کد خبر: 53375
A
عضو شورای ملی زعفران:

قیمت زعفران در بازار داخلی واقعی نیست است/ زعفران ایرانی در بازار جهانی ۷۰۰تا ۱۰۰۰دلار

علی حسینی عضو شورای ملی زعفران گفت: هر چند بازار داخلی زعفران متعادل شده است، اما همچنان قیمت ها واقعی نیست و دلالی است.

قیمت زعفران در بازار داخلی واقعی نیست است/ زعفران ایرانی در بازار جهانی ۷۰۰تا ۱۰۰۰دلار

 به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی دیده بان ایران ؛ علی حسینی در گفت و گویی  با بیان اینکه انتطار می رود قیمت زعفران با ادامه برداشت از مزارع منطقی تر شود، اظهار کرد: در حال حاضر هر کیلوگرم زعفران با قیمت 6 تا 12 میلیون تومان معامله می شود.

وی قیمت منطقی هر کیلوگرم سرگل زعفران را 7 تا 10 میلیون تومان و قیمت هر کیلوگرم دسته ای زعفران را 5 تا 5.5 میلیون تومان دانست.

حسینی با انتقاد از اظهار نظرهای غیرکارشناسی برخی مسئولان دولتی درباره مقایسه قیمت زعفران در بازار داخل و خارج کشور، تاکید کرد: آن ها در تحلیلی نادرست قیمت چند گرم زعفران را فروشگاهای اروپایی با قیمت داخلی مقایسه می کنند در حالی که هیچ یک از فاکتورهای حمل و نقل، تعرفه، ارزش واحد پولی و فرآوری و بسته بندی را در نظر نمی گیرند.

وی اضافه کرد: مقایسه های غیر کارشناسی موجب برنامه ریزی بر اساس داده های نادرست می شود که می تواند آینده بازار این محصول را با چالش جدی رو به رو کند.

این عضو شورای ملی زعفران با تاکید بر اینکه به جای افزایش کاذب قیمت باید به دنبال ایجاد ارزش افزوده بود، افزود: پرداختن به سرمایه گذاری در بخش بسته بندی، فرآوری و جدا سازی مواد موثر مواردی هستند که می توانند ارزش افزوده زیادی را برای زعفران ایرانی ایجاد کنند.

حسینی در پایان قیمت روز هرکیلوگرم زعفران ایرانی در بازار جهانی را 700 تا 1000 دلار عنوان کرد.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر