کد خبر: 52866
A

حجتی در مجلس: ممنوعیتی برای واردات محصولات تراریخته نداریم

وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه ممنوعیتی برای واردات محصولات تراریخته وجود ندارد، در عین حال گفت که براساس قوانین و مقررات موجود نسبت به واردات این نوع محصولات نظارت می‌شود.

حجتی در مجلس: ممنوعیتی برای واردات محصولات تراریخته نداریم

به گزارش دیده بان ایران به نقل از ایسنا، محمود حجتی در جلسه علنی صبح امروز (سه‌شنبه) مجلس و در پاسخ به سوال نادر قاضی پور و علیرضا محجوب درباره علت عدم جلوگیری از ورود محصولات تراریخته به کشور اظهار کرد: در سال ۸۸ قانونی به نام قانون ملی ایمنی زیستی به تصویب مجلس رسید. طبق ماده ۲ این قانون کلیه امور مربوط به تولید، رهاسازی، ‌صادرات، عرضه، فروش و استفاده از موجودات تغییر شکل یافته ژنتیکی مجاز و دولت مکلف شد تمهیدات لازم را از طریق بخش خصوصی فراهم کند.

وی اضافه کرد: همچنین طبق قانون برنامه ششم ماموریت هرگونه رهاسازی محصولات تراریخته در چارچوب قانون ایمنی زیستی و با رعایت مقررات بین‌المللی به تصویب رسید و دولت موظف است آزمایشات لازم را انجام دهد و اطلاع رسانی کند که چه محصولاتی تراریخته است.

حجتی با بیان اینکه در ایران تولید محصولات تراریخته را نداریم، اضافه کرد: اما در چارچوب قوانین و مقررات واردات این نوع محصولات را داریم و ممنوعیتی در این زمینه وجود ندارد اما باید در فرایند واردات نظارت شود.

وزیر جهاد کشاورزی در بخش دیگری از اظهاراتش خاطرنشان کرد: در ارتباط با برخی محصولات آنچه مربوط به خوراک دام و محصولات واسطه‌ای است، به وزارت جهاد کشاورزی مربوط است اما آنچه مربوط به غذا و محصول نهایی است، الزامات قانونی‌اش باید از سوی وزارت بهداشت رعایت شود.

حجتی در ادامه با بیان اینکه در دنیا ۱۸۵ میلیون هکتار از اراضی زیر کشت محصولات تراریخته است، خاطرنشان کرد: عمده اینها در آمریکای شمالی و جنوبی متمرکز است.

وی همچنین گفت: یکی از محصولات عمده‌ای که ما به کشور وارد می‌کنیم دانه سویاست که باید مشمول نظارت شود. حدود ۷۸ درصد از سویای تولیدی جهان تراریخته و تنها ۲۲ درصد غیر تراریخته است اما تقریبا صددرصد سویایی که در مبادله جهانی وجود دارد تراریخته است.

حجتی یادآور شد: گاهی به ما می‌گویند محصول غیر تراریخته بیاورید. یکی از وابستگی‌های ما که امیدواریم کم کم کاهش پیدا کند روغن و دانه‌های روغنی است که درجه خودکفایی ما در سال ۹۲، شش هفت درصد بوده و الان به ۱۶ درصد رسیده است. سویا و دانه سویا که روغن آن عمده مصرف ما را تشکیل می‌دهد محصولی است که آنچه در تجارت جهانی انجام می‌شود صددرصد تراریخته است. ما ناچار از واردات آن هستیم و قانون هم نگفته آن را وارد نکنید. در مورد ذرت هم همین وضعیت وجود دارد. در دنیا ۱۲۹ رقم ذرت تراریخته تولید می‌شود و ۲۲ رقم توسط کمیته‌های ما مجوز داده می‌شود. ما بنا به دلایلی ناچار از وارداتیم و باید ببینیم آیا اعمال قوانین و مقررات می‌شود یا نه.

وزیر جهاد کشاورزی در ادامه با اشاره به تشکیل کمیته نظارت بر محصولات تراریخته در سال ۹۳ و تجهیز آزمایشگاه مربوطه یادآور شد: تا جایی که می‌دانم هیچ برنج تراریخته‌ای در دنیا تولید نمی‌شود. علاوه بر این ما در داخل کشور محصول تراریخته به صورت تولیدی نداریم. برنجی هم که وارد می‌کنیم عمدتا مال هند است و تراریخته نیست و چون محصول نهایی است وزارت بهداشت باید برای آن نظارت کند.

حجتی یادآور شد: کمیته نظارت بر محصولات تراریخته چند موضوع را بررسی می‌کند. یکی اینکه کشور تولیدکننده خود مصرف‌کننده باشد. دیگر اینکه مجوزهای لازم را از مراجع ذیربط گرفته باشد، نکته سوم اینکه دو کشور پیشرفته آن را تایید کرده باشند و در نهایت این محصول را تست می‌کنند و بعد از تایید نسبت به تخصیص ارز و انجام مراحل بعدی اقدام می‌شود.

حجتی با تاکید بر اینکه بخش غذا به حوزه وزارت کشاورزی مربوط نیست، یادآور شد: در سال ۹۵، ۶۶ درخواست بررسی محصولات تراریخته به کمیته نظارت ارجاع شد که ۲۶ مورد رد و  ۴۰ مورد تایید شد. در سال ۹۶، تعداد درخواست‌ها به ۱۸۰ درخواست رسید که ۱۸ مورد رد و ۱۵۱ مورد تایید شد. در سال ۹۷ هم ۲۳۱ درخواست به این کمیته ارجاع شد که ۵۶ مورد رد و ۱۷۵ مورد تایید شد.

وزیر جهاد کشاورزی با تاکید بر اینکه هیچ بذر تراریخته‌ای تاکنون وارد کشور نشده، اظهار کرد: آزمایشگاهی که ناظر بر رد یا تایید محصولات است، یکی آزمایشگاه پژوهشگاه مهندسی ژنتیک و زیست فناوری وزارت علوم و دیگری آزمایشگاه پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی است که این دو آزمایشگاه محموله را تست می‌کنند و اگر اینها تراریخته باشد، محرز است و در مرحله بعدی از کشتی تا دامداری یا مرغداری یا کارخانه خوراک دام با هماهنگی وزارت راه برگه بارنامه‌ای برای آنها صادر می‌شود که در آن برچسب تراریخته وجود دارد.

وی در پایان گفت: همچنین پس از انتقال این محصولات از کارخانه خوراک دام به دامداری‌ها روی گونی‌ها درج می‌شود که این محصول تراریخته است. البته کمیته از سال ۹۳ تشکیل شده ولی درج برچسب‌ها از سال گذشته انجام شده است.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر