کد خبر: 52043
A
رییس مرکز همکاری های امور دام(تعاونی مهاد) :

روند تولید شیر در ایران افزایشی است و کمبود نداریم/ کارخانجات لبنی صادرات را افزایش و عرضه داخلی را کاهش داده اند

دکتر جواد وکیل گیلانی رییس مرکز همکاری های امور دام(تعاونی مهاد) ادعاهای کارخانجات لبنی مبنی بر کمبود شیر در کشور را رد می کند و می گوید: کارخانجات لبنی، صادرات خود را افزایش داده وعرضه محصول داخلی را کم کرده اند و الا ما هیچ کمبودی در تولید شیر خام نداریم و روند تولید افزایشی است.

روند تولید شیر در ایران افزایشی است و کمبود نداریم/ کارخانجات لبنی صادرات را افزایش و عرضه داخلی را کاهش داده اند
به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی دیده بان ایران ؛ دکتر جواد وکیل گیلانی رییس مرکز همکاری های امور دام(تعاونی مهاد)، با اشاره به این که در مجموعه صنفی اش در استان تهران و البرز روزانه 1150 تن شیر خام تولید می شود تاکید کرد: چندی است فروش شیر رونق گرفته و دام داران شب ها راحت می خوابند. دلیل آن هم صادرات شیر خشک بود. هر چند در مقابل این نقد فروشی، علوفه، 50 تا 60 درصد گران تر شده است.

 

او با تشریح فرایند مالی خرید شیر گفت: قبلا کارخانجات، پول دام دار را 3 تا 4 ماه بعد از تحویل شیر پرداخت می کردند و با پول ما کارخانجات خودشان را توسعه دادند. وقتی اعتراض می کردیم می گفتند ما این طور کار می کنیم، اگر نمی فروشید ما از شیرخشک استفاده می کنیم. کارخانجات 5 سال ما را زیر فشار گذاشته بودند. به هیچ عنوان هم قیمت مصوب دولت را رعایت نمی کردند. جواب قائم مقام وزیر مبنی بر افزایش قیمت خرید شیر را هم نداند. حالا بازار شیرخشک در خارج خوب است و قیمت دلار هم بالارفته، صادرات متحول شده، به همین دلیل کارخانجات مجبور شده اند شیر را بهتر بخرند. جای تاسف دارد که وزارت کشاورزی زورش به کارخانجات لبنی نمی رسد؛ در حالی که وزارت صمت از این ها حمایت می کند.

 

فعال صنعت دام داری با اشاره به این که آمارها روشن است افزود: با 80میلیون جمعیت و میانگین مصرف 80 کیلو در سال ما نیاز به 6میلیون و 400هزار تن شیر داریم در حالی که هم اکنون 8 میلیون تن شیر در سال تولید می کنیم. البته مسئولین می گویند 10 میلیون تن که ما قبول داریم. این یعنی حداقل ما 1میلیون و 600هزار تن مازاد مصرف داریم. چیزی که بازار با آن روبروست جذابیت صادراتی است. کارخانجات، شیر را از دام دار می خرند و ترجیح می دهند محصولات خود را  صادر می کنند تا آن را در بازار داخل بفروش برسانند. چیزی که ما در آن کمبود داریم تولید گوشت است که با برنامه ریزی و سیاست های حمایتی می توانیم این کمبود را نیز رفع کنیم.

 

وکیل گیلانی معقتد است: ما بیش از مصرف داخلی، شیر تولید و به کارخانجات لبنی تحویل می دهیم. اگر شیر به دست مردم نمی رسد دلیلش آن است که کارخانجات کمتر شیر به بازار عرضه کرده اند و بعضا خود کارخانجات کمتر تحویل می گیرند.

 

رییس مرکز همکاری های امور دام(تعاونی مهاد) با انتقاد از ممنوعیت موقت صادرات شیر خشک افزود: ممنوعیت صادرات شیرخشک به ضرر دام داران است. ما نباید دروازه های کشور را ببندیم و صادرات را منوپل یک سری شرکت های خاص بکنیم.

 

وکیل گیلانی خواستار سیاست های حمایتی دولت در تولید و صادرات شد و گفت: کارخانجات ایرانی محصولات با کیفیتی تولید می کنند که می توانند در بازارهای جهانی محصولات شان را به فروش برسانند و رقیب سایر کشورها شوند. بازار کشورهای عربی و آسیای میانه در دسترس ماست.  ما باید به تولید اهمیت دهیم و با افزایش تولید و صادرات، اشتغال ایجاد کنیم. نفت تمام شدنی است و این صادرات غیر نفتی است که آینده ی کشور را می سازد.

 

 

محمد شریعتمداری وزیر صمت، در نامه ای خطاب به گمرک ممنوعیت صادرات 7 قلم کالا از جمله چای، شیرخشک و کره 500گرمی را از ابتدای شهریور 1397 اعلام کرده بود که با انتقادات فراوانی روبرو شد. علاوه بر تشکل های صنفی، نمایندگان مجلس به ویژه اعضای کمیسیون کشاورزی نیز خواستار لغو این مصوبه که آن را خلاف قانون می دانند، شدند.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر