کد خبر: 51566
A
در گفت و گو با دیده بان ایران مطرح شد؛

ابراهیم نکو: مهم ترین و موثرترین عامل کاهش نرخ ارز، پالس های مثبتی است که از تصویب CFT در مجلس به گوش می رسد/ نرخ منطقی و واقعی ارز در کشور بین 9 الی 10 هزار تومان است/ سیر نزولی قیمت ارز باید در سفره های مردم دیده شود

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس نهم درباره عوامل کاهش نرخ ارز بیان کرد: از دیگر عوامل بسیار موثر و مهمی که در کاهش نرخ ارز می توان از آن نام برد، بحث FAT و CFT و تصویب آن ها در مجلس است. این موضوع را از مجموعه شواهد و پالسی که از مجلس به گوش می رسد، می توان دریافت. تصویب CFT در مجلس می تواند مجموعه نگرانی های صرافان و کسانی که در حوزه ارز فعالیت دارند را کاهش دهد و همین کاهش نگرانی ها، می تواند آرامش نسبی را در فضای جامعه ایجاد کند. به دنبال همین امر نرخ ارز در کشور به میزان قیمت واقعی خود نزدیک تر خواهد شد.

ابراهیم نکو: مهم ترین و موثرترین عامل کاهش نرخ ارز، پالس های مثبتی است  که از تصویب CFT در مجلس به گوش می رسد/  نرخ منطقی و واقعی ارز در کشور بین 9 الی 10 هزار تومان است/ سیر نزولی قیمت ارز باید در سفره های مردم دیده شود

دیده بان ایران_ سپیده اجلالی: روز گذشته مردم در خیابان فردوسی  شاهد تحولات مثبتی در زمینه کاهش قیمت ارز  بودند. درپی تحولات بازار آزاد دوشنبه 9 مهرماه؛  علاوه بر افت شدید دلار، سکه نیز ظرف چند دقیقه با کاهش ۳۰۰ هزار تومانی مواجه شد .

این در حالی است که برخی دلار‌های خود را برای فروش به بازار برده اند، اما دلال‌ها یا از خرید دلار خودداری می‌کنند یا با قیمتی پایین خریداری می‌کنند.

گفتنی است در حال حاضر نوسان نرخ خرید و فروش دلار بنابر ادعای باشگاه خبرنگاران جوان و خبرگزاری ایسنا بین 8 تا 10 هزار تومان است.

 غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی نماینده مردم رشت در مجلس هم صبح امروز در گفت و گو با خبرگزاری خانه ملت با اشاره به روند کاهشی نرخ ارز اظهار داشت: زمانی که نظر بر این شد FATF با ملاحضاتی مورد بهره برداری قرار گیرد و ایران در اقدام جهانی پولی ورود کند طبیعتا پالسی به بازار داده شد مبنی بر اینکه دولت در مسائل ارزی و تناسب عرضه و تقاضا غلبه خواهد کرد.

جعفرزاده این را هم گفت که نرخ واقعی دلار بیشتر از 7 هزار و 500 تومان منطقی نیست. وی همچنین با اشاره به نگرانی ها مردم برای 13 آبان و اعمال تحریم های جدید آمریکا گفت: مردم بر این باورند آمریکاهر کاری توانست کرد، هر تیری که داشت شلیک کرد و هر خسارتی که می خواست زد بنابراین مردم دغدغه ای از 13 و 14 آبان نداشته باشند، چرا که ایران با هدایت های مقام معظم رهبری از این گردنه عبور می کند.

 

"تزریق ارز و حمایت دولت از بازار ارز" از اولین دلایل کاهش نرخ ارز در بازار است

اما در رابطه با دلایل افت ناگهانی قیمت ارز  ابراهیم نکو، کارشناس امور اقتصادی و  عضو هیئت رئیسه کمیسیون اقتصادی مجلس نهم، به خبرنگار دیده بان ایران گفت: چنین بازارهایی بنا بر قواعد اقتصادی باید از یک سری فرمول هایی تبعیت کند. بنده معتقدم افت ناگهانی قیمت ارز چند دلیل دارد. "تزریق ارز و حمایت دولت از بازار ارز" از اولین دلایل کاهش نرخ ارز در بازار است. در حال حاضر بانک مرکزی از سوی دولت رسالت کاهش نرخ ارز را به وسیله سیاست های خود برعهده گرفته است. این موضوع  بر اظهارات گذشته آقای همتی مبنی بر این که دلار ناموس بانک مرکزی است، دلالت دارد.

 

مهم ترین و موثرترین عامل کاهش نرخ ارز، پالسی است  که از تصویب CFT در مجلس به گوش می رسد

 

وی ادامه داد: از دیگر عوامل بسیار موثر و مهمی که در کاهش نرخ ارز می توان از آن نام برد، بحث FATFو  CFT و تصویب آن ها در مجلس است. این موضوع را از مجموعه شواهد و پالسی که از مجلس به گوش می رسد، می توان دریافت. تصویب CFT  در مجلس می تواند مجموعه نگرانی های صرافان و کسانی که در حوزه ارز فعالیت دارند را کاهش دهد و همین کاهش نگرانی ها، می تواند آرامش نسبی را در فضای جامعه ایجاد کند. به دنبال همین امر نرخ ارز در کشور به میزان قیمت واقعی خود نزدیک تر خواهد شد.

تحت پوشش قراردادن سایت های تعیین کننده نرخ ارز توسط قوه قضائیه بی تاثیر نبود

نکو  همچنین خاطرنشان کرد:  افزایش بی رویه و نجومی قیمت ارز به هیچ عنوان منطقی و کارشناسی نیست.  رسانه ها و فضاهای مجازی که قیمت دلار را تحت پوشش و فرمان خود قرار دادند، درحال حاضر  به کمک قوه قضائیه تحت تعقیب و کنترل هستند. همین مسئله نیز از عوامل کاهش نرخ ارز است.

کاهش نرخ ارز فرصت مناسبی برای دولت است

این کارشناس امور اقتصادی افزود: نکته حائر اهمیت این است که اگر دولت نتواند به درستی فضای امن ایجاد شده امروز و کاهش نرخ ارز را به درستی مدیریت کند، اعتماد مردم نسبت به مسئولان از بین خواهد رفت. گفتنی است کاهش نرخ ارز و میزان اعتمادی که مردم امروز به دولت دارند، فرصت خوبی برای بهره برداری دولت است.

نرخ منطقی و واقعی ارز در کشور در حاضر معادل 9 الی 10 هزار تومان است

ابراهیم نکو با اشاره به اظهارات جعفرزاده و در پاسخ به این که قیمت واقعی ارز در حال حاضر چقدر است و این کاهش نرخ ارز تا کجا ادامه دارد، بیان کرد: بنده اظهارات احساسی را قبول ندارم. آقای جعفرزاده به سبب این که نماینده مردم هستند رسالت آرام نمودن جو کشور را دارند به همین جهت چنین اظهاراتی دارند. اما بنده به عنوان کارشناس اقتصادی می گویم نرخ منطقی و واقعی ارز در کشور در حاضر معادل 9 الی 10 هزار تومان است.

اظهارات مربوط به تحریم های آقای جعفرزاده غیرکارشناسی است

وی در خصوص اظهارات جعفرزاده مبنی بر این که مردم از موج جدید تحریم ها هراسی ندارند، گفت: بنده این اظهارنظر را غیر کاشناسی می دانم چراکه با شروع موج جدید تحریم ها فروش و صادرات نفتی ما با مشکلاتی مواجه خواهد شد که همین موضوع می تواند باعث آشفتگی بازار ارز شود. البته این مسئله زمانی اتفاق می افتد که ایران نتواند راهکار مناسبی برای فروش و بیمه های خود در زمینه های نفتی اتخاذ کند.

اگر دولت از فرصت های کنونی و کاهشی نرخ ارز استفاده کند، آسیب کمتری از تحریم ها خواهیم دید

نکو افزود: البته اگر دولت از فرصت های کنونی خود استفاده کرده و بازار ارز را به سمت منطقی و کاهشی نرخ ارز پیش ببرد، کشور آسیب کمتری از تحریم ها خواهد دید. مسئله مهم تر این است که سیر نزولی قیمت ارز لازم است در سفره های مردم دیده شود به طوری که در زمینه کالاهای مصرفی و... بتوان کاهش قیمت ها را مشاهده کرد. این موضوع باعث دلگرمی و اعتماد مردم نسبت به سیاستگزاران و مسئولان سه قوه خواهد شد که همین امر می تواند به کاهش سایر مشکلات کشور کمک شایان و چشمگیری کند.

 

بی اعتمادی بین مردم و دولتمردان مخرب تر از تمامی معضلاتی از قبیل تهدید ها و تحریم ها است

 

این نماینده سابق مجلس درمورد عدم اعتماد مردم به دولت به جهت این که سرمایه های خود را به بازار نمی سپارند، تصریح کرد: مسئولان دولت همواره در چند ماه گذشته با وجود آشفگی های بازار، اظهار می کردند که هیچ نگرانی بابت این نابه سامانی ها وجود ندارد در صورتی که مردم نگران بودند و برعکس این اظهارات را مشاهده می کردند. همین موضوع باعث شد تا اعتماد مردم نسب به دولت و مسئولان ذی الربط سلب شود.  بنابراین پس از افزایش قیمت ها مردم به سمت خرید محصولات و اقلام مصرفی خود هجوم بردند که همین ازدیاد و تقاضای بالای مردم باعث افزایش نسبی قیمت محصولات طی هفته های اخیر شده است. گفتنی است بی اعتمادی بین مردم و دولتمردان مخرب تر از تمامی معضلاتی از قبیل تهدید ها و تحریم ها است.

 

 

 

 

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر