کد خبر: 51440
A
عضو هیات رئیسه کمیسیون کشاورزی در گفت و گو با دیده بان ایران:

دستور وزیر صمت مبنی بر ممنوعیت صادرات شیر خشک قاچاق این محصول را افزایش داده است/ اعضای کمیسیون کشاورزی به معاون اول رئیس جمهور نامه نوشته و مراتب اعتراض خود را به تصمیمات وزیر صمت اعلام کرده اند

علی محمد شاعری: اعضای کمیسیون کشاورزی روزسه شنبه مراتب اعتراض خود را نسبت به اقدامات غیر علمی و غیر کارشناسی وزارت صنعت اعلام خواهند کرد. همچنین در خصوص اقدامات نادرست وزارت صنعت معاون اول رئیس جمهور نامه نوشته و مراتب اعتراض مجلس را اعلام خواهیم کرد.

دستور وزیر صمت مبنی بر ممنوعیت صادرات شیر خشک قاچاق این محصول را افزایش داده است/ اعضای کمیسیون کشاورزی به معاون اول رئیس جمهور نامه نوشته و مراتب اعتراض خود را به تصمیمات وزیر صمت اعلام کرده اند

دیده بان ایران: موضوع ممنوعیت صادرات شیرخشک با اعتراض تولید کنندگان و نمایندگان مجلس روبرو شده است. عضو هیات رئیسه کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی می گوید:" دستور وزیر صمت مبنی بر ممنوعیت صادرات شیر خشک به تولید کننده آسیب زده و قاچاق شیر خشک را افزایش داده است"

ماجرا از آنجا آغاز شدکه وزیر صنعت، معدن و تجارت 20 مرداد ماه بدون هماهنگی با وزارت کشاورزی با ابلاغ بخشنامه ای ممنوعیت صادرات چای، شیرخشک، کره ایرانی  و ... ابلاغ کرد این موضوع با اعتراض تولید کنندگان شیر روبرو شد آنها معتقدند ممنوعیت صادرات و قرار دادن امتیاز برای وارد کنندگان به ضرر تولید ملی است.

این موضوع را با علی محمد شاعری عضو هیات رئیسه کمیسیون کشاورزی مجلس در میان گذاشتیم؛ این نماینده مجلس می گوید: " دستور وزیر صمت، دخالت که وظایف جهاد کشاورزی و تخلف است"

نماینده بهشهر و نکاء در پاسخ به سوال خبرنگار دیده بان ایران در خصوص دستور وزیر صمت در خصوص ممنوعیت صادرات شیر خشک و میزان تولید این محصول در ایران گفت:

 

ده میلیون و هفتصد هزار تن کل تولید شیر ما در داخل کشور است. که بخشی از آن تبدیل به شیر خشک می شود  طبعا بخشی شیر خشک تولید شده مازاد بر نیاز کشور بوده بنابراین صادر می شود. ما امروز جلسه ای با حضور مسئولان جهاد کشاورزی و صاحبان صنایع لبنی داشتیم از تصمیمات مهمی که در این جلسه گرفته شد همسان سازی آمارهای موجود در تولید شیر بود.

 

دبیر کمیسیون کشاورزی مجلس در ادامه به تلاش برای یکسان سازی آمارهای موجود درخصوص تولید شیر اشاره و خاطر نشان کرد:  قرار بر این شد آمار واحدی در خصوص نیاز مصرفی کشور و میزان تولید و صادارات کشور ارائه شود.

 

این نماینده مجلس با اعتراض به بخشنامه وزیر صمت گفت: بخشنامه ای که وزارت صنعت، در خصوص ممنوعیت صادرات شیرخشک ابلاغ کرده عملا به نفع تولید کننده نیست.  بخشنامه وزارت صنعت بیشتر از هر چیز باعث رشد قاچاق شیر خشک در کشور شده است. افزایش قاچاق شیر خشک را به دلیل ممنوعیت صادرات از طریق آمارهای به کمیسیون کشاورزی ارائه شده قابل اثبات است.

ما باید تولید کننده را به صادرات تشویق کنیم نه اینکه با دستوراتی شبیه به دستور وزارت صمت انگیزه آنها را از بین ببریم.

شاعری در ادامه خواستار لغو دستور وزیر صمت شد و گفت: لازم است وزارت کشاورزی و وزارت صمت بخشنامه ممنوعیت صادرات شیر خشک را لغو نمایند. به دلیل عدم هماهنگی میان تولید کننده، وزارت صمت و وزارت جهاد کشاورزی با کمبود غیر واقعی شیر روبرو هستیم. این موضوع لازم به یادآوردی است با وجود آنکه نسبت به گذشته حدود 5 درصد رشد تولید شیر را داریم اما هنوز با مسئله کمبود شیر روبرو هستیم واقعیت پشت پرده اینست که شیر تولیدی تبدیل به شیر خشک و سپس قاچاق می شود.

این نماینده مجلس خاطر نشان کرد : آگاهان به خوبی می دانند در شرایط فعلی شیر خشک به هیچ وجه نباید وارد کشور شود چون تولید شیر ما بیش از حد نیاز است اقدام وزارت صمت دخالت در حوزه اجرایی وزارت کشاورزی محسوب شده و تخلف از قانون می باشد.

عضو کمیسیون کشاورزی خاطر نشان کرد: دلیل اصلی که این اتفاق ناتوانی وزارت کشاورزی است.  این وزارتخانه نتوانسته،مقابل اقدامات نسنجیده و غیر کارشناسی وزیر صمت بایستد.

اعضای کمیسیون کشاورزی روزسه شنبه مراتب اعتراض خود را نسبت به اقدامات غیر علمی و غیر کارشناسی وزارت صنعت اعلام خواهند کرد. همچنین در خصوص اقدامات نادرست وزارت صنعت معاون اول رئیس جمهور نامه نوشته و مراتب اعتراض مجلس را اعلام خواهیم کرد.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر