کد خبر: 53379
A
عضو کمیسیون توسعه صادرات اتاق ایران :

قاچاق قانونی با کارت‌های بازرگانی/ بازگشت ارز صادراتی بیش‌از سه ماه طول می‌کشد

شمس پور عضو کمیسیون توسعه صادرات اتاق ایران با اشاره به تاکید دولت مبنی بر بازگرداندن ارز صادراتی گفت: یک عده با کارت بازرگانی قانونی دیگر تجار، کالا صادر می‌کنند و در خارج از مرز ایران بارنامه را عوض کرده و ارزی وارد کشور نمی‌کنند، این یک نوع قاچاق قانونی است که ربطی به صادرکنندگان ندارد.

قاچاق قانونی با کارت‌های بازرگانی/ بازگشت ارز صادراتی بیش‌از سه ماه طول می‌کشد

محمد حسن شمس فرد در گفت‌و گویی با تاکید بر این که مدت تعیین شده برای بازگرداندن ارز حاصل از صادرات اصلا قابل عملیاتی شدن نیست، اظهار کرد: نکته قابل توجه این است که با شرایط موجود اصلا صادراتی انجام نمی‌شود به این دلیل که صادرکننده، کالا را بر اساس دلار آزاد خریداری کرده اما باید با ارز نیما عرضه کند.

او ادامه داد: حدود 4ماه طول می‌کشد تا ارز حاصل از این صادرات وارد کشور شود، بعد از آن نیز دولت صادرکننده را مجبور کرده ارز خود را مطابق با نرخ سامانه نیما که خیلی ارزان‌تر از ارز بازار آزاد است وارد سامانه کند؛ این یعنی صادرکننده با این شرایط تنها 50درصد پولش وصول و مابقی سوخت می‌شود به همین دلیل تمایلی برای انجام این کار ندارد.

شمس‌فرد به قاچاق قانونی توسط کارت‌های بازرگانی اشاره کرد و گفت: یک عده با کارت بازرگانی قانونی تجار دیگر، کالا صادر می‌کنند و در خارج از مرز ایران بارنامه را عوض کرده و ارزی وارد کشور نمی‌کنند، این یک نوع قاچاق قانونی است که ربطی به صادرکنندگان ندارد؛ درواقع این تخلف صادرکننده نیست و یک عده در این میان دچار تخلف می‌شوند و ما بارها این تخلف را به دولت گوشزد کرده‌ایم اما دولت توجهی نمی‌کند.

وی با تاکید بر این که این تخلف نتیجه فاصله ارز نیما و آزاد است، تصریح کرد: صادرکنندگان اصلی در شرایط فعلی اصلا صادراتی انجام نمی‌دهند بنابراین مشکل اصلی در حال حاضر عدم بازگشت ارز حاصل از صادرات قاچاقچیان است.

این فعال اقتصادی درباره جلسه‌ اخیر بخش خصوصی با وزیر جدید صنعت توضیح داد: دو روز پیش با وزیر صنعت جدید جلسه داشتیم و معضلات موجود را مطرح کردیم و ایشان نیز این مشکلات را قبول داشتند اما حاضر به بازنگری سیاست‌های موجود نیستند.

شمس فرد اضافه کرد: آقای خسروتاج در آن جلسه اعلام کردند که نصف ارز صادراتی امسال به کشور باز نگشته است؛ ما پیش‌بینی می‌کنیم این مقدار تا پایان سال بیشتر شود چرا که قوانین موجود مانع بازگشت ارز می‌شود.

وی درمورد مدت زمان تعیین شده برای بازگشت ارز صادراتی گفت: یک ماه طول می‌کشد تا کالایی که فروخته‌ایم را از بازار تهیه کنیم و بعد از آن حدود دو ماه کالا در راه است تا به مقصد صادراتی برسد پس با این شرایط چطور طی سه ماه ارز صادراتی را وارد کشور کنیم؟

 این فعال بخش خصوصی افزود: دولت ارز را از ما با نرخ  8هزار تومان می‌خرد و به واردکننده با قیمت 9هزار تومان می‌فروشند، همین موضوع مانع تمایل صادرکنندگان برای ارز آوری شده است.

شمس‌فرد همچنین به بخش‌های دیگر مصوبه روز گذشته رییس جمهور از جمله ارزآوری افراد بدون محدودیت اشاره و بیان کرد: در مصوبه دیروز دولت اعلام شده هر کس به هر اندازه که می‌تواند ارز وراد کشور کند در حالی که کشور‌های خارجی اجازه خروج بیش از 10هزار دلار از کشورشان را نمی‌دهند و بیش از این مقدار جرم محسوب می‌شود اما دولت تصور می‌کند مردم به راحتی می‌توانند چمدان چمدان ارز وارد کشور کنند.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر