بررسی می‌شود و قیمت پیشنهاد‌ی باید در ستاد تنظیم بازار تصویب شود و براساس تصمیم ستاد تنظیم بازار این ۲۵ قلم کالا نرخ‌گذاری می‌شود.

معاون وزیر صنعت اظهار داشت: برخی دیگر از کالاها در ستاد تنظیم بازار برای قیمت‌گذاری نمی‌آید و این دسته از کالاها که به گروه دو معروف است، بر اساس ضوابط و شرایط قیمت‌گذاری که توسط سازمان حمایت در هیأت تعیین قیمت، قیمت‌های آن تصویب شده و به تأیید وزیر صمت رسیده، به واحدهای تولیدی و عرضه‌کننده ابلاغ می‌شود و خود آن واحدها بر اساس ضوابط ابلاغی باید کالاها را قیمت‌گذاری کنند و قیمت‌ها را به سازمان حمایت اعلام می‌کنند و بر اساس آن ضوابط و قیمتی که اتخاذ کرده‌اند، کالا را عرضه می‌کنند.

معاون امور اقتصادی و بازرگانی وزارت صمت در ادامه به قیمت‌گذاری برای دسته سوم از کالاهای موجود در بازار اشاره کرد و گفت: دسته سوم این اختیار را دارند که بر اساس چارچوب و ضوابطی که به اتحادیه‌ها داده شده، تا بعد از تأیید اتاق‌های اصناف، بخش سوم کالاها یعنی کالاهای غیر اساسی و غیرضروری قیمت‌گذاری و عرضه شود.

سینکی اظهار داشت: اما در رفتار طبیعی بازار این انتظار وجود دارد که هر قیمتی که روی کالا ثبت شده، عرضه شود و آنچه غیر از این باشد واحد عرضه‌کننده از نظر ما مرتکب تخلف و گرانفروشی شده است.

* سازمان حمایت تنها مرجع اعلام احتکار کالا خواهد شد

سینکی در ادامه در مورد نحوه عرضه و توزیع کالاهای احتکار شده گفت: برای توزیع کالاهای احتکارشده در یک چارچوب قانونی باید تصمیم‌گیری شود و برای هماهنگی در عرضه این کالاها یک مجوز خاص را از سران قوا طلب کرده‌ایم.

معاون وزیر صنعت گفت: امروز قرار است در جلسه سران قوا نحوه توزیع و عرضه کالاهای احتکارشده مطرح شود و بعد از ابلاغ سران قوا، تنها سازمان حمایت، مرجع اعلام احتکار کالا خواهد بود و پس از این اعلام با نظر وزارت صمت در کوتاه‌ترین زمان نسبت به قیمت‌گذاری و توزیع کالاهای احتکارشده اقدام خواهد شد.

وی در ادامه با بیان اینکه یک فضایی برای کالاهای احتکار شده ایجاد کرده‌اند، به طوری که مردم تصور می‌کنند هر کالایی که در انباری موجود باشد، آن کالا احتکارشده است، در صورتی که روند نگهداری کالا در انبارها همواره این‌گونه بوده که یک کالایی در انبار ذخیره می‌شود و به مرور توزیع می‌شود و این موضوع جریان طبیعی نگهداری در کالاها بوده، بنابراین هر کالایی در هر جایی کشف شده به منزله احتکار نیست.

سینکی اظهار داشت: لیست کالاهای احتکار شده مشخص است و انبارهای آن هم مشخص است، اما از این به بعد اعلام می‌کنیم، اگر کالایی که وارد انبار می‌شود، در سامانه انبارها ثبت نشده باشد و ورود و خروج این کالاها در این سامانه ثبت نشده باشد کالا به عنوان کالای احتکار‌شده ضبط می‌شود.

وی‌ ادامه داد: بنابراین اگر کالایی بر اساس مدارک مشخص شود که احتکار شده، در حوزه جغرافیایی خودش در کوتاه‌ترین زمان توسط سازمان حمایت قیمت‌گذاری می‌شود و نسبت به توزیع آن دستور صادر می‌شود.

معاون وزیر صنعت گفت: اگر کالای احتکارشده جزو کالاهای خاص باشد، برای توزیع آن تصمیم خاص اتخاذ می‌شود.

سینکی در پاسخ به سؤال خبرنگار فارس مبنی بر اینکه آیا آمار دقیقی از کالاهای احتکارشده وجود دارد، گفت: آمار دقیقی از کالاهای احتکاری نداریم، زیرا تراکنش در تعریف کالاهای احتکاری زیاد است و آمار دقیق هنوز اعلام نشده است.

وی همچنین در مورد افزایش قیمت لبنیات اضافه کرد: در ستاد تنظیم بازار در این مورد بحث شده و تا الان مجوزی برای افزایش قیمت صادر نشده است.

معاون وزیر صنعت اظهار داشت: اما صنایع لبنی ما مدعی هستند که دامداران عرضه شیرخام را به اندازه کافی نداشته‌اند و این موضوع در ستاد تنظیم بازار مطرح شد و کارگروه کارشناسی این هفته در مورد قیمت لبنیات تصمیم‌گیری می‌کند، اما هرگونه افزایش قیمت لبنیات تخلف است.

سینکی در ادامه در مورد قیمت نان گفت: در سال 97 با دستور رییس جمهور هیچ دستگاهی اجازه تصمیم‌گیری در مورد قیمت نان را ندارد، اما رییس جمهور اجازه داد در مراکز استان‌ها با تایید شورای تامین استان ها و بررسی ستاد تنظیم بازار، افزایش قیمت نان حداکثر 10 درصد برای استان‌ها صورت گیرد و این بدان معنا است که شوراها تامین استان ها و ستاد های تنظیم بازار اجازه خواهند داشت تا سقف تعیین شده مجوز افزایش قیمت نان را صادر کند.

*مجوز افزایش ۱۰ درصدی قیمت نان در شهرستانها

وی با تاکید بر اینکه این مجوز فقط در سطح استانی و منطقه ای داده شده است گفت: هیچ گونه افزایش سراسری برای قیمت نان صورت نگرفته و اتفاق نیفتاده است.

سینکی بیان داشت: هنوز هیچ مجوزی در تهران برای افزایش قیمت نان صادر نشده است.

معاون وزی صنعت در مورد نانوایان آزاد پز گفت: آنها براساس ضوابط کار می‌کنند و برای ازاد پزها سقف قیمت عرضه در نظر گرفته شده که عمدتا زیر آن سقف عمل می‌شود.

وی در پاسخ به این سوال که برخی آزاد پزها نان را تا 1500 تومان گران کرده‌اند، گفت: این عمل موجب گران فروشی است و ما به گزارش‌هایی که در این مورد به ما اعلام شود، رسیدگی می‌کنیم.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر