کد خبر: 52667
A
یادداشت شفاهی //

رئیس انجمن علمی اقتصاد شهری ایران : توجه به استعدادها چگونه ضمن توسعه اقتصادی از فرازمغزها می کاهد؟

درحالیکه استعدادها و نیروی انسانی نخبه در شرکت ها و هلدینگ های بین المللی جزء دارائیهای نامشهود آنها محاسبه شده است ، ایران رتبه 116 در میان 122 کشور را برای جذب و نگهداری استعدادها کسب کرده است.

رئیس انجمن علمی اقتصاد شهری ایران : توجه به استعدادها چگونه ضمن توسعه اقتصادی از فرازمغزها می کاهد؟
دیده بان ایران ؛ دکتر حسین محمدپور زرندی (رئیس انجمن علمی اقتصاد شهری ایران) ؛ امروزه سازمان‌ها به‌خوبی دریافته‌اند که به‌منظور موفقیت در اقتصاد پیچیده جهانی و نیز ماندگاری در محیط رقابتی کسب‌و‌کار، به داشتن بهترین استعدادها نیاز دارند.
 در واقع، استعدادهای سازمانی به‌ویژه جوانان نخبه و مستعد، منابعی بحرانی هستند که برای دستیابی به بهترین نتایج، نیازمند مدیریت  هستند، سازمان‌های هزاره سوم، از «سرمایه انسانی» و «انسان دانایی‌محور» یاد می‌کنند. 
توسعه و رشد منابع انسانی در سازمان‌ها، به‌عنوان مهم‌ترین منبع تولید، راز ماندگاری و بقای سازمان‌ها تلقی شده است و مهم‌ترین معضل در عرصه کسب‌وکار، دیگر تنها موضوع فناوری نیست؛ بلکه بهره‌مندی و بهره‌وری بیشتر از نیروی انسانی هوشمند و سرمایه انسانی مستعد، راز و رمز اصلی رویارویی و برخورد با معضلات و آسیب‌های کسب‌وکار  است.
 توجه به نخبگان سازمانی و برنامه‌ریزی درست و صحیح برای آنان در خصوص برنامه‌های توسعه‌ای، جانشین‌پروری، کارراهه شغلی، کمک بـه آنها بـرای بهـره‌مندی از نقاط‌قوت و بهبود نقاط‌ضعف، سـرمایه‌گـذاری بـرای رشـد و توسعه آنها، شکوفاسازی استعدادهای بالقوه و ... بسیار حائزاهمیت  است.
 توجه به این مسائل، یکی از مهم‌ترین عوامل در تضمین موفقیت پایدار سازمانی و بالتبع آن توسعه اقتصاد کشور است. سازمان‌ها باید از جوانان مستعد و نخبه در جهت کارآفرینی به خصوص در صنایع دانش‌بنیان، استفاده بهینه کنند؛ زیرا زمینه پیشرفت کشور و افزایش اشتغال فراهم خواهد شد. 
همان‌طور که رهبر معظم (زیده عزه) تأکید فرمودند «تولید»، ستون فقرات اقتصاد مقاومتی و «اقتصاد دانش‌بنیان» پایه آن است. جوان تحصیل کرده مؤمن انقلابی بیش از هر کس دیگری می‌توانند در این مهم نقش ایفا نماید. همچنین ایشان در دیدار با نخبگان و استعدادهای عملی کشور در 25 مهرماه 97، فرمودند: «بهره‌گیری صحیح و مناسب از دانش و توانایی‌های نخبگان موجب پیشرفت علم در کشور و در نتیجه رسیدن به موضع عزت و اقتدار و کاهش آسیب‌پذیری‌ها خواهد شد». 
از این‌رو، نخبگان جوان در سازمان‌ها باید شناسایی شوند تا با هدایت درست آنها و ارائه راهکارهای جدید، به تحول اقتصادی سازمان خود و کشور شتاب دهند. در واقع، ابزار علم و خلاقیت و ارائه طریق نخبگان جامعه، نقش مؤثری در تحقق اقتصاد دانش‌بنیان خواهد داشت و مدیران سازمان‌ها، اگر به فکر تحول و پیشرفت اقتصاد کشور می‌باشند باید به راهکارهای علمی نخبگان جوان سازمان خود توجه و آنها را اجرایی کنند.
 
 
ارتباط توجه به استعدادها 
 
رتبه 116 ایران در جذب و نگهداری نخبه در میان 122 کشور
 
 
در این راستا، اگر چه استخدام نیروی انسانی نخبه، آگاه، بااستعداد و متعهد مهم است ولی نگهداشت آنها، اهمیت بیشتری دارد. مطالعات نشان می‌دهند که درصد قابل‌توجهی از شرکت‌ها و سازمان‌ها، در نگهداشت استعدادهای خود موفق نیستند. 
می‌توان گفت در حال حاضر، عمده‌ترین مشکل سازمان‌ها این است که میزان تقاضای استعداد، از میزان عرضه آن، سبقت گرفته و سازمان‌ها متوجه هستند که جهت بهبود شایستگی‌های خود باید به فکر شناسایی، توسعه و حفظ کارکنان مستعد خود باشند تا از فرار مغزها جلوگیری شود. در سال 2013، در گزارش سرمایه انسانی که توسط مجمع جهانی اقتصاد منتشر شد، در بین 122 کشور، ‌ایران، رتبه 116 را در شاخص ظرفیت جذب استعداد و رتبه 110 را در شاخص ظرفیت نگهداری استعداد، کسب کرد. 
‌این در حالی است که بر مبنای نتایج پژوهش سال 2014 مؤسسه ‌هاکت گروپ، سازمان‌هایی که توجه بیشتری به استعدادهای خود دارند، حداقل 18 درصد، درآمد بیشتری نسبت به سایرین دارند و همچنین براساس بررسی‌های مؤسسه بروکینز، سهم دارایی‌های نامشهود که استعداد کارکنان نیز شامل آن می‌شود، در شرکت‌ها و مؤسسات موفق و برتر، بیش از 80 درصد است. 

 

این مسائل، لزوم توجه به بحث جذب، شناسایی، توسعه و نگه‌داشت نیروهای انسانی مستعد، جوان و نخبه را در سازمان‌ها برای توسعه اقتصادی نشان می‌دهد و مستلزم عزم جدی کلیه سازمان‌ها و نهادهای دولتی و خصوصی در کشور است.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر