کد خبر: 51966
A
دیده بان ایران بررسی می کند؛

چرا بنزین سهمیه بندی می شود؟!/ هدایت الله خادمی: قاچاق دلیل اصلی سهمیه بندی بنزین است / ممکن است بنزین به سمت دو نرخی شدن پیش برود

عضو کمیسیون انرژی در مجلس دهم درباره سهمیه بندی کردن بنزین تصریح کرد: در حال حاضر، با بالارفتن دوباره میزان مصرف بنزین، ممکن است بنزین به سوی دو نرخی شدن پیش برود چراکه با شروع دوباره تحریم ها امکان قاچاق سوخت وجود دارد.

چرا بنزین سهمیه بندی می شود؟!/ هدایت الله خادمی: قاچاق دلیل اصلی سهمیه بندی بنزین است  / ممکن است بنزین به سمت دو نرخی شدن پیش برود

دیده بان ایران: مصرف بنزین در کشور همچنان رکورد می زند. ایرانی ها در تیرماه روزانه 91 میلیون و 700 لیتر بنزین مصرف می کردند که این رقم هر چند از میانگین جهانی بالاتر بود اما تعطیلات تابستانه و مسافرت ها این مقدار مصرف را تا حدودی توجیه می کرد. با اتمام تابستان، همچنان مصرف بنزین در کشور در کانال 91 میلیون لیتر روزانه توقف کرده است. رکوردی که حتی از میانگین جهانی هم بالاتر رفته است و به گفته مسئولان 30 درصد از این مصرف قاچاق می شود.

حاصل ارزانی بنزین توام با قاچاق آن است

 

اعلام این آمار در حالی است که به گفته مسئولان بخش زیادی از این میزان مصرف بنزین، قاچاق می شود. ارزانی بنزین در ایران زمینه را برای افزایش قاچاق به کشورها فراهم کرده است.

این درحالی است که در سال های گذشته، پدیده قاچاق بنزین رواج داشت اما همزمان با هدفمندی یارانه و اجرای طرح سهیمه بندی بنزین و کارت سوخت مصرف نیز تا حدودی تعادلی ماند.

 

 

رتبه دوم ارزانترین بنزین جهان، ازآن ایران است

ایران دومین کشور بعد از ونزوئلا است که بنزین ارزان دارد. قیمت بنزین در ایران تنها 7 سنت است اما قیمت واقعی آن در کشورهای همسایه حدود 75 سنت است.

سودان، کویت، الجزایر، اکوادور، نیجریه، مصر، ترکمنستان و ارمنستان به ترتیب پس از ایران جزء کشورهایی هستند که دارای ارزانترین بنزین ها در سراسر جهان هستند. اما نکته مهم اینجاست که میزان حقوق دریافتی افراد در ایران نسبت به میانگین جهانی آن بسیار ناچیز بوده و در حقیقت ارزان بودن بنزین در ایران معنا و مفهومی ندارد.

 

چرا سهیه بندی بنزین دوباره مطرح شد؟ 

 

بعد از نوسانات ارزی چند ماه گذشته، قاچاق سوخت و اختلاف قیمت هر لیتر بنزین در ایران و کشورهای همسایه، قاچاق این فراورده به شدت افزایش یافت گواه این امر هم وجود 350 هزار کارت سوخت مهاجر در مناطق مرزی است. آماری که شب گذشته وزیر کشور هم آن را اعلام کرد.در این شرایط و برای کنترل مصرف دوباره بحث استفاده از کارت سوخت مصرح شده است.

 

دلیل سهمیه بندی چیست؟

 

در پاسخ به این سوال می‌توان گفت افزایش نرخ دلار و تفاوت فاحش نرخ بنزین در ایران با کشورهای همسایه که موجب افزایش نرخ قاچاق می‌شود و از سوی دیگر افزایش بی سابقه و تند و تیز مصرف بنزین در کشور دو دلیل مهم اتخاذ تصمیم سهمیه ‌بندی بنزین هستند.

 

ارزان بودن قیمت بنزین در ایران و قاچاق آن به کشورهای همسایه همواره مطرح بوده است، اما در ماه‌های اخیر و با التهابات و نوسانات در بازار ارز، تنور قاچاق بنزین داغ ‌تر شده است و قاچاقچیان به تجارت پرسود خود با قوت ادامه می‌دهند. هرچند نمی‌توان آمار دقیقی از قاچاق این فرآورده به دست آورد اما اخیرا اعداد متناقضی در این راستا منتشر شده است.

از سوی دیگر مصرف بنزین در داخل کشور از خط قرمز گذشته است؛ به طوری‌که آمار مصرف بنزین که به صورت ماهانه توسط شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی رسانه‌ای می‌شد، ماه‌هاست محرمانه مانده است. البته نباید نقش قاچاق را در افزایش مصرف بنزین نادیده گرفت، زیرا بخش قابل توجهی از بنزینی که در ایران تولید و توزیع می‌شود با وجود ریسک‌های قاچاق، به کشورهای دیگر قاچاق می‌شود و به عبارت دیگر در داخل کشور به مصرف نمی‌رسد.

 

احتمال سهمیه بندی شدن بنزین در کشور

 

محمدرضا پورابراهیمی، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس، روز سه شنبه 17 مهر با بیان اینکه دادن کارت سوخت بنزین به مردم در دستورکار است، به خبرگزاری ایسنا گفت: با توجه به محاسبات انجام شده قرار است در موضوع سهمیه‌بندی شدن بنزین و دادن کارت سوخت حداکثر تا یک ماه آینده تصمیم گیری شود تا زمان اجرای آن مشخص شود.

 

عضو کمیسیون انر‌ژی: سهمیه بندی ها به دلیل قطع قاچاق بنزین است

 

در همین رابطه هدایت الله خادمی، عضو کمیسیون انرژی مجلس، به خبرنگار دیده بان ایران گفت: در سال های قبل به دلیل قاچاق سوخت، میزان مصرف بنزین کشور به بالاترین میزان مصرفی در جهان تبدیل شده بود. از سویی دیگر متاسفانه بنزین مورد نیاز کشور وارد می شد به همین دلیل تنها قاچاقچیان و واردکنندگان سودهای کلانی به دست می آوردند بنابراین در آن برهه زمانی دولت مجبور به سهمیه بندی کردن بنزین و ایجاد سامانه هوشمند بنزینی شد که خوشبختانه پس از گذشت چند سال از اجرای این طرح، میزان مصرف بنزین کشور به حد تعادل خود نزدیک شد.

 

وی ادامه داد: در حال حاضر، با بالارفتن دوباره میزان مصرف، ممکن است بنزین به سوی دو نرخی شدن پیش برود چراکه با شروع دوباره تحریم ها امکان قاچاق سوخت وجود دارد.

 

خادمی درخصوص برخی از گمانه زنی های موجود مبنی بر این که این طرح از اول آبان ماه اجرا خواهد شد، تصریح کرد: هنوز تاریخ قطعی در این باره مطرح نشده است ولی مطابق نظر نمایندگان مجلس قرار است درباره این موضوع تصمیم گیری شود.

این عضو کمیسیون انرژی در پایان افزود: کشورما به دلیل بالا بودن ذخایر نفتی نباید وارد کننده بنزین باشد.

 

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر